Gå til innhold

Noen som har tatt en test som sjekker glukosebelastning (usikker på om det er riktig ord)

Anbefalte innlegg

En venninne har nå blitt gravid, og hun er ganske overvektig. Veier omkring 100 kg. Hun fikk beskjed av jordmor om at hun må ta en test på sykehuset for å sjekke glukosen mtp svangerskapsdiabetes, men hun nekter. Hun mener at det er stimatiserende, og at det bare er tykke mennesker som har slike problemer. Hun vet selv at hun er overvektig, men ønsker ikke å bli satt i bås.

Lurer derfor litt på hva denne testen går ut på, og må innrømme at jeg er litt bekymret for henne fordi hun nekter å ta den. Er det noe jeg kan si eller gjøre for å overbevise henne, eller er det ingen fare hvis hun ikke tar den?

Fortsetter under...

Jeg har tatt en slik test pga alder og ikke overvekt. For meg var det ikke noe å tenke over - det angår både min og barnets helse. Her er en link som forklarer litt om hva det innebærer - både for mor og barn.. Man har ikke bare seg selv å tenke på lenger.... :-)

http://www.babyverde...rskapsdiabetes/

Det er bare å ta en blodprøve med den gang man kommer på sykehuset om morgenen, så drikke en sukkerlake, og så måle blodsukkeret etter to timer. En kjedelig test, men ingen skrekktest. Man må faste fra kl 18.00 dagen før da, så det blir en del timer uten mat.. Det kan være alle slags mennesker som blir testet for det, fra tykke til tynne.. Var vel rundt 75 kg og høygravid når jeg tok den testen i mitt forrige svangerskap. Mener legen man bør ta glukosebelastendetest, så ville jeg helt klart gjort det.

Hei! Jeg tok denne testen to ganger i forrige svangeskap og har tatt den to ganger så langt i dette. Jeg var så absolutt ikke overvektig før jeg ble gravid sist, heller på grensen til det motsatte. Men hadde sukker i urinen og måtte derfor ta glukosebelastning for å sjekker om jeg hadde svangerskapsdiabetes. Testen forgår ved at man kommer fastende om morgenen, tar blodprøve, drikker sukkervann, venter to timer og tar ny blodprøve. Jeg blir ganske dårlig av å ta testen, men når jeg får beskjed om å ta den så tar jeg den. Hvis man får svangerskapsdiabetes og ikke gjør noe med det kan man utvikle diabetes etter svangerskapet. Dette skjedde med min bestemor pga av at hun var sta og det ikke var så mye kunnskaper om det på den tiden.. Det er absolut ikke stigmatiserende og ta denne testen, det er veldig mange som gjør det av forskjellige grunner.

Cam85: Man må faste fra kl 24 ikke 18, det er ihvertfall beskjeden jeg har fått hver gang!

Jeg har også tatt denne testen fordi jeg har en BMI på 30 og derfor er i kategorien gravide som må følges opp litt ekstra med tanke på risiko for svangerskapsdiabetes. Jeg synes på en måte det er litt ubehagelig å bli plassert i en slik kategori og skjønner derfor godt hvordan venninna di tenker, men når det gjelder graviditeten tar jeg ingen sjanser og jeg tar alle tester og følger alle råd jeg blir gitt. Kan ikke risikere at babyen tar skade fordi jeg er hårsår på vekta...

Testen i seg selv var veldig grei. Fasta fra midnatt og dro på laboratoriet kl. 8. Den drikken var ikke så ille. Mitt beste tips er å ha med godt lesestoff, for man må sitte i ro i 2 timer og da kan det være kjedelig å bare ha gamle Se og Hør å lese på :)

[quote name=Jente 08 :) + to gutter 12 :)' timestamp='1328129074' post='143971559]

Hei! Jeg tok denne testen to ganger i forrige svangeskap og har tatt den to ganger så langt i dette. Jeg var så absolutt ikke overvektig før jeg ble gravid sist, heller på grensen til det motsatte. Men hadde sukker i urinen og måtte derfor ta glukosebelastning for å sjekker om jeg hadde svangerskapsdiabetes. Testen forgår ved at man kommer fastende om morgenen, tar blodprøve, drikker sukkervann, venter to timer og tar ny blodprøve. Jeg blir ganske dårlig av å ta testen, men når jeg får beskjed om å ta den så tar jeg den. Hvis man får svangerskapsdiabetes og ikke gjør noe med det kan man utvikle diabetes etter svangerskapet. Dette skjedde med min bestemor pga av at hun var sta og det ikke var så mye kunnskaper om det på den tiden.. Det er absolut ikke stigmatiserende og ta denne testen, det er veldig mange som gjør det av forskjellige grunner.

Cam85: Man må faste fra kl 24 ikke 18, det er ihvertfall beskjeden jeg har fått hver gang!

Jeg måtte faste fra 18.00... Synes det var det værste egentlig...

Annonse

jeg også har tatt denne testen siden jeg har BMI over 30. og den testen tar jeg med glede for å få vite om en eventuell svangerskapsdiabetes ligger der. Det er jo farlig for mor og barn. dette kan også igjen gi stort barn.

Jeg fikk også vekst estimering av barnet i uke 32 og 36 pga min BMI, for å sikkre at barnet ikke er for stort. da gjerne overvektige personer kan gi større barn. Og overvektige personer kan gjerne få tøffere fødsler. Skal din venninde droppe disse UL'ene også pga dette setter henne i "bås"?

er man overvektig, så er det ikke å legge under en stol at et svangerskap kan gi flere problemet. Hjelper ikke å lure seg selv ved å tro at det ikke er sånn. Så det å ikke takke ja til tilbud som skal sikkre deg og barnet, er for meg litt rart :P jeg føler meg så godt tatt vare på og er utrolig fornøyd med den oppfølgingen jeg har fått :)

Hvis denne venninna er rundt 100 kg er nok BMI sannsynligvis en del over 30 også, da syns jeg man er trangsynt om man ikke vil bli satt i bås som overvektig. Jeg er selv 100 kg og skal ta denne testen neste uke. Svangerskapsdiabetes fører jo til stort barn, så heller ta den testen enn å risikere å måtte presse ut 5-kilosbaby!

Jeg har selv tatt den. Hadde bmi på 32 da jeg ble gravid og måtte ta den i januar i år og må ta den igjen i uke 32 visstnok.

Jeg er bare 26+2,men sniker litt her inne ^^,

Hei! Jeg har også tatt denne testen pga. en 3D ultralyd i uke 28 som viste et litt for stort barn i forhold til normalen! Vet ikke helt hva min BMI er, men er 178cm høy og veide 69kg da jeg ble gravid. Er nå i uke 33+6 og lagt på meg 13 kg.

Det viste seg faktisk at jeg har svangerskapsdiabetes!!!! For meg kom det som et sjokk, da jeg verken er eller var overvektig, ingen i min slekt har noen gang hørt om sv.diab. engang. Jeg spiser normalt sunt og trente tidligere 3-4 ganger i uka på studio. (Har ikke orket nå pga. sterke bekkenplager.)

Så her er det altså ingen fasit på hvem som får svangerskapsdiabetes og står man i utgangspunktet i risikogruppen, ville jeg ikke engang nølt med å teste meg!!

Jeg var 56 kg da jeg ble gravid og er 24 år gammel.. Jeg ble tilbudt om å ta en glukuse intoleranse test i rundt 25. uke, da de kan se om du evnt ligger i faresonen for å utvikle diabetes. Da hadde jeg hatt helt normale urintester.

Vet at det er veldig forskjellig fra lege til lege om hvorvidt de velger å tilby dette.. - men hvorfor ikke ?

man trenger ikke å bli tilbydt det engang.. man bare ringer og sier ifra at du vil ta testen på legesenteret.. så lager de en glukosetest til deg så kan du komme og ta den.. den skal taes imellom uke 24 og 28. mange tar den pga at der er overvektige ( noe du ikke er). men andre tar den for å være sikre. :) jeg tok den pga overvekt og at søskenbarnet mitt mistet sin lille i magen pga svangerskapsdiabetes. ( noe de ikke visste at hun hadde). men jeg hadde ikke fare for noen ting.. men det er bedre å teste og være sikker enn ikke å teste.. testen inngår ikke i det som er gratis for gravide.. men koster under 100 kr.. Jeg er gravid igjen nå og kommer til å ta testen da jeg kommer så langt.. :)

Annonse

Jeg har hatt to svangerskap og har tatt glucosebelastningstest to ganger i hvert svangerskap. Har ikke tatt det på grunn av overvekt da (da jeg er undervektig), men pga at jeg under begge svangerskapene har hatt glucose i urinen nesten under hele svangerskapet....og da må de ta slike tester for å finne ut om jeg hadde svangerskapsdiabetes (noe jeg ikke hadde). Så regner med at de testene kommer til å forfølge meg i fremtidige svangerskap også, men det er helt greit d:-)

dere som har tatt denne testen, jeg skal snart til legen og ta denne pga sukker i urinen mener jeg det var, men har et stort problem med og drikke div og svelge tabletter, får meg ikke til og svelge og brekker meg dermed :s så hva er dette vi må drikke og hvordan smaker det ? gruer meg rett ihel her for testen må jeg ta. og er det mye som må drikkes ?

Det er ett litt stort glass med sukker, som er blandet ut i vann eller i saft (ene gangen fikk jeg det i vann og andre gangen i saft). Det smaker ganske søtt, så det kan være litt kvalmende å få i seg om en har problemer med kvalme eller søte ting.

jeg fikk beskjed om å være fastende(fra kl 24 dagen før), så tar de først en blodprøve og så skal du drikke det sukkervannet innen ca 5 min. Etterpå må du sitte i ro i 2 timer, og så blir det tatt en ny blodprøve etter 2 timer.

det er egentlig bare en virkelig tykk sukkerlake man må drikke. Smaker ingenting bortsett fra umenneskelig søtt. Jeg drakk første kopp med en stor grimase, men var letta over å vere ferdig (trodde jeg) men da viste hun meg en mugge med et innhold og sa at "nei, du, du må nok drikke alt :P" (er ca 2 glass, men jeg fikk det i små kopper så jeg ble liksom aldri ferdig hehe)ble ganske uggen etterpå, men det går jo greit. Bare tenk at det er til det beste ;) Lykke til.

