Mø schæl! Skrevet 1. mars 2012 #26 Skrevet 1. mars 2012 Vil bare opplyse om at det er lov til å skrive både "hvis" og "viss" nå. Altså: Hvis jeg vil skrive det slik, er det ok. Viss jeg vil skrive det slik, er det ok også. :-) Og hvor har du fått det fra? Hvis og viss er to vidt forskjellige ting. Stemmer det som hun over her sier, "hvis" og "viss" er samme konjunksjon, andre ord for "dersom". Når denne rettskrivingsregelen trådte i kraft er jeg ikke helt sikker på, men det stemmer nok at mange av oss brukere her inne fikk "påpakning" fra læreren dersom vi skrev "viss" i vår tid. Men nå er det altså lov!
Gjest sug lut Skrevet 1. mars 2012 #27 Skrevet 1. mars 2012 Nå er det en viss forskjell på nynorsk og bokmål. For meg vil det å bruke viss i stede for hvis være feil uansett. Eh - linken er fra BOKMåLSordboka. Så idiosynkrasier til side, det er lov.
Mø schæl! Skrevet 1. mars 2012 #28 Skrevet 1. mars 2012 Nå er det en viss forskjell på nynorsk og bokmål. For meg vil det å bruke viss i stede for hvis være feil uansett. Hehe, det skal du nå få lov til å mene. Men rettskrivingsmessig er det altså lov - og ikke så mye du kan diskutere på.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 1. mars 2012 #30 Skrevet 1. mars 2012 Du kan velge melomm hvis/viss, i betydningen dersom. Det er derimot stor forskjell på viste og visste. Det er nå også tillatt å skrive åssen. Ikke at jeg er noen tilhenger av det, men lov, det er det.
Frenzia Skrevet 1. mars 2012 #35 Skrevet 1. mars 2012 'Hvis' er en subkonjuksjon, by the way. Hahahahaha! Hvis du med "subkonjunksjon" mener underordnet konjunksjon, altså en subjunksjon, så ja. Ellers, nei!
Mø schæl! Skrevet 1. mars 2012 #37 Skrevet 1. mars 2012 Bare sånn for ordens skyld, så ER faktisk ordet "hvis/viss" en SUBJUNKSJON, men det er ikke noe som heter subkonjunksjon lenger blant norske ordklasser. Subjunksjon og konjunksjon er to forskjellige ordklasser. Konjunksjon tilknyttes sideordningsord (og, eller, men, for) - mens subjunksjon tilknyttes underordningsord (fordi, dersom, hvis/viss osv.) Tenkte ikke på det selv engang i sted, men sånn er det :-)!
Kortslutning Skrevet 1. mars 2012 #38 Skrevet 1. mars 2012 Bare sånn for ordens skyld, så ER faktisk ordet "hvis/viss" en SUBJUNKSJON, men det er ikke noe som heter subkonjunksjon lenger blant norske ordklasser. Subjunksjon og konjunksjon er to forskjellige ordklasser. Konjunksjon tilknyttes sideordningsord (og, eller, men, for) - mens subjunksjon tilknyttes underordningsord (fordi, dersom, hvis/viss osv.) Tenkte ikke på det selv engang i sted, men sånn er det :-)! Pokker, nå merker jeg at jeg var for opptatt med andre ting i norsktimene....
Mø schæl! Skrevet 1. mars 2012 #39 Skrevet 1. mars 2012 Bare sånn for ordens skyld, så ER faktisk ordet "hvis/viss" en SUBJUNKSJON, men det er ikke noe som heter subkonjunksjon lenger blant norske ordklasser. Subjunksjon og konjunksjon er to forskjellige ordklasser. Konjunksjon tilknyttes sideordningsord (og, eller, men, for) - mens subjunksjon tilknyttes underordningsord (fordi, dersom, hvis/viss osv.) Tenkte ikke på det selv engang i sted, men sånn er det :-)! Pokker, nå merker jeg at jeg var for opptatt med andre ting i norsktimene.... Hahaha :-)! Du kan trøste deg med at ordklassene omtrent garantert er forandret siden du hadde norsktimer, så du er unnskyldt! Dette var ikke forskjellige ordklasser tidligere, men har blitt det nå! Viktig å forandre, gitt... stønn!
Kortslutning Skrevet 1. mars 2012 #41 Skrevet 1. mars 2012 Bare sånn for ordens skyld, så ER faktisk ordet "hvis/viss" en SUBJUNKSJON, men det er ikke noe som heter subkonjunksjon lenger blant norske ordklasser. Subjunksjon og konjunksjon er to forskjellige ordklasser. Konjunksjon tilknyttes sideordningsord (og, eller, men, for) - mens subjunksjon tilknyttes underordningsord (fordi, dersom, hvis/viss osv.) Tenkte ikke på det selv engang i sted, men sånn er det :-)! Pokker, nå merker jeg at jeg var for opptatt med andre ting i norsktimene.... Hahaha :-)! Du kan trøste deg med at ordklassene omtrent garantert er forandret siden du hadde norsktimer, så du er unnskyldt! Dette var ikke forskjellige ordklasser tidligere, men har blitt det nå! Viktig å forandre, gitt... stønn! Hehe, så bra da:) Da kan jeg notere det som en fremtidig unnskyldning;)
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2012 #42 Skrevet 1. mars 2012 Har sett dette nyordet to ganger i dag: "forde", som en forkortelse på blant annet "likevel" eller "fordi at", eller noe. I mangel på bedre skriftlig formuleringsevne så lager man seg altså nye ord. Vakkert!
Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3 Skrevet 1. mars 2012 #43 Skrevet 1. mars 2012 Jeg er fæl til å skrive værre... helt ille på det faktisk. Jeg får prøve å skjerpe meg!!
Blomsterpiken og tullene Skrevet 1. mars 2012 #44 Skrevet 1. mars 2012 Hva med sjede eller kjede når man mener skjede?!?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå