Gå til innhold

lillenims - noen andre flinke på amming som kan hjelpe meg? ( langt)

Anbefalte innlegg

Jeg har ei frøken som snart blir 7 mnd, og det har vært litt trøbbel med ammingen innimellom egentlig helt fra begynnelsen. (Hun var mye urolig ved puppen) Jeg tror nå i ettertid at problemene tidligere har komt pga for lite melk til tider og derfor sein utdrivingseffekt.. Og jeg merker god når der er lite melk. Tror muligens det kan komme av at jeg har vært mye småsyk og dårlig etter fødselen, og at jeg er litt "stressa", ikke fysisk, men tenker mye - planlegger mye, og bekymrer meg litt.

Jenta mi var stor når ho ble født - nesten 4500 g, og har krevd mye mat, de første månedene ammet jeg mye - hvertfall annenhver time omtrent hele døgnet, til tider hver time. Begynte med grøt etter hun fylte 4 mnd etter råd fra helsesøster. Når hun var rundt 5 mnd ville hun ikke ha puppen på dagtid - selv om hun var sulten. Hun er veldig nysjerrig og skal ha med seg alt - ble rasende når jeg prøvde å legge henne til. Hjemme kunne jeg kanskje få i ho litt pupp om vi la oss i senga aleine, når vi var på besøk var det umulig. Nå vil hun ikke ha puppen i det hele tatt på dagen - men får nå 3 - 4 måltider med fast føde + vann og noe tillegg. Men om kvelden og natten er det puppen som gjelder, tømmer begge brystene når hun legger seg + får pupp ca 2 -3 ganger om natten. Tror hun er mer tørst enn sulten, ikke alle dager jeg får i henne så mye drikke om dagen.

Jeg begynner på jobb om en og en halv måned, og var egentlig tenkt å slutte å amme til det. Men nå er jeg litt i tvil.. Frøkna har vært litt hard i magen etter grøtstart - mye bedre nå, men føler det hun får av morsmelk hjelper på. Problemet er å få det til å gå opp når hun bare vil ha pupp på kveld/natt. Jeg kommer til å jobbe mye kveld, er da ferdig 22. Tenkte at jeg de dagene kunne pumpe meg på dagtid, slik pappaen evt kunne gi henne når hun legger seg. Og at jeg kan amme henne om natten om hun vil ha.. Helsesøster nevnte at jeg kanskje burde nattavvenne når vi var oppe i 4 måltider.. Er det rett og slett dumt å fortsette å amme hun om natten?

Et annet problem nå, er at det nesten ikke er melk igjen.. :-/ Siste dagene har hun fått tillegg 1 -2 ganger om /kvelden/natten også. Jeg har vært forkjølet noen dager, så kanskje derfor. Eller kan det være pga jeg ammer så sjelden? Vil det være mulig å få igjen melka ved pumping?

Skal jeg gidde å stresse med det, eller skal jeg være fornøyd med å ha ammet henne så lenge? Blir veldig Takknemlig for svar =) Ikke lett denne amminga for en forvirra førstegangs-mamma :P

Kan også nevne - har vært hos manuell terapaut, for å sjekke for evt låsninger.

Endret av Vaskekost

Fortsetter under...

Dersom du selv ikke synes det er noe problem å amme om natta, er det ingen grunn til å nattavvenne NÅ. Sjansen for amming frem til skolestart er like liten om du nattavvenner NÅ eller om 4 mnd, for å si det sånn :)

Det er slett ikke slik at alle barn er klare for nattavvenning når de er 4, 6 eller 7 mnd, uansett antallet måltider. Som du sier kan det hende hun er tørst og vil ammes av den grunn - det er jo like viktig å amme pga tørst som av sult.

Dersom du selv synes det blir et problem med nattamming så er det selvsagt noe annet!

Uansett skjer det mye fort, så det kan godt hende hele ammesituasjonen er en helt annen om halvannen måned.

Når det gjelder manglende interesse for puppen på dagtid så lønner det seg å forsøke å gjenskape det som funker fra natta, feks å ligge i senga og amme slik du har gjort. Noen synes det hjelper om barnet får noe å leke med under amminga, feks. en "ammeleke" eller et smykke som mor kun bruker under amming. Prøv deg også frem i forhold til lys/lamper -for noen er det best at det er mørkt, andre trenger noe å fokusere på. Som regel fungerer det best å ikke ha TV på, sitte med ryggen mot verden osv.

Melkeproduksjonen går definitivt ned når man stresser, enten det er fysisk eller psykisk stress. Ofte går den også ned når man er syk, og når man spiser eller drikker lite. Pass på å få i deg nok mat og drikke, lag en plan (matbrett) for hver dag dersom du sliter med å få i deg nok.

Dersom du har mulighet for det, vil jeg råde deg til å prøve å pumpe noen ganger om dagen dersom du ikke ammer på dagtid, slik at brystet tømmes. Dette vil stimulere produksjonen, og du kan også bygge deg opp et lite lager i fryseren :) Kanskje blir det også lettere å få henne til å ta brystet på dagtid om du får litt mer melk da? De fleste har mest melk om morgenen og minst om kvelden, det kan være greit å ha i mente når du skal pumpe.

Husk at pumping IKKE er noen god indikasjon på melkemengde - de fleste pumper mye mindre enn barnet klarer få ut. Derfor må du ikke bli stresset om pumperesultatet er dårligere enn forventet.

Uansett så skal du selvsagt være fornøyd med at du har ammet så lenge som du har, om du finner ut at det blir for slitsomt med nattamming og pumping så MÅ du jo ikke gjøre det. Det går også fint an å fortsette å amme så lenge det er melk der selv om du trapper kraftig ned på nattamming og pumping - produksjonen går nok mye ned, men så lenge du og jenta trives med det så kan dere ha en koslig stund sammen, og hun vil garantert få i seg noe morsmelk av det også.

Håper dette var svar på de fleste av spørsmålene dine :) Jeg er ammehjelper, og det er altså bare å ta kontakt via epostadressen i profilen min også. Er litt sporadisk innom for tida.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...