Ps, man skal ikke måtte betale for det. Jeg spurte, men de sa at man ikke skulle det siden det var "gravidbehandling"...

Må si hu venninna di ikke tenker langt når hu nekter å ta en test for ikke å bli satt i bås. Ærlig talt. det kan vÆre svÆrt skadelig for ungen dersom ingenting blir gjort.

I mitt første svangerskap var jeg 55kg(167cm) når jeg ble gravid, og jeg ble lagt inn på sykehus når jeg var 5 mnd for utredning. Låg der i to uker. Siste tre mnd måtte jeg bruke insulin....da kroppen ikke reagerte på at jeg la om hele kostholdet.

Nå var jeg noen kg tyngre, 65kg, og ser ut til at diabetesen er på veg igjen. Men håper jeg slipper unna insulin denne gangen.

• 1 år senere...

Jeg har blitt satt opp på glukosebelastning i uke 26, men alle prøvene mine har vært helt fin. Kun pga høy bmi. Legen min er ganske fersk og var først usikker på om testen skulle tas etter uke 28, jordmor sa rundt uke 27 og KK i Bergen har jeg ikke rådført meg med enda. Mitt spørsmål er; tåler babyen glukosebelastning i uke 26? Eller er det for tidlig? Noen med erfaring? Vet ikke hva det vil gjøre med barnet.

Stikker innom fra 2. trimester. Jeg er ikke bosatt i Norge, men her hvor jeg bor er det paalagt alle gravide aa ta denne testen, tykk eller tynn spiller ingen rolle. Er ganske enkelt del av helseundersökelsene. Skal ta min om 2 uker... Er da i uke 26.

Jeg tok den testen for et par uker siden, det var forferdelig å drikke den kvalme guffa så tidlig på morran uten å ha spist noe, men kom meg da gjennom det. Var litt uvel resten av dagen.

Jordmor ville at jeg skulle ta testen siden jeg ligger i øvre del av normal BMI. Men resultatet var helt fint. :)

Skjønner ikke at venninna di ikke vil ta den, om hun veier over 100 kg vet hun vel at hun er overvektig...uten at noen trenger å sette henne i bås.

Jeg tok glukosebelastning i forrige svangerskap og fikk påvist svangerskapsdiabetes, mener at dette da var rundt uke 26.

Pga dette måtte jeg ta ny test i dette svangerskapet.(Uke 26) Denne testen hadde ingen indikasjon på diabetes. Tok samme testen igjen i uke 35 pga at str på mage/baby lå noe over normalen. Denne testen indikerte "redusert glukosetoleranse". Så ikke like alvorlig som diabetes, men var virkelig på vei til å få det igjen. Begge gangene har jeg regulert dette med kosthold. Det viktigste for meg er at babyen min inne i magen har det bra og det samme når han kommer ut.

Det skal sies at jeg har hatt en farfar, samt moren hans med den værste typen av diabetes. Dermed er jo jeg mer utsatt for dette.

Hvis venninnnen din nekter å ta denne testen og går videre gjennom svangerskapet i værste fall med diabetes, kan dette mest sansynlig ikke bare gå utover henne. Men barnet har også mye større sjanse for å utvikle diabetes med en gang eller senere i livet. Dette er det vel ingen som unner barnet sitt??

Hvis hun er så sta og ikke vil ta testen, så ville jeg hvis jeg var henne; leve som en diabetiker!! Uten tvil!

Har også tatt denne grunnet for høy bmi. Faster etter kl 24.00.. Møtte opp på legekontoret 8.15. Målte blodsukker først i fingeren så blodprøve i armen. Drakk ei lita flaske sukkkervann. Ikke blandet i vann eller saft. Satt to timer på venterommet. Så ny test i finger og blodprøve i armen.. Tok også i uke 28. Men kastet opp etter en halv time. Så sa var d bare å avbryte. Men siden fastende blodsukker var 3.9 trengte jeg ikke prøve på nytt.. Jeg har måtte betalt for dette begge gangene.. Har ikke fått tilbud om ekstra ultralyd pga overvekt. Er det vanlig? Sist gang var gutten 4155 gram.

Tok testen i uke 32 ca, hadde utslag på glukose i urinen. Er ikke overvektig, men pga skadene man kan påføre foster og deg selv ved å gå med svangerskapsdiabetes, var jeg ikke i tvil om å ta glukosebelastningstesten når legen tilbød meg det. Det er velkjent at høy BMI øker risikoen for svangerskapsdiabetes, sånn er det bare. Men når det er sagt, får også normalvektige svangerskapsdiabetes, arv spiller bl.a. inn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...