Gå til innhold

Hva slags komfyr??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi må kjøpe ny komfyr og blir ikke enige. Til nå har vi hatt en gammel en med støpejernsplater - sånne svarte, opphøyde plater dere vet.... Den synger på siste verset, stekeovnen vil ikke mer, så da må vi shoppe.

Samboer insisterer på at vi fortsatt skal ha slik topp med støpejernsplater for da kan han skure i vei med stålull når maten brenner seg fast.

Jeg har lyst på en med kjeramisk topp og litt mer fancy stekeovn med steketermometer. Alle sier de kjeramiske toppene er lette å holde rene, men hvordan er det egentlig når man søler i vei når man lager mat? Blir de flekkete og fæle fort? Må man være forsiktig når man rengjør dem?

Sambo er veldig, veldig redd for at hverdagen skal bli mer arbeidskrevende med sånne smådetaljer, han er ikke glad i å tenke på vasking :-D

Jeg er jo enig, og var ikke helt overbevist om at kjeramisk topp var så innmari praktisk, da vi hadde det en kort periode et annet sted vi bodde.

Hva mener dere?

(Induksjon er for dyrt - og alt for avansert til at det kommer på tale ;-)

Skrevet

Jeg ville gått for en med kjeramisk topp, med skruknotter (ikke touch-trykk-knapper på selve toppen). Den er veldig lett å holde ren: Torker av med fuktig klut, og innimellom bruker jeg en skrape som følgte med til å skrape av evt belegg. (Det er bare å bytte ut stålullen med denne) - Og jeg tror det er mulig å bruke stålull på den også, hvis det er av betydning ;-)

Skrevet

Jeg ville gått for induskjon. Det er noen tusenlapper mere men det er vedt det! Og keramisk brenner fast, mens induksjon brenner ikke fast i det hele tatt. Jeg tar av kasserollen, tørker opp med klut det som koktes over og setter på igjen.

Skrevet

Forresten - induksjon er ikke mere avansert enn keramikk. Det er jo på samme måte - samme knappene osv. Bare at det kokes raskere opp. På noen sekunder kokes det, så skrur jeg ned til den graden det trenges og så går jeg og gjør andre ting istedenfor å stikke innom kjøkkenet for å se om det kokes snart ;)

Skrevet

Vi har induksjonstopp - og synes matlagingen har blitt mye lettere ;-)

Platene blir varme på et blunk - matlagingen går kjappere :-)

Har også touch-knapper - helt genialt. Ingen kriker og kroker - bare ei slett plate å vaske.

Du får kjøpt noe som heter keramikkrent eller noe sånt på matbutikken, vi tørker av steketoppen med det en gang i uken/annenhver uke - da er den superlett å holde ren - tørker bare av med en varm klut. Anbefaler :-)

Skrevet

Tusen takk for svar! Åååååå ikke si pene ting om induksjon, egentlig har jeg ikke penger til komfyr i det hele tatt, og i hvertfall ikke ti tusen mer enn jeg må..... men det er jo det jeg ønsker meg ;-D

Hvorfor kan ikke ting bare vare og vare så jeg slipper å kjøpe nytt, er så dårlig på det altså!

Men takk allikevel. Kom gjerne med flere tanker hvis noen har noe mer. Det med at det ikke brenner seg fast på induksjon, men på keramisk er jo interessant ;-)

Skrevet

:DDD

Hvor mye har du tenkt å gi for en keramisk komfyr? Har du skjekka hva en induksjons komfyr koster i forhold til en keramisk?

Du kommer sikkert til å bli fornøyd med den også. Det er jeg sikker på. Og så store forskjeller er det ikke mellom en keramisk og induksjons komfyr. Lite gran raskere er den.

Skrevet

Induksjon er også mere barnevenlig og kattevennlig :DDD Dei platene blir raskere kalde når man tar av kasserollen. Katta mi pleier å gå over for å komme seg til et lite vindu og ofte trakker hun på varme plater.

Skrevet

Oj oj, stakkars pus, tenker hun er glad dere har induksjon! Vi har jo klart oss fint uten skader med gamleovnen pluss barn, men at platene blir fort kalde er jo selvsagt utrolig deilig. Men da kan jeg ikke bruke de fine grytene jeg overtok etter mamma da hun kjøpte induksjonsovn, hehe.

Hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe det billigste jeg kunne, fant noen ok til 4-5000 - nå har jeg tittet på en Gorenje, keramisk og med steketermometer til 7000. Har ikke vurdert prisene på induksjon alvorlig, de starter vel på over 8000 - og som sagt - har en samboer som har piggene ute på pris og type. Mor og far kjøpte en til ca 14000 i fjor, og de er som regel ganske flinke til å velge fornuftige løsninger - så jeg har liksom avskrevet det. Vi har ikke mye penger i vår husholdning, og muligens en del mindre jobb på sambo etter nyttår, så jeg får være realistisk!

Skrevet

Ja det er jo en del penger å spare. Sant det. Jeg selv er gift med en sunnmøring og vi har bra med penger men når det er snakk om å kjøpe noe så skal det billigste vaere det beste! Jeg har hatt sååå mange kamper angåendes det og sånne ting som komfyr, tørketrommel, oppvaskmaskin har jeg faktisk dratt og kjøpt selv. Ellers skulle dte ha blitt det billigste :D

Men hvis man må tenke på økonomien så er det keramisk komfyr helt grei! Ikke la deg overtale å kjøpe noe gammeldags med sånne plater som du hadde!

Har du skjekka finn.no? Der kan man få godbiter til latterlige priser. Og man kan jo se om en komfyr er nedslitt og mye brukt eller ikke.

Skrevet

Ja, jeg tenker jeg drar og kjøper en selv, og bør få litt mer jeg skulle ha sagt siden jeg gjør jobben med å skaffe komfyren :-) Men vi spiller jo på lag, så jeg vil ikke gjøre meg alt for upopulær.

Finn er vår faste leverandør av ... det meste. Men nå har vi blitt enige om at vi har skikkelig lyst på noe butikknytt. Om det er fornuftig kan man jo lure på, men vi er i allefall enige :-D

Blir jo ikke en eneste pepperkake så lenge jeg ikke får bestemt meg her, herlighet! Barnet lider sikkert, haha.

Og han sunnmøringen din har sikkert blitt fornøyd med det du har kjøpt allikevel eller? Er jo det jeg tenker kommer til å skje her og - at komfyren funker fint og alle blir blide!

Skrevet

Sunnmøringen har blitt fornøyd han ;)

Jeg kjøpte ikke de dyreste men hadde skjekka på forhand hva andre skriver om dei på forhånd.

Lykke til med innkjøpet ;)

Skrevet

Jeg har kjøpt! Og jeg er så fornøyd :-) Utrolig digg med finfin stekeovn, og resultatet er blitt utmerket så langt - pai og pepperkaker er testet ut.

Og sambo er blid og synes den er pen og er fornøyd med at jeg tok ansvar for kjøp og hjemkjøring ;-) Nå blir det julebakst.

Skrevet

Så bra da!!!! Altid kjekt med nye, moderne ting i huset ;)

Skrevet

Jeg har elektrisk stekeovn med gasstopp. Helt fantastisk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...