Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #1 Skrevet 2. desember 2011 Jeg har bakt en sjokoladekake som min svigerinne har pyntet med fondant, Hello Kitty, til snuppa mi sin 3-årsdag. Men pga sykdom i familien utsetter vi feiringen 1 uke, og jeg lurer på om det er greit å fryse kaken? Det er en vanlig sjokoladekake med glasur, og så ligger fondanten oppå der med sin marsipanpynt.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #3 Skrevet 2. desember 2011 Jeg spurte svigerinnen min da jeg fikk vite om utsettelsen, og hun har ikke frøset ned selv. Hun bare googlet litt og leste at det kunne komme kondens å sette litt stygge merker. Men om jeg pakker kake godt og tett, og det har gått bra for deg er det veldig fristende å spare på den fine kaka som nå står i kjøleskapet!!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #4 Skrevet 2. desember 2011 Da må du være forsiktig. Fondant smelter ved fuktighet, så det kan godt hende det går bra å fryse, men du må være veldig forsiktig når du tiner den. Jeg har ikke hørt om noen som har fått det til med suksess, men jeg har gjort det selv med en marsipanblokk. Pakk kaken godt inn i plastikk før du fryser den, pass på at det ikke er noen luftlommer. Når du tar den opp må den få tine gradvis i kjøleskapet over natten før du setter den på benken. Ikke ta av folien før kaken er helt romtemperert. Det var i alle fall sånn jeg reddet marsipanen min. Jeg har bommet massivt selv ved å sette kake i en kjølig kjeller som jeg trodde var tørr, men det var den ikke. All pynten smeltet og lå utover kaken dagen etter. Kaker holder seg lenge når de er trukket med fondant, det blir som en forsegling. Jeg har hatt kaker stående kjølig i ukesvis uten at de blir dårlige. Hvis du har kaken i kjøleskap MÅ du passe på at den står i noe lufttett så den ikke får noe fuktighet på seg! Hvis ikke smelter fondanten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå