Gå til innhold

5 ting jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg før jeg fødte


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

  1. At magen ikke blir borte selv om babyen blir borte. De fleste av oss reiser hjem fra sykehuset i gravidebukser. Ikke fortvil, det meste ordner seg i løpet av noen uker!
  2. At du ikke er den eneste som er hjemme og ammer, blør og gråter i barseltiden, mens alle de andre baker cupcakes, sitter på kafe og starter nettbutikk. De som gjør dette gjør det når babyene er større (og har babyer av den sovende typen). De første seks ukene er alle hjemme og ammer, blør, og gråter, og de som prøver på noe annet, gråter bare enda mere.
  3. At det ofte kjennes som du bruker det meste av døgnet på å amme den første tiden, og at det er helt normalt. Når babyen blir større og skal ha mer melk suger den også mer effektivt, så dette bedrer seg.
  4. At det er utrolig stor forskjell på babyer. å ha en baby som sover og spiser bra er fantastisk, å ha en baby som skriker og ikke sover er fryktelig (jeg har prøvd begge deler). Ikke tro det er deg det er noe galt med hvis «alle andre» ser ut til nyte babytiden mens du bare er utmattet, de har en annen baby enn deg. Babyer som gråter mye og sover lite er verken slemme eller sinte eller utålmodige, de bare sier fra at de ikke har det bra og sier ifra fordi de vet at dere er der for å hjelpe dem. Har du en virkelig urolig baby så vit at alt som kommer etterpå, kommer til å virke enkelt når du sammenligner det med babytiden. Trassalder, barnehagestart, å ha to barn er ingenting i forhold til å ikke sove!
  5. At den beste måten å roe de fleste babyer er å bære dem i et bæresjal eller sele. Hyggelig og praktisk er det også.

Om jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg hvor vondt det egentlig er å føde? Tja. Noen ting er det kanskje best å ikke vite :-)

 

Lykke til jenter, det er verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

punkt nr 6:

 

At det ikker er uvanlig at det kommer mer ut en babyen når du presser..... ( avføring) :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott at noen tar dette opp! Fikk sjokk når jeg fikk mitt første barn - trudde det bare var og legge henne til puppen og så fikk hun mat, men sånn var det slettes ikke! Slet lenge med ammingen, men fikk det til tilslutt! =) Men det var etter maaaaange tårer og mye fortvilelse :/ INGEN fortalte meg at det var helt normalt og gråte for ingen ting... Nei, de første ukene var alt annet enn koselig, men det ble bedre!

(Selvfølgelig er det ikke sånn for alle, og misunner de som får til amming osv med en gang!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10) Og at det gjør vondt å få det ut når man har sydd noen sting :(

 

(Og hver gang man sitter på do og prøver, skriker ungen og vil ha mat sånn at man må avbryte do besøket!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11. og at man ikke nødvendigvis blir bedre etter fødselen. infeksjoner i kroppen og syk i mange uker. og det ble bare verre og verre og legen mente det ikke var nødvendig med sjekk med mindre man hadde feber :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi må heller ikke glemme at vi har fått noe fantastik ut av alle disse plager :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12. At babyen plutselig finner ut den skal snu

Døgnet og være våken heile natto!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 At det finnes noe som heter økedøgn og at de er KREVENDE..

og at de kan unngåes om man pumper seg i tillegg til ammingen:D Hadde ikke ETT økedøgnB-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kira med en av hver

Nr 13

 

.... at man faktisk får verre og verre etterrier etter hver fødsel. Merket ikke noe til dem med barn nr 1, men gud så vonde de var etter barn nr 2. Hvorfor var det ingen som hadde fortalt meg det på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk! :)

Har prøvd så godt jeg kan å formidle (uten å skremme, for alt skjer jo ikke med alle) til min venninne som er førstegangsfødende alt jeg vet fra mine svg.

Lo godt av punkt nr 2 om kafè, nettbutikk og cupcakes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12. At parforholdet virkelig blir satt på prøve.. Lite søvn, krangling, og klaging over at sexlivet ikke blir tatt opp igjen akkurat 6 uker etter fødselen, fordi "det var det jordmødrene sa".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 13

 

.... at man faktisk får verre og verre etterrier etter hver fødsel. Merket ikke noe til dem med barn nr 1, men gud så vonde de var etter barn nr 2. Hvorfor var det ingen som hadde fortalt meg det på forhånd?

 

 

VIKTIG å få med seg! Hadde mange etterrier med nr 1, men turte ikke si ifra for var så redd de skulle klemme på magen min :P Men hadde jeg vist det kunne jeg ha fått noen smertestillende har jeg fått vite i etterkant :P

 

(Jordmora måtte klemme sånn på magen etter fødselen for å få ut resten av morkaken og det var ett smertehelvette, så derfor var jeg redd det skulle skje igjen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Ikke alle som kjenner etterriene heller da ;) Jeg har født to ganger, og ikke kjent noe, noen av gangene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15. At mange babyer som gråter mye og sover lite har låsninger (kisskidd, ofte som følge av en tøff fødsel). Dette kan ordnes hos en manuell terapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker denne tråden jeg :) Venter nr. 2 og skulle ønske noen hadde fortalt meg at du kan miste "tidsfølelsen" helt de første ukene, og at tannpussen dermed noen dager ble avglemt, mens andre dager ble utført 4 ganger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egne erfaringer her, og andres (siden jeg har jobbet på en fødeavdeling...)

 

- Det kommer faktisk blod etter en fødsel, og ja det er vanlig å blø masse den første tiden. Det er noen som ikke vet dette.

 

- Magemusklene er TOTALT fraværende de første ukene etter fødsel. Følte meg som en skillpadde når jeg lå på rygg og ikke klarte å komme meg opp uten å bruke hendene, det var faktisk lettere å være høygravid.

 

- At det føsrte døgnet med ny baby er helt surrealistiskt.

 

- At morsfølelsen gjerne ikke slå ned i deg i det ungen kommer ut.

 

- At de første ukene med ny baby er uvirkelige og du mestringsfølelsen kan være lav... Litt tårer, litt blod og mye melk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. Hemoroider!! Au, au, au i rompa.. Jeg brukte ammeputa som sittepute. Helt til den schvære ræva mi gjorde den flat som en pannekake (var kanskje ikke ment for å sitte på..:-P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker denne tråden super godt!! E så mye man ikkje e forberedt på somførstegangs fødende. E absolutt ikkje meint som skremselspropaganda .. Skulle ønske eg var mer forberedt første gang.

Følte meg så misslykket som mor. Amming klarte vi ikkje,snuppa hylte og hylte, eg var utslitt og ikkje spesielt begeistret for babyen. Angret til tider og følte eg va den eneste i verden som hadde d sånn. Alle andre bare snakket om kor fantastisk d va å ha blitt mor,sånn følte ikkje eg d.

Hørte og på alle velmente råd,og alt var kaos.

På den tiden(6år siden) var d å gi flaske omtrent sidestilt m barnemisshandling. Så eg gren meg gjennom nettene m ein ilsint ihjel sulten unge som eg forsøkte å mate m kopp for amme klarte vi ikkje. Meste parten rente ut,ho va sulten og eg fortvilet. Var inni ein ond sirkel delux. 3mnd brukte vi på å få i gang ammin,og rutiner på hverdagen... Da brystvortene sprakk og ble full i betennelse hentet vi frem flasken. Ein lykke dag for heile familien. Etter d gikk d seg sakte men sikkert til:)

No kommer snart nr 3 så tok ikkjeskrekken..

 

Men mitt beste råd er:

Stol på deg sjøl,gjør d som føles best for DEG og DITT barn. Ikkje ka alle andre mener er best!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...