Gå til innhold

FØDEBAG - TIPSLISTE - NY JANUAR 2012


Dini

Anbefalte innlegg

Vel, såvidt jeg vet er Dalai Lama en munk og ikke en vitenskapsmann. Jeg har ikke lest boken du referer til selv, men mener det er viktig å forholde seg til reelle kilder når man skal betvile vitenskapen. 

 

Det er selvsagt opp til hver enkelt om man ønsker å "ligge inn" tingene til babyen, jeg gjør heller ikke det, men det er mest fordi jeg ikke har behov for det. Erfaringsmessig så kommer babyen til å ligge mer i fanget mitt eller pappaens første månedene uansett :)



Anonymous poster hash: dab9d...bc2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Ikke til fødebagen, men til å ha klart i fryseren når man kommer hjem: små ispakker som kan brukes til å lindre sårt underliv (spesielt hvis man har fått sting etter fødsel). Forrige gang brukte jeg avlange ballonger som jeg hadde nok vann i til at de ble fingerstørrelse, og de gikk jeg gjennom fortere enn den nyfødte trengte nye bleier, for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vil oppdatere med å tilføye at man kan ha med seg brystskjolds som kjøpes på baby shop er barnas hus evt.apotek. Disse brukes hvis brystvortene har blitt veldig såre og det er veldig smertefullt å amme. Kan bruke dem inntil verste er over. Men anbefaler først å få i gang melkeproduksjon, ikke bruke dem de første 2 dagene. Disse silikonenhetene reddet meg fra smertefull amming:) Brukte dem i 2 dager, annenhver amming...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har ikke lest hele tråden men lypsyl skal jeg ihvertfall ha med denne gangen! Sååå tørr luft som det var der var det ekkelt å puste og jeg slet med å få sove pågrunn av det. Jeg savnet det som bare det sist:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

 

 

 

Nå er det lenge siden sistemann for min del, men om praksisen er den samme fortsatt så anbefaler jeg å ta med tørrshampoo om man skal ha ks. Etter et ks får man ikke dusje på to-tre dager, og å bøye hodet under vannet i vasken er rett og slett umulig.For å føle seg freshere er det veldig greit med en tørrshampoo :wink:

Jeg fikk dusje dagen etter ks ..
Kanskje det har endret seg siden min siste da.. Da måtte jeg vente tre dager :(
Ikke vet jeg, ett år siden jeg fikk min jente.. Helt grusomt å ligge et døgn i gørra, så kan skjønne du måtte føle deg helt forferdelig etter 3 dager :o

Jeg hadde akutt keisersnitt for 11 år siden, igjen akutt keisersnitt for 6 år siden. Begge to på natten, og har gått i dusjen morgenen etter begge gangene. Dette var på Aker og på Ahus.

 

Anonymous poster hash: 166d0...9fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Nå er det lenge siden sistemann for min del, men om praksisen er den samme fortsatt så anbefaler jeg å ta med tørrshampoo om man skal ha ks. Etter et ks får man ikke dusje på to-tre dager, og å bøye hodet under vannet i vasken er rett og slett umulig.For å føle seg freshere er det veldig greit med en tørrshampoo :wink:

Jeg fikk dusje dagen etter ks ..
Kanskje det har endret seg siden min siste da.. Da måtte jeg vente tre dager :(
Ikke vet jeg, ett år siden jeg fikk min jente.. Helt grusomt å ligge et døgn i gørra, så kan skjønne du måtte føle deg helt forferdelig etter 3 dager :o

Jeg hadde akutt keisersnitt for 11 år siden, igjen akutt keisersnitt for 6 år siden. Begge to på natten, og har gått i dusjen morgenen etter begge gangene. Dette var på Aker og på Ahus.

 

Anonymous poster hash: 166d0...9fd

 

Gjorde det med begge mine ks også. Siste var nå for 8 uker siden.

 

Anonymous poster hash: 156cc...86e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

 

 

 

Nå er det lenge siden sistemann for min del, men om praksisen er den samme fortsatt så anbefaler jeg å ta med tørrshampoo om man skal ha ks. Etter et ks får man ikke dusje på to-tre dager, og å bøye hodet under vannet i vasken er rett og slett umulig.For å føle seg freshere er det veldig greit med en tørrshampoo :wink:

Jeg fikk dusje dagen etter ks ..
Kanskje det har endret seg siden min siste da.. Da måtte jeg vente tre dager :(
Ikke vet jeg, ett år siden jeg fikk min jente.. Helt grusomt å ligge et døgn i gørra, så kan skjønne du måtte føle deg helt forferdelig etter 3 dager :o

Jeg hadde akutt keisersnitt for 11 år siden, igjen akutt keisersnitt for 6 år siden. Begge to på natten, og har gått i dusjen morgenen etter begge gangene. Dette var på Aker og på Ahus.

 

Anonymous poster hash: 166d0...9fd

 

Gjorde det med begge mine ks også. Siste var nå for 8 uker siden.

 

Anonymous poster hash: 156cc...86e

 

skulle ikke være anonym:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Denne gangen pakker jeg med meg mange bukser og topper til meg selv og flere ammebher fordi jeg sist gang blødde så mye at det gikk gjennom buksene og melken lakk så alle toppene og ammebhene ble våte. Selv om jeg hadde enorme ammeinnlegg. Når melken kom så kom den for fullt! 😊 pakker også med meg salve for såre brystvorter og brystskjold(grusomt vondt å amme sist) og et lass med ammeinnlegg. Til babyen pakker jeg minst 4 antrekk slik at vi har litt å bytte på dersom han skal gulpe og bæsje på klærne slik som forrigemann gjorde! Tenker det er bedre å ha med for mye enn for lite. Sist måtte mannen kjøre hjem å hente mer klær til meg og baby så denne gangen pakker jeg heller altfor mye 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte det blodtypearket...Ble nesten kastet på dør..:-S

Så det skal jeg ha med meg neste gang....

Står ikke blodtypen på helsekortet? Jeg har ingen egen blodtype-lapp tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dere som sier dere hadde med ørepropper; hva med babyens lyder - hørte dere dem gjennom proppene? 



Anonymous poster hash: 53201...42f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud.skal en pakke som til en sydenferie?? Da må en jo ha koffert? næh,jeg tar med helsekort,litt klær og toalettmappe,thats it! Klær til baby får samboer ta med før vi drar hjem. Sykehusene anbefaler å ta med minst mulig,hvis dere ikke har fått det med dere??

Er helt enig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat kommet hjem fra sykehuset. Hadde med altfor mye klær både til meg og til babyen. Det som var gull verdt var joggebukse, pysjbukse, ammetskjorter, morgenkåpe og slippers. Til babyen var det greit med et par sett bodyer.

 

På barselhotellet på Ahus fikk vi så mye vi ville av gode store truser (mange sier de ikke liker disse, det skjønner ikke jeg...), bind/bleier, bleier til babyen, bodyer, engangs tørre kluter, store gulpe/stelle flanellkluter. Ja egentlig alt vi trengte når vi var der. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

Brystvortesalve! Det er det viktigste i hele bagen min. Jeg har erfaring med to fra før, og glem alt som heter melk på brystvortene og lufttørking og alt det der... LANACare brystvortesalve hadde jeg tatt med meg om jeg kunn skulle tatt med en ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vekkerklokke (eller bare en ekstra klokke)

Penn og papir

 

Her var det pangstart med vannavgang så mobilen ble liggende hjemme, men baggen lå allerede i bilen. Hadde vært kjekt å ha en klokke tilgjengelig på barsel. Både for å kunne passe tiden for smertestillende etter ks og måltider. Penn og papir for å kunne notere når det faktisk var måltider, siden denne informasjonen hang på døren og ikke var synlig fra sengen.

?? Hæ, nå må jeg trekke på smilebåndet! Dette er det mest schizofrene tipset i denne tråden! :D :D

 

Anonymous poster hash: 21ada...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det med badekåpe var for meg genialt. Ser noen ikke brukte det . Men jeg brukte det masse da lillegutt lå et par netter i lys grunnet gullsot.. Dersom baby av en el annen grunn ikke får ligge på rom med deg er det gullå kunne få på seg morgonkåpe og kunne bevege seg til baby raskt også om natten vedbehov.. Hadde en tynn sommermorgenkåpe alla kimono :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

cosyfix ammepute, klarte ikke leve uten forigang! Liker ikke de andre ammeputene de hadde der. Og store løse t-shorter/Gensere til å skjule magen. Magebelte av bambus til å stramme inn magen tilbake i form. Brystskjold til å ha under ammebhen itilegg til ammeinnleggene. Erfarte at ammeinnleggene klistret seg fast i nippel og det gjorde skikkelig vondt. Greit med bryst skjold de får luft, men de fylles fort opp med melk :P Så ikke ligg med dem på natta.

mineralpudder!! Hudkrem og ansiktvask og maske fra wah wah!!!!  brystvorte krem er super å bruke på tørre sprukne lepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Fant det ikke i listen, men jeg pakket med en liten notatblokk på føden er jeg noterte ned fra hvilken pupp jeg hadde ammet fra når, hvem som hadde fått meld. Hvem som hadde ringt, beskjeder fra helsepersonell osv. Jeg hadde sååå dårlig hukommelse!!! Var veldig nyttig med penn og notatblokk(liten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men herregud.skal en pakke som til en sydenferie?? Da må en jo ha koffert? næh,jeg tar med helsekort,litt klær og toalettmappe,thats it! Klær til baby får samboer ta med før vi drar hjem. Sykehusene anbefaler å ta med minst mulig,hvis dere ikke har fått det med dere??

Er helt enig...

 

 

 

Jeg bryr meg ikke om hva sykehusene anbefaler, jeg pakker etter hva JEG trenger på fødestua. For eksempel en rull med dopapir, siden de aller fleste sykehus har sandpapir som skraper underlivet - skikkelig "godt" etter fødselen, særlig hvis man må sy. Det samme med de billige dusjsåpene på sykehusene (sist gang var den tom i tillegg) - de tørker ut huden, som er tørr fra før på grunn av sykehuslufta. Hårfønere finnes vanligvis ikke der, så det må jeg ta med. Det samme med mat - pakke med seg litt snacks å ha under fødselen, man vet aldri hvor lang tid man blir liggende, og det eneste man får der er jo tørre brødskiver med leverpostei og melk. Må også pakke med bøker eller data - hvis barnet er en sovebaby blir man liggende og glane i en vegg hele dagen, ikke noe særlig.

 

Så pakker jeg med klær - kosedress å daffe rundt med, ammetopper osv. Fordi man vet aldri om det er varmt eller kaldt på fødestua når man er der, kan hende man fryser i bare sykehusskjorta. Klærne man kom på fødestua i før fødselen frister ikke å dra på seg rett etter fødselen, man vil gjerne føle seg ren og pen.  Klær til barnet - da jeg fødte nr 2 hadde de bare hullete utslitte klær i str 62 som hang på henne (hun var 52 cm lang), så jeg var glad for å ha tatt med noe klær hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vekkerklokke (eller bare en ekstra klokke)

Penn og papir

 

Her var det pangstart med vannavgang så mobilen ble liggende hjemme, men baggen lå allerede i bilen. Hadde vært kjekt å ha en klokke tilgjengelig på barsel. Både for å kunne passe tiden for smertestillende etter ks og måltider. Penn og papir for å kunne notere når det faktisk var måltider, siden denne informasjonen hang på døren og ikke var synlig fra sengen.

?? Hæ, nå må jeg trekke på smilebåndet! Dette er det mest schizofrene tipset i denne tråden! :D :biggrin:

 

Anonymous poster hash: 21ada...3fc

 

 

 

Jaaa... ikke si det. Etter fødsel med førstemann som varte i over 1 døgn ble jeg liggende på enerom (heldigvis), men der var det ingen praksis å vekke folk for måltider. I to dager forsov jeg meg til middag og måtte da ta til takke med brødskiver. Hadde vært fint med vekkerklokke da! Der jeg skal føde nå kommer de med mat inn på rommene siden det er så lite sted, så man har ikke det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest MiffaBlir3Barnsmor

Er man skikkelig veskekjerring som meg, så ha alltid mobillader liggende i veska (legg den der hver gang du har brukt den). Slik at om det blir travelt å komme ut døren når fødsel starter så får du med deg lader, om du som meg automatisk hiver veska på skulderen som vane uansett hva du skal utenfor døren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har ikke lest alle svar her, men vil nevne speil til å bruke under pressinga. Ikke sikkert du føler behovet, men jeg ble plutselig veldig lei meg da det ikke var speil på fødestua så de kunne vise meg hodet til babyen:)

 

Anonymous poster hash: 4ae4d...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Speil???? 😱😱😱😱😱😂😂😂 aldri om jeg tørr se ned der under fødselen 😂😱😱😱

 

Anonymous poster hash: 64df1...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Har du mye vann i kroppen på slutten vil du nok svette godt ut av føttene, så noen ekstra sokker som man kan bytte på hvis man er frossen på bena er greit.

Dette er i min bag (tredje fødsel):

- Ammebh uten spieler + ammeinnlegg

- Ammetopp, lang cardigan til å slenge på meg, tynn genser om jeg blir frossen (bruker som regel bare sykehusskjortene til hjemreise alikevel, og puppene pleier å henge fritt innenfor den :D)

- Joggebukse

- En stor truse til hjemreise (men regner med å reise hjem i engangstrusene fra sykehuset,og be om å få med noen hjem - blør mye) og ekstra sokker

- Reisehjem-klær til baby etter vær og temp. Dette kan i verstefall ektemannen fikse ved hjemreise, vi bor 7min unna sykehuset.

- Tskjorte, sokker, evt bokser/bukse/genser til ektemannen hvis fødselen drøyer og han ikke rekker hjem etter jobb eller lignende. Greit å kunne skifte/dusje etter en svett økt :)

- Kamera/videokamera, mobillader

- Kjekspakke/druer og brus/vann, greit med litt påfyll underveis og etter fødsel, til meg og mannen. 

- Toalettmappe med tannbørste, tannkrem, børste, shampoo, Q-tips, ansiktskrem og leppomade, hårstrikk og deo

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎01‎.‎06‎.‎2017 den 6.18, Gjest Floren skrev:

Får man låne morgenkåpe på sykehuset?

Det fikk jeg på Ahus sist i hvert fall, på NIC og på vanlig avdeling. Nå skal vi føde på ett litt mindre lokalsykehus, så vi får se.. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...