Gå til innhold

Bør jeg spørre etter tidlig ultralyd? Er 40 og har fått ultralyd først i uke 18

Prinsana

Anbefalte innlegg

Lurer på om jeg bør spørre legen etter en tidligere ultralydtime. Jeg trodde det var vanlig å få automatisk tilbud om ultralyd i uke 12 når man var over 40 år, men jeg må kanskje spørre etter det selv. Ble litt skuffet da jeg fikk innkallelsen fra sykehuset og så at det ikke var før på januar, jeg er jo 11 uker på vei nå. Eller skal jeg kontakte sykehuset direkte?

I begge mine tidligere svangerskap fikk jeg tilbud om tidlig ultralyd da jeg hadde hatt en SA..

Erfaringer noen?

Fortsetter under...

Den tidlige ultralyden du snakker om, er kanskje den som hører med til duotesten? Da tar de en blodprøve og en ultralyd for å se nakkefolden senest i uke 12+6, hvis jeg ikke husker feil. Denne kan indikere risikoen for at det er noe galt med fosteret, og du kan bli anbefalt forstervannsprøve. Hvis det er denne du ønsker, burde du ringe til legen med en gang, få en henvisning til sykehus og ringe sykehuset. De gir deg ikke time før du har fått henvisning, men det kan jo hende du rekker det... Mange fastleger vet ikke om denne testen, men alle som er over 38 ved termin får den hvis de ønsker.

Takk Guroh.

Ringte legekontoret i dag, men fikk beskjed om å kontakte sykehuset direkte. Ringte så sykehuset, hvor de kunne fortelle at det var fastlegens ansvar å bestille. Men de var hjelpsomme på sykehuset, og ordnet med hastetime for meg. Skal inn i morgen allerede. Det blir spennende da..... :)

Må visst stramme opp fastlegen litt:)

Så bra, lykke til :)

Må kanskje også nevne at vi tok ultralyden, men ikke blodprøven siden vi skal ha to. På ul ble det påvist litt nakkefold på den ene tvillingen, men vi valgte å ikke ta fostervannsprøve, og heller ta imot det vi får. Vi har blitt veldig godt fulgt opp på fostermedisin og det er ikke tegn til noe galt på noen kant, begge to blir regnet som helt friske. Så det er greit å huske på at de fleste som har denne nakkefolden, er faktisk friske!

Jeg fikk time på riksen, men valgte å la være å ta duotest. For jeg klaret ikke å finne ut hvorfor jeg skulle ta det.. frykten for valget jeg ev måtte ta dersom det er noe galt gjor at jeg valgte å la vær. Det er mellom 0,5 og 1% sjangse for at det kan være noe galt, og det er ca 1% sjangse for abort etter fostervannsprøve som de vil at en skal ta dersom oddsene er 1:250 etter duotest... Jeg er 39, og blir 40 før babyen kommer.

• 2 måneder senere...

nå har jeg vært både på tidlig ultralyd, tatt duotest på St.Olav og vært til ordinær ultralyd. Like spennende hver gang, men godt å få bekreftet at alt står bra til. Risikoen er minimalisert, og magen vokser:)

• 3 uker senere...

Annonse

Jeg fikk time på riksen, men valgte å la være å ta duotest. For jeg klaret ikke å finne ut hvorfor jeg skulle ta det.. frykten for valget jeg ev måtte ta dersom det er noe galt gjor at jeg valgte å la vær. Det er mellom 0,5 og 1% sjangse for at det kan være noe galt, og det er ca 1% sjangse for abort etter fostervannsprøve som de vil at en skal ta dersom oddsene er 1:250 etter duotest... Jeg er 39, og blir 40 før babyen kommer.

Jeg skulle tatt duotest.. Jeg sitter her og er ikke gravid lenger:( lilleskatten i magen var så syk så syk:( og jeg måtte ta seinabort i uke 21. Det er litt over en mnd siden og sorgen er stor og tung og bære:( blir jeg gravid igjen, så tar jeg duotest! Godt alt var bra med din lille skatt:)

Lilleskatten vår hadde trisomi 21 og en fatal hjetefeil:( spesialisten sa at nyrebekkenet var forstørret og at jenta vår kom til å dø i magen eller v fødselen! Hjertet mitt er knust! Vi måtte introdusere jenta vår på 5 for døden istede for å bli storesøster:( hun tar det bedre for hver dag som går heldigvis! Vi skal ha minnelundsbegravelse 25. April. Lille Rose var 25 cm og 300 g og vakker! Hun skulle egentlig hete Sigrid, men fikk navnet lille Rose av storesøster da hun så henne, fordi hun er så fin så må hun hete Rose mamma❤

Gjest Sensitiv har blitt mamma!

Lilleskatten vår hadde trisomi 21 og en fatal hjetefeil:( spesialisten sa at nyrebekkenet var forstørret og at jenta vår kom til å dø i magen eller v fødselen! Hjertet mitt er knust! Vi måtte introdusere jenta vår på 5 for døden istede for å bli storesøster:( hun tar det bedre for hver dag som går heldigvis! Vi skal ha minnelundsbegravelse 25. April. Lille Rose var 25 cm og 300 g og vakker! Hun skulle egentlig hete Sigrid, men fikk navnet lille Rose av storesøster da hun så henne, fordi hun er så fin så må hun hete Rose mamma❤

Det var forferdelig trist! Føler med dere!

Håper du blir gravid igjen snart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...