Gå til innhold

FØDEBAG - TIPSLISTE - NY JANUAR 2012


Dini

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Også hvis man husker å få det med seg før man drar, kan det være smart å legge en vannflaske i fryseren, som man kan fylle med vann underveis. Har man en kort intens fødsel får man kanskje god bruk for den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neriad

Hvis du har langt hår: husk for all del å ta med hårstrikk, hårbånd eller spenner inn på fødestua slik at du får elendigheten ut av ansiktet mens du strever som verst under fødsel!

 

Gjelder spesielt alle dere som føder på sommeren hvis det er varmt. Man blir som sagt svett og gørrete under en fødsel, og da er svette hårlokker som klistrer seg til ansiktet, kommer inn i øynene og nærmest kveler deg (føles det som) det siste du trenger! Har ingenting med forfengelighet å gjøre, det bare føles bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hvor langt er dere på vei når dere pakker fødebagen?

 

Det er veldig individuelt ettersom hva man føler for.

Jeg f.eks hadde den halvklar 4uker før termin.

Andre føler at de ikke trenger å ha den klar før de står der med riene, for det kan jo ta tid for førstegangsfødende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Varmeflaske var gull for meg da rienen satt godt i ryggen og slapp ikke helt mellom rietakene:)

 

Varmeflaske høres genialt ut. Sist hadde jeg alle riene i korsryggen og s*** så vondt det var. Hadde garantert hjulpet med varmeflaske! Takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Nå er det lenge siden sistemann for min del, men om praksisen er den samme fortsatt så anbefaler jeg å ta med tørrshampoo om man skal ha ks. Etter et ks får man ikke dusje på to-tre dager, og å bøye hodet under vannet i vasken er rett og slett umulig.

For å føle seg freshere er det veldig greit med en tørrshampoo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå er det lenge siden sistemann for min del, men om praksisen er den samme fortsatt så anbefaler jeg å ta med tørrshampoo om man skal ha ks. Etter et ks får man ikke dusje på to-tre dager, og å bøye hodet under vannet i vasken er rett og slett umulig.

For å føle seg freshere er det veldig greit med en tørrshampoo ;)

 

Jeg fikk dusje dagen etter ks ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer en liten oppdatering på hva som kom godt med og ikke var nødvendig av tingene på listen min:

 

- Komfortabel sort joggedress

Ble brukt!

- Andre behagelige og praktiske klær

Brukte stort sett sykehusskjortene og min egen joggebukse. Hadde alt for mye klær med meg. Varme sokker var lurt da.

- Morgenkåpe

Brukte ikke...

- Tøfler

JA

- Klikk klakker

Brukte ikke

- Behagelige truser

Ja takk!!

- Amme-BH

Dette trengte jeg ikke å bruke på sykehuset, men startet først å bruke det når jeg skulle hjem fra sykehuset

-Ammeinnlegg

Var ikke nødvendig før jeg kom hjem

- Toalettsaker

Godt med renseprodukt, fuktighetskrem, en god leppepomade (tørr luft!). Mascara og enkel makeup ble brukt et par ganger og var helt nødvendig for å føle meg bedre og freshere. Noe av det smarteste jeg tok med meg var thermalvann på spray, dette sprayet jeg ofte i ansiktet når jeg var varm og luften var tett og tørr.

- Kleenex papir

Dette brukte jeg bare til å snyte meg med.

- Kamera og videokamera med ladere

Jada, men vi kunne vært enda flinkere å ta bilder

- Mobil og lader

Definitivt1

- Drikkeflaske med tutt

Denne ble brukt mye under fødselen!

- Noe snacks

Bixit og sjokolade kom godt med

- Kryssord/lesestoff

Brukte ikke...

- Ipad

Brukte ikke pga manglende nett på sykehuset

- Musikk

Brukte ikke

- Lommebok med kort og kontanter

Brukte ikke...

- Ørepropper

TA MED!!! Deler du rom med et snorkemonster som jeg gjorde, er dette helt nødvendig.

- Antibac

Kjekk å ha ved sykesengen!

-Helsekort

Selvfølgelig...

 

Noe jeg skulle ønske jeg hadde hatt med men glemte?

- Spraybalsam og en god børste!! Håret ble utrolig flokete av å være sengeliggende og jeg ble seende ut som et hårtroll ganske raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden sistemann for min del, men om praksisen er den samme fortsatt så anbefaler jeg å ta med tørrshampoo om man skal ha ks. Etter et ks får man ikke dusje på to-tre dager, og å bøye hodet under vannet i vasken er rett og slett umulig.

For å føle seg freshere er det veldig greit med en tørrshampoo ;)

 

Jeg fikk dusje dagen etter ks ..

 

Kanskje det har endret seg siden min siste da.. Da måtte jeg vente tre dager :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det lenge siden sistemann for min del, men om praksisen er den samme fortsatt så anbefaler jeg å ta med tørrshampoo om man skal ha ks. Etter et ks får man ikke dusje på to-tre dager, og å bøye hodet under vannet i vasken er rett og slett umulig.

For å føle seg freshere er det veldig greit med en tørrshampoo ;)

 

Jeg fikk dusje dagen etter ks ..

 

Kanskje det har endret seg siden min siste da.. Da måtte jeg vente tre dager :(

Ikke vet jeg, ett år siden jeg fikk min jente.. Helt grusomt å ligge et døgn i gørra, så kan skjønne du måtte føle deg helt forferdelig etter 3 dager :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det lenge siden sistemann for min del, men om praksisen er den samme fortsatt så anbefaler jeg å ta med tørrshampoo om man skal ha ks. Etter et ks får man ikke dusje på to-tre dager, og å bøye hodet under vannet i vasken er rett og slett umulig.

For å føle seg freshere er det veldig greit med en tørrshampoo ;)

 

Jeg fikk dusje dagen etter ks ..

 

Kanskje det har endret seg siden min siste da.. Da måtte jeg vente tre dager :(

Ikke vet jeg, ett år siden jeg fikk min jente.. Helt grusomt å ligge et døgn i gørra, så kan skjønne du måtte føle deg helt forferdelig etter 3 dager :o

 

Etter første ks for ti år siden kom det en dame med vaskevann og klut opp på oppvåkningen til meg.

Jeg endte opp med hasteks på den varmeste dagen i manns minne! Svett, blod og gørr!

Var helt nyydelig med den kattevasken, jeg nøøt det!

Spurte dagen etterpå om jeg kunne gå i dusjen, men det jeg ikke visste var at jeg spurte en vaskekone. He he. Hun sa ja.

Etterpå fikk jeg kjeft av sykepleierne, for det var aaaltfor tidlig!

 

Andre ks for 8 år siden fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk dusje før på dag tre. Det var fælt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er enig at listen er noe overdrevet, men det jeg vektlegger selv er

 

- Ullklær/ullteppe til babyen

- Ammebh

- Litt klær (behagelige) til meg selv og mannen

- Toalettsaker

- Slippers

- Lanolinsalve

 

Forrige fødsel ble det hastekeisersnitt og trengte virkelig tingene over. Hadde ikke med så mye til meg selv og mannen klarte rett og slett ikke å ta med de klærne jeg ønsket. ("Pentøy" tok han med :)) Så dette pakker jeg selv denne gangen!

 

Jeg syns det var helt fantastisk da jeg kunne ta på babyen klærne jeg hadde med første gangen. Kjedelige klær på sykehuset :)

 

Pakket bagen i dag og har termin 25. februar, men har på følelsen om at han kommer litt tidligere!

 

Lykke til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er enig at listen er noe overdrevet, men det jeg vektlegger selv er

 

- Ullklær/ullteppe til babyen

- Ammebh

- Litt klær (behagelige) til meg selv og mannen

- Toalettsaker

- Slippers

- Lanolinsalve

 

Forrige fødsel ble det hastekeisersnitt og trengte virkelig tingene over. Hadde ikke med så mye til meg selv og mannen klarte rett og slett ikke å ta med de klærne jeg ønsket. ("Pentøy" tok han med :)) Så dette pakker jeg selv denne gangen!

 

Jeg syns det var helt fantastisk da jeg kunne ta på babyen klærne jeg hadde med første gangen. Kjedelige klær på sykehuset :)

 

Pakket bagen i dag og har termin 25. februar, men har på følelsen om at han kommer litt tidligere!

 

Lykke til alle sammen!

 

Ja,listen er overdrevet. Men dette var som det står i både tittel og andre steder - kun en tipsliste. Det betyr at man kan plukke og velge det en vil ha med selv. En får vektlegge selv hva som er lurest å ha med avhengig av en selv. JEG for eksempel klarer meg fint uten sminke, mens andre hadde sikkert ansett det som viktig. JEG syns det holdt med noen få plagg til babyen, mens andre gjerne ikke ville kledd barnet i sykehusklær.

 

Det er som sagt, kun en liste der alle tingene som andre mener er greit å ha med er skrevet ned slik at en har noen tips om hva som er lurt, og hvorfor.

En skal jo strengt tatt kun være der i 2-3 døgn. Og noen trenger mer, andre trenger mindre. Noen må passe på å ha med seg mye om de bor langt unna sykehuset, mens andre kan nært sagt droppe å pakke med seg annet enn helsekort fordi de bor såpass nærme sykehus..

