Gå til innhold

Bror min har kjøpt far min sitt hus, hvordan skal vi dele