Gå til innhold

Kan noen vaksinere meg med tvang?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har av forskjellige grunner bestemt meg for å aldri mer ta en vaksine. Kan noen i en eller annen tenkt situasjon vaksinere meg med tvang? Tenker da spesielt på stivkrampevaksine om jeg skulle være uheldig å skade meg. Har jeg da fortsatt mulighet til å takke nei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mentha & Junior

Det er ikke lov til å tvinge noen til å ta en vaksine i Norge. Det er et tilbud, ikke et påbud. Så det bestemmer du helt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du bestemt deg for det? Bivirkninger? Vurderer å ikke vaksinere barna mine fordi jeg er så usikker på vaksiner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil heller ha stivkrampe enn å ta en vaksine hvis du skulle skade deg? huh.... Du vet hva stivkrampe kan føre til ja?

 

De fleste vaksiner er godt utprøvde og trygge, bør heller være skeptiske til vaksiner som er hastearbeid (aka svineinfluensavaksinen).

 

Men det er faktisk frivillig å vaksinere seg. Jeg personlig vaksinerer meg og vil vaksinere barna mine også. Meslinger er på vei tilbake pga manglende vaksinedekning, og det er ikke noe jeg vil at barna mine skal få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen vår har Kikhoste blomstret opp igjen. En sykdom som nærmest var utryddet er nå på full vei tilbake pga at så mange velger å ikke vaksinere. Syns det er ufattelig trist :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan fritt velge å ikke vaksinere deg. Men om det er fare for barnets liv og helse, som feks. ved fare for stivkrampe, så har barnevernet hjemmel til å ta barnet med til lege for å få det vaksinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det er fare for ditt liv så kan du "tvinges"... dvs hvis du er døden nær så kan legene med loven i hånd gjøre det meste uten ditt samtykke dersom de vurderer det som hensiktsmessig slik at du kan overleve... Selv om jeg tror ingen vaksiner har en slik effekt. Da er det mer snakk om "motgift" av ulike slag, eller elektrosjokk ved stanset hjerte osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre kan du nekte totalt alle vaksiner, men du kan da oppleve å ikke få innreisetillatelse i enkelte land, ikke kunne delta på enkelte arrangemanger og feriereiser, og du kan miste retten til å arbeide i enkelte stillinger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld meg, men "dessverre" ? dummeste jeg har hørt! Det er da et menneskets rett til å bestemme over vår egen kropp! Herregud!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen vår har Kikhoste blomstret opp igjen. En sykdom som nærmest var utryddet er nå på full vei tilbake pga at så mange velger å ikke vaksinere. Syns det er ufattelig trist :(

 

Dette stemmer ikke. Vaksinasjonsdekkningen mot kikhoste har aldri vært høyere + at det er blitt innført boosterdose i 2. klasse på skolen, og fortsatt øker tilfellene. Dette blir flittig brukt av vaksinemotstandere som "bevis" for at vaksinen ikke virker. Hva som er grunnen vet ikke jeg, men kanskje det er på tide at vi foreldre revaksinerer oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du bestemt deg for det? Bivirkninger? Vurderer å ikke vaksinere barna mine fordi jeg er så usikker på vaksiner

 

Det er blitt en prinsippsak. Har fått servert alt for mye løgner når det gjelder vaksiner. Men fra nå av har jeg bestemt meg, verken jeg eller barna skal ha flere vaksiner. Barna har fått alle frem til MMR, så det blir kun skolevaksinene de går glipp av. Så får de helle vaksinere seg i voksen alder.

Rent statistisk sett, om en kun ser på egne barn, så er jo faktisk faren for bivirkninger/skade større med vaksine enn uten, men det er det selvsagt ingen som tørr å opplyse om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld meg, men "dessverre" ? dummeste jeg har hørt! Det er da et menneskets rett til å bestemme over vår egen kropp! Herregud!

 

Desverre fordi det i noen tilfeller kan føre til at fostere dør eller blir født med alvorlige handikap, desverre fordi det hever smittepresset for de som ikke kan vaksineres og desverre fordi det kan føre til ekstr utgifter for staten og arbeidsgiver. Om den eneste konsekvensen hadde vært at de som valgte å ikke vaksinere seg kunne dø umiddelbart ville det ikkevært noe problem, men dette kan gå ut over mange andre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener det beste er å vaksinere mennesker med tvang?

 

Og hvilket bevis har du for at vaksiner ikke SKADER foster? Jeg tar ikke smertestillende engang nå som jeg er gravid og ville aldri utsatt mitt foster for den giften som er i vaksiner!

 

Men nå er det ikke snakk om foster her heller, det er snakk om man kan tvinge voksne til å ta vaksine og jeg håper ALDRI det vil gå Så langt her i norge, vi kan heldigvis bestemme NOE selv enda men snart bestemmer vel staten når vi skal legge oss også tenker jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For samfunnet som helhet sin del så mener jeg det beste ville være at alle hadde en del vaksiner, ja. Vaksiner kan ha biefekter, det bestridet jeg ikke, men konsekvensene av sykdomene er ofe større.

Jeg ville også vært betenkt på å vaksinere meg mens jeg var gravid, men veldig glad for de vaksinene jeg har fra tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

unnskyld meg, men "dessverre" ? dummeste jeg har hørt! Det er da et menneskets rett til å bestemme over vår egen kropp! Herregud!

 

Hva når en kvinne får et barn som er sykt og som det er livsfarlig for å få de vanlige sykdomene. Mor og far nekter likevell å vaksinere seg og utstter dermed barnet for stor fare for å bli smittet av sykdomer som kan være dødlige. Jeg synes det er trist, akkurat som det er trist når barn dør fordi foreldrene nekter blodoverføring eller andre livreddene behandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel for det beste at norges befolkning lever i uvisshet om hva som blir puttet av vaksiner inn i de stakkars kroppene til barna dems. Hvis ikke hadde det vel blitt panikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#13: Det virker ikke som om du har et spesielt reflektert forhold til dette.

 

Hvilken "gift" tenker du på i vaksiner? Mener du formaldehyd? Ja, det finnes formaledehyd i vaksiner, men formaldehyd finnes også naturlig i kroppen, og i ting vi spiser. Pærer, f.eks. inneholder mye formaldehyd. En pære på 100 g inneholder ca 6 mg formaldehyd; det vil si 600 ganger så mye som innholdet i DTP-IPV-Hib-vaksinen.

 

Mener du kvikksølv? Ingen vaksiner inneholder kvikksølv. Noen vaksiner inneholder kvikksølvforbindelser (og det er noe annet enn kvikksølv) men ingen av vaksinenen i barnevaksinasjonsprogrammet inneholder det.

 

Mener du aluminium? Ja, noen vaksiner inneholder aluminiumssalter. Vaksinen mot difteri, tetanus (stivkrampe), kikhoste, polio og Hib-infeksjon (DTP-IPV-Hib) inneholder 0,5 mg aluminiumoksid. Fordi aluminium er et av de stoffene det finnes mest av på jorda, er det slik at små barn utsettes for aluminium hele tiden; gjennom luft, mat og vann. Til sammenligning inneholder én liter morsmelkerstatning nøyaktig halvparten så mye aluminium som DTP-IPV-Hib-vaksinen: 0,225 mg eller 225 mikrogram per liter. Brystmelk inneholder 40 mikrogram (0,04 mg) aluminium per liter. En systematisk oversikt (det vil si en gjennomgang av all relevant forskning på temaet) fra 2004 konkluderer slik: "We found no evidence that aluminium salts in vaccines cause any serious or long-lasting adverse events.". Her sammenligner man altså vaksiner som inneholder aluminiumsalt med vaksiner som ikke inneholder det. Resultatene viser at aluminiumholdige vaksiner gir noe mer smerter på vaksinasjonsstedet (altså i armen), men ellers er bivirkningene de samme som for vaksiner som ikke inneholder aluminiumsalt. Det er heller ikke grunn til å mistenke at aluminiumsalt i vaksiner forårsaker hverken alvorlige eller langvarige bivirkninger.

 

Mener du frostvæske (etylenglykol)? (Mange vaksinemotstandere liker å påstå at vaksiner inneholder dette) Vel, det er direkte feil. Ingen vaksiner inneholder hverken frostvæske eller etylenglykol. Felleskatalogen er en oversikt over alle legemidler som er i salg i Norge, og her er alle ingredienser også listet opp, så du kan sjekke selv!

 

Eller hva mener du egentlig med "gifter"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#13: Det virker ikke som om du har et spesielt reflektert forhold til dette.

 

Hvilken "gift" tenker du på i vaksiner? Mener du formaldehyd? Ja, det finnes formaledehyd i vaksiner, men formaldehyd finnes også naturlig i kroppen, og i ting vi spiser. Pærer, f.eks. inneholder mye formaldehyd. En pære på 100 g inneholder ca 6 mg formaldehyd; det vil si 600 ganger så mye som innholdet i DTP-IPV-Hib-vaksinen.

 

Mener du kvikksølv? Ingen vaksiner inneholder kvikksølv. Noen vaksiner inneholder kvikksølvforbindelser (og det er noe annet enn kvikksølv) men ingen av vaksinenen i barnevaksinasjonsprogrammet inneholder det.

 

Mener du aluminium? Ja, noen vaksiner inneholder aluminiumssalter. Vaksinen mot difteri, tetanus (stivkrampe), kikhoste, polio og Hib-infeksjon (DTP-IPV-Hib) inneholder 0,5 mg aluminiumoksid. Fordi aluminium er et av de stoffene det finnes mest av på jorda, er det slik at små barn utsettes for aluminium hele tiden; gjennom luft, mat og vann. Til sammenligning inneholder én liter morsmelkerstatning nøyaktig halvparten så mye aluminium som DTP-IPV-Hib-vaksinen: 0,225 mg eller 225 mikrogram per liter. Brystmelk inneholder 40 mikrogram (0,04 mg) aluminium per liter. En systematisk oversikt (det vil si en gjennomgang av all relevant forskning på temaet) fra 2004 konkluderer slik: "We found no evidence that aluminium salts in vaccines cause any serious or long-lasting adverse events.". Her sammenligner man altså vaksiner som inneholder aluminiumsalt med vaksiner som ikke inneholder det. Resultatene viser at aluminiumholdige vaksiner gir noe mer smerter på vaksinasjonsstedet (altså i armen), men ellers er bivirkningene de samme som for vaksiner som ikke inneholder aluminiumsalt. Det er heller ikke grunn til å mistenke at aluminiumsalt i vaksiner forårsaker hverken alvorlige eller langvarige bivirkninger.

 

Mener du frostvæske (etylenglykol)? (Mange vaksinemotstandere liker å påstå at vaksiner inneholder dette) Vel, det er direkte feil. Ingen vaksiner inneholder hverken frostvæske eller etylenglykol. Felleskatalogen er en oversikt over alle legemidler som er i salg i Norge, og her er alle ingredienser også listet opp, så du kan sjekke selv!

 

Eller hva mener du egentlig med "gifter"?

 

Nei men så smart og reflektert du er da, som finner og kopierer informasjon du finner på nettet.

 

Kunne gjort det samme som deg men det har jeg rett og slett ikke tid til å ta meg bryet med!

 

Tips; søk heller opp uavhengig informasjon på nettet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er fra en blogg jeg selv har skrevet, så jeg føler meg skikkelig smart og reflektert. Takk for komplimentet!

 

Du har ikke tatt deg bryet med å sjekke hvilke "giftstoffer" det er snakk om, MEN tar deg bryet med å brette ut løse påstander på et småbarnsforum, i tillegg til at du insinuerer på godt konspiratorisk vis at ting virkelig står ille til ved å skrive ting som "det beste at norges befolkning lever i uvisshet om hva som blir puttet av vaksiner inn i de stakkars kroppene til barna dems". Det virker jo ikke som om du egentlig vet noe om dette selv engang?? I tillegg har du altså tatt et valg som angår dine barns helse på dette fundamentet. Gratulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo hvilke gifter du er redd for. Hvis du forteller det blir det mye enklere for oss å sjekke det. Når du ikke kan gi noen eksempler virker det mindre troverdig. Mulig du har rett, men jeg klarer ikke tro på deg så lenge det ikke er noe konkrest du har å fortelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbroken

#13: Det virker ikke som om du har et spesielt reflektert forhold til dette.

 

Hvilken "gift" tenker du på i vaksiner? Mener du formaldehyd? Ja, det finnes formaledehyd i vaksiner, men formaldehyd finnes også naturlig i kroppen, og i ting vi spiser. Pærer, f.eks. inneholder mye formaldehyd. En pære på 100 g inneholder ca 6 mg formaldehyd; det vil si 600 ganger så mye som innholdet i DTP-IPV-Hib-vaksinen.

 

Mener du kvikksølv? Ingen vaksiner inneholder kvikksølv. Noen vaksiner inneholder kvikksølvforbindelser (og det er noe annet enn kvikksølv) men ingen av vaksinenen i barnevaksinasjonsprogrammet inneholder det.

 

Mener du aluminium? Ja, noen vaksiner inneholder aluminiumssalter. Vaksinen mot difteri, tetanus (stivkrampe), kikhoste, polio og Hib-infeksjon (DTP-IPV-Hib) inneholder 0,5 mg aluminiumoksid. Fordi aluminium er et av de stoffene det finnes mest av på jorda, er det slik at små barn utsettes for aluminium hele tiden; gjennom luft, mat og vann. Til sammenligning inneholder én liter morsmelkerstatning nøyaktig halvparten så mye aluminium som DTP-IPV-Hib-vaksinen: 0,225 mg eller 225 mikrogram per liter. Brystmelk inneholder 40 mikrogram (0,04 mg) aluminium per liter. En systematisk oversikt (det vil si en gjennomgang av all relevant forskning på temaet) fra 2004 konkluderer slik: "We found no evidence that aluminium salts in vaccines cause any serious or long-lasting adverse events.". Her sammenligner man altså vaksiner som inneholder aluminiumsalt med vaksiner som ikke inneholder det. Resultatene viser at aluminiumholdige vaksiner gir noe mer smerter på vaksinasjonsstedet (altså i armen), men ellers er bivirkningene de samme som for vaksiner som ikke inneholder aluminiumsalt. Det er heller ikke grunn til å mistenke at aluminiumsalt i vaksiner forårsaker hverken alvorlige eller langvarige bivirkninger.