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nettopp født. Mitt viktigste tips for min del: ikke noe søtt til fødsel. Ble bare kvalm av det. Hårføner turte jeg ikke bruke siden jeg havnet på dobbelrom med annen barselkvinne og det bråker mye. Bleier og bind har de på sykehus (riksen), av god kvalitet. Barneklær er nødvendig, de har bare str 62 på sykehus. Gravidklær/romslige klær til mor. Sminke, kun et minimum. Smertestillende: etterspør det ved behov, så vet du at det du tar er trygt for barnet. Lesestoff; ikke aktuelt for meg. Rakk ikke under fødsel og etter fødsel er jo barnet der. Evt er det mye info om amming/barselstiden en kan/bør lese. Dette er bare mine heteste tips. Ellers er det mye annet nevnt før som er viktig. Men pakk minst mulig, blir trangt på et lite sykehusrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

For min del så måtte jeg ha melkeoppsamlere, ammeinnlegg var ikke nok. Det rant og rant, men så fikk jo jeg så mye melk at jeg sikkert kunne ammet alle barna på avdelingen alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Til dere som er negative til den omfattende pakkingen....

Jeg har to ulike historier fra venninner av meg ;)

 

Den ene regnet med å gå på overtid og fødte før hun hadde pakket bagen eller ordnet til baby hjemme. Klærne var ikke vasket, sengen var ikke ordnet, vognen ikke lett frem osv.... Hun ble liggende på sykehuset i to døgn og savne selv det mest nødvendige fordi mannen "lette frem feil". Det er jaggu meg ikke lett å være mann heller ;) Hvordan skal han skjønne hva som funker av klær og ikke.

 

Så har jeg ei til, som egentlig er litt sann skrekkhistorie. Hun endte med katastrofekeisersnitt etter en lang fødsel. Der viste det seg at babyen var syk uten at de hadde oppdaget det. 13 timer etter ks ble de fløyet til en annen kant av landet hvor de ble værende i 14 dager. Jeg aner ikke hvordan bagen hennes var. Men det er jammen meg ikke vanskelig å sette seg inn i den opplevelsen der....

 

Så jeg anbefaler alle å pakke bagen i god tid. Da ser jeg for meg uke 36-37 med mindre situasjonen sier noe annet. Å at en pakker bagen etter hva en selv kan trenge; som hvor langt det er til sykehuset og hvor flink mannen er til å feks lete frem det du skulle mangle. "Den rosa som er litt større enn den grønne og ligger bak den lilla" (Neida sikkert ikke det vi egentlgi sier, men ikke usansynnlig at det høres omtrent slik ut for en mann som skal inn i det ukjente terrenget som garderobeskapet til dama ofte er)

 

Selv har jeg pakket bagen med alt jeg kan til uke 37 og skal gjøre det denne gangen også. Jeg har kjøpt meg en god vid joggedress og det har vært herlig å kunne komme ut av dusjen og inn i nye myke klær. Jeg har også kjøpt meg tannkost, tannkrem, LYPSYL, handkrem, shampo osv som bare kunne ligge i bagen. Det eneste jeg har tilføyd er kamera (som ligger i vesken til vanlig) og mobil sammen med lommebok.

 

Jeg har hatt styrtfødsler før og bagen blir å ligge klar i gangen i tilfelle det blir som jm advarer om. Bare å ringe ambulanse og dra. Jeg ser for meg at det verste jeg kan glemme på denne måten blir nettopp mobil og lommebok siden alt annet vil ligge i bagen innenfor døren. Mobil og lommebok kan vi strengt tatt få hvem som helst til å kjøre inn p åsykehuset til oss om vi skulle være maks uheldige å bli sendt til en annen del av landet. (Da blir j obeskjedene som regel konkret og enkle også. Ligger akkurat det versjon) Utover det er det ikke krise siden mannen kommer til å ha sin/sine.

 

Utover dette er jeg enig i at det er en fordel å pakke minst mulig! Rommet er trangt, liggetiden er kort og det blir uansett nok å få med seg ut fra sykehuset igjen etterpå. Etter de tidligere fødslene har jeg hatt mer en nok med meg selv så faren har måtte tatt både baby og pikkpakk. (Her kommer fordelen med å pakke i flere mindre deler, evt hente inn og ut av bilen frem.)

 

Pakkingen trenger slett ikke være avansert. Men jeg anbefaler absolutt å bruke tid på å tenke gjennom dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Her er det jeg har/ tenker å pakke

 

- Toalettsaker inkl. myke nattbind og mykt dopapir

- Et par bleier til babyen, samt 2 bodyer og henteklær til henne og et teppe kroppslukten hennes kan sette seg i til hjemkomsten

- 2 topper til meg selv, 2 singleter og evt. amme bh, tights/ joggebukse (mørk), undertøy og sokker + tøfler

- HELSEKORT, mobil og penger samt kamera

- T-skjorte til far

- Kjeks/ drikke til far

 

...det var vel det. Gjør det så enkelt som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Babyens luktesans er utviklet me bare 5% som nyfødt, så det er nok bortkastet å sove på lammeskinnet før babyen får det.

