Gå til innhold

Sliten av nav og behandling og utprøving i arbeidslivet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært syk i ti år nå.gått til psykolog og forskjellige behandlinger i en årrekke.Har vært på utprøving på fretex og posten.Sliter med kraftig sosial fobi.Har vært på rehabeliteringspenger,attføring ,tidsbegrenset ufør.og nå avklaringspenger.Dum som jeg var kontaktet jeg nav i høst og sa jeg ville prøve meg i arbeidslivet.Kanskje jeg kunne klare å jobbe 50 prosent sa jeg.Moren min som maste på meg og sa jeg måtte gjøre noe med livet mitt .så ringte til nav.Ble sendt videre til nordic acdami hvor de skulle se på muligheter for å komme ut i jobb.Hun foreslo dias noe jeg ikke var intressert i .eller mere behandling.er dritt lei av mer behandling .Har gått til behandling i ti år orker ikke mer av det.Etter og ha diskutertlitt sa jeg ja til dias.,(vernet bedrift).i rapporten står det .-_---_er postiv til å prøve dias.Og jeg skrev under på det.Nå føler jeg at jeg ikke orker å prøve det.er så dritt lei forslag om behandling og vernet bedrifer.orker ikke mer.burde jeg si jeg ikke orker .eller dra på dias og bevisse at jeg ikke vil takle det heller?Kan jeg nekte mer behandling og tiltak.Har prøvd flere ganger.og uføretrygd vil de tydlig vis ikke gi meg.i tillegg har jeg byttet fastlege tre ganger.fordi de andre har sluttet .så nå står jeg med en fastlege som ikke kjenner mein sak.er så lei vil bare ha varig ufør snart..

Skrevet

Sliter du med sosial fobi, må jo en slik vernet bedrift være midt i blinken for deg.

Eller om du kan jobbe med egne ting på et kontor.

Hva slags kompetanse har du fra før?

Hva med å være vaskehjelp for andre? Da er du jo helt alene i det huset du vasker.

Du må lære deg å se løsninger istedet for "vil-ikke" eller "orker-ikke".

Skrevet

Så det at jeg nærmer meg 36 år gjør også at jeg er stressa .sover ikke om natten en gang.Får jeg ikke innvilget varig ung ufør før 36 år.vil jeg miste flere 1000 i mnd,og det hadde vært forferdelig hvis jeg ble varig ufør som 40 åring.da hadde jeg blitt kjempe bitter på systemet.

Skrevet

Er målet ditt å bli varig ufør ettersom du ikke engang gidder å forsøke?

Sier som hun første: Du må se løsninger og du må prøve. Vær litt positiv! Det å være varig ufør er virkelig ikke noe å trakte etter.

Finner det ganske så merkelig at du ikke har klart å bli frisk ettersom sosial angst er en diagnose med svært gode prognoser og de fleste blir friske.

Sikker på at du ikke har satt deg litt på bakbeina der også? Etter 10 år med behandling så burde du ha klart å bli bra.

Skrevet

For så og si alle er det å jobbe litt veldig bra for helsa. Du har selv bedt om å få prøve og jeg må si at det høres ut til at du har fått prøve mye forskjellig og du nå får enda et tilbud.

Grip de sjansene som byr seg!

Selv har jeg kjempet med nebb og klør og betalt rehabilitering til flere hundretusen selv for å klare å jobbe litt og få et meningsfullt liv uten altfor mye smerter.

Jeg har grepet de sjansene som har budt seg, etterspurt hvilke tilbud som finnes hos ulike behandlere, googlet osv.

Du er ung og har enda ca 50 år igjen av livet!

Skrevet

ehhhh, det er ingen forskjell i pengene om du får det nå eller om 4 år.. det er på over eller under 26 som er en forskjell.. og det er skadetidspunkt det da evt. kommer ann på..

Nav-ansatt

Skrevet

Har vært veldig syk siden jeg var 22 år.Er bare veldig sliten av å behandles og prøves ut hele tiden.Orker ikke å gå mer til psykolog og vrenge sjela mi.Har gjort det i så mange år .

Skrevet

Ikke gidder å forsøke.Har nok forsøkt i mange år.Har hatt så kraftig angst at jeg måtte ha hjelp til å handle .Isolert meg i ti år.Går nesten ikke ut døra.Så har vært i behandling i ti år og vørt i to arbeidsforsøk.Ikke rart jeg blir lei.

Skrevet

Har du barn da??? Siden du er her inne...

Skrevet

Klart du kan nekte tiltak og behandling. Men da får du nok heller ikke penger.

Det ser ikke ut til at hverken NAV eller legene dine mener at du er kvalifisert for uføretrygd, så jeg tror ikke du skal satse på det. Hvorfor ikke heller satse på å bli bedre, så du også kan delta i samfunnet?

Skrevet

Ung ufør har ingenting med NÅR du får innvilget stønaden å gjøre - det vurderes kun etter NÅR du ble syk samt graden av sykdommen. Ung Ufør kan du få selv om du går på AAP - dte er kun en tilleggsytelse og har egentlig ingenting med selve uførestønaden å gjøre.

ung ufør er sannsynligvis allerede vurdert i ditt tilfelle da det skal vurderes på alle som får innvilget AAP (og også under TU som du hadde før). Sannsynligvis har ROL allerede vurdert at du ikke fyller kriteriene!

Hvis du vil ha det vurdert på nytt eller dersom det ikke er vurdert, kan du søke om å få vurderingen gjort!

Skrevet

Legen søkte på

varig uføretrygd sist gang.men fikk avslag.Skjønner at dette var feil forum og legge ut innlegget på .jeg mottar i dag et ungt ufør tillegg.på avklaringspenger..

Skrevet

og da vil du fortsatt få det tilegget om du evt. blir ufør, en det har ingenting å si med over under 36, hvor har du det fra???

Vil tro du klarer å jobbe litt om du finner et arbeid du kan jobbe selvstendig i.. så fokuser heller på det.. virker som du nå har fokusert mest på å få ufør før du blir 36.. Bruk all energien din på å klare å finne noe du kan gjøre og ikke minst å bli kvitt sosialangsten din!!

Masse lykke til!!

Skrevet

Leser du litt på nav sine sider så finner du ut at--u må ha en alvorlig og klart dokumentert sykdom. Dersom du har en slik sykdom før du fyller 26 år, men fortsatt er mer enn 50 prosent yrkesaktiv, kan du likevel få garantert minste tilleggsytelse dersom du søker om uførepensjon før du fyller 36 år. Formålet med særregelen er at unge uføre som har redusert mulighet til selv å tjene opp rettigheter med egen inntekt, skal sikres en garantert minste ytelse.

Hvis du er ung ufør og uførepensjonist blir tilleggspensjonen beregnet etter et poengtall på 3,50.

Relatert informasjon

Beregning av pensjon fra folketrygden (gammelt regelverk)

Regelverk

Folketrygdloven § 3-21

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...