 

Mener du frostvæske (etylenglykol)? (Mange vaksinemotstandere liker å påstå at vaksiner inneholder dette) Vel, det er direkte feil. Ingen vaksiner inneholder hverken frostvæske eller etylenglykol. Felleskatalogen er en oversikt over alle legemidler som er i salg i Norge, og her er alle ingredienser også listet opp, så du kan sjekke selv!

 

Eller hva mener du egentlig med "gifter"?

 

Nei men så smart og reflektert du er da, som finner og kopierer informasjon du finner på nettet.

 

Kunne gjort det samme som deg men det har jeg rett og slett ikke tid til å ta meg bryet med!

 

Tips; søk heller opp uavhengig informasjon på nettet

 

Du håner jo innlegger for akkurat det som du oppfordrer andre til å gjøre, å søke informasjon på nettet?

 

Eller er det bare informasjonen som underbygger ditt syn som er verd å lese?

 

Du virker veldig barnslig som responderer på et innlegg på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får lov å dø av rabies eller stivkrampe, på same måte som vaksne Jehovas vitne får lov å blø i hel. Men eg synes du skal lese deg litt opp, og ta ei litt meir velbegrunna avgjer ang vaksiner enn at du nektar alle vaksiner fordi du er "lei av å bli lurt."

Du vil nok møte motbør om du vil nekte barna stivkrampevaksine ved skade eller evt rabiesvaksine ved bitt. JV kan bli midlertidig fråtekne foreldreretten over barna sine, slik at barnet kan motta blodoverføring, og eg går ut frå at same paragrafane kan brukast i ditt tilfelle dersom helsepersonellet meiner det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er fra en blogg jeg selv har skrevet, så jeg føler meg skikkelig smart og reflektert. Takk for komplimentet!

 

Du har ikke tatt deg bryet med å sjekke hvilke "giftstoffer" det er snakk om, MEN tar deg bryet med å brette ut løse påstander på et småbarnsforum, i tillegg til at du insinuerer på godt konspiratorisk vis at ting virkelig står ille til ved å skrive ting som "det beste at norges befolkning lever i uvisshet om hva som blir puttet av vaksiner inn i de stakkars kroppene til barna dems". Det virker jo ikke som om du egentlig vet noe om dette selv engang?? I tillegg har du altså tatt et valg som angår dine barns helse på dette fundamentet. Gratulerer.

 

Ikke så veldig kompliment, jeg gadd ikke engang å lese gjennom det jeg har lest 100 ganger før på andre nettsteder og informasjonshefter, og selv om du har ordlagt deg litt annerledes blir det kanskje litt feil å ta på seg at du har skrevet det selv. Om det ikke er du som har forsket deg frem til det, da er det en annen sak.

 

Og jeg har selv studert, lest og vært på foredrag i mange år om skadevirkninger og langtidsbivirkninger men har ikke skrevet noen egen særoppgave nei. Det er rett og slett for mye til at jeg har tid til å sette meg ned å forklare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ånei. Skjønner. SÅ du synes det beste er Å ignorere all mulig fornuftig forskning og systematisk erfaring gjennom hva, 50 År?, og høre pÅ...ja, hvem hører du pÅ egentlig?

 

Og hvordan mener du man skal legge frem denne eksisterende forskningen, da, om ikke formulere det slik jeg har gjort? Jeg tar selvsagt imot tips dersom du synes jeg ikke formidler det godt nok. Eller mener du det er feil Å i det hele tatt beskrive eksisterende forskning? Har jeg ikke lov til Å formidle forskning dersom jeg ikke faktisk har skrevet rapportene og studiene selv?

 

"Og jeg har selv studert, lest og vært pÅ foredrag i mange År om skadevirkninger og langtidsbivirkninger men har ikke skrevet noen egen særoppgave nei. Det er rett og slett for mye til at jeg har tid til Å sette meg ned Å forklare"

 

Ja, der fikk du virkelig inn knallargumentet til slutt. Overbevisende dokumentasjon, gitt. "Jeg VET jeg har rett, sÅ slutt og mase! Men jeg gidder ikke fortelle hvorfor!" Igjen, gratulerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...