 

Anonymous poster hash: dc026...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyens luktesans er utviklet me bare 5% som nyfødt, så det er nok bortkastet å sove på lammeskinnet før babyen får det.

 

Anonymous poster hash: dc026...0ec

 

Den var ny, siden det alltid har vært sagt at det første babyen kjenner igjen er mors lukt... 

 

Anonymous poster hash: dab9d...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Babyens luktesans er utviklet me bare 5% som nyfødt, så det er nok bortkastet å sove på lammeskinnet før babyen får det.

 

Anonymous poster hash: dc026...0ec

Den var ny, siden det alltid har vært sagt at det første babyen kjenner igjen er mors lukt...

 

Anonymous poster hash: dab9d...bc2

Jepp, leste det i Dalai Lamas bok - Kunsten å være lykkelig. Synes det virker logisk jeg, hva skal baby med ferdigutviklet luktesans når den ligger i livmor.. Det er jo mye som ikke er ferdigutviklet før barnet er 10 år. Vi er jo ikke ferdigutviklet før veksten stopper og vi er kjønnsmoden for å sette det på spissen.

 

Anonymous poster hash: dc026...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Babyens luktesans er utviklet me bare 5% som nyfødt, så det er nok bortkastet å sove på lammeskinnet før babyen får det.

 

Anonymous poster hash: dc026...0ec

Den var ny, siden det alltid har vært sagt at det første babyen kjenner igjen er mors lukt...

 

Anonymous poster hash: dab9d...bc2

Jepp, leste det i Dalai Lamas bok - Kunsten å være lykkelig. Synes det virker logisk jeg, hva skal baby med ferdigutviklet luktesans når den ligger i livmor.. Det er jo mye som ikke er ferdigutviklet før barnet er 10 år. Vi er jo ikke ferdigutviklet før veksten stopper og vi er kjønnsmoden for å sette det på spissen.

 

Anonymous poster hash: dc026...0ec

 

 

Hehe, da tror jeg at jeg holder meg til etablert forskning og går utifra at den stemmer ;) 

Det å kjenne igjen sin mor må jo være en ganske ok ting å bruke den til feks :) 

 

Jeg er helt med på at det er mye som ikke er ferdigutviklet før lenge lenge etter fødsel (og 10 år for den saks skyld) men at barnet kun har 5% luktesans tror jeg er regelrett tull.

 

Anonymous poster hash: dab9d...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Babyens luktesans er utviklet me bare 5% som nyfødt, så det er nok bortkastet å sove på lammeskinnet før babyen får det.

 

Anonymous poster hash: dc026...0ec

Den var ny, siden det alltid har vært sagt at det første babyen kjenner igjen er mors lukt...

 

Anonymous poster hash: dab9d...bc2

Jepp, leste det i Dalai Lamas bok - Kunsten å være lykkelig. Synes det virker logisk jeg, hva skal baby med ferdigutviklet luktesans når den ligger i livmor.. Det er jo mye som ikke er ferdigutviklet før barnet er 10 år. Vi er jo ikke ferdigutviklet før veksten stopper og vi er kjønnsmoden for å sette det på spissen.

 

Anonymous poster hash: dc026...0ec

Hehe, da tror jeg at jeg holder meg til etablert forskning og går utifra at den stemmer ;)

Det å kjenne igjen sin mor må jo være en ganske ok ting å bruke den til feks :)

 

Jeg er helt med på at det er mye som ikke er ferdigutviklet før lenge lenge etter fødsel (og 10 år for den saks skyld) men at barnet kun har 5% luktesans tror jeg er regelrett tull.

 

Anonymous poster hash: dab9d...bc2

Jeg synes det er rart om det skal spres vranglære i ei bok av en så betydningsfull person. Resultat av forskning varierer fra tid til annen når det gjelder så og si alt. Om fem år finner de ut det stikk motsatte av hva de konkluderer med i dag. Jeg kommer uansett ikke til å "ligge inn" et lammeskinn da jeg nekter å tro at en baby kjenner mi lukt på den med mindre jeg bruker faste daglige parfymerte produkt. De kjenner igjen lukt av hud/morsmelk direkte, det tror jeg på, men ikke lukt av hud overført på noe så grovt materiale som et tykt lammeskinn. Hunder derimot..

 

Vil ikke ha hudceller og midd fra meg på liggeunderlaget til minsten heller for den saks skyld. Fint at det er opp til hver enkelt :) Skepsis er sunt den ene og andre veien det.

 

Anonymous poster hash: dc026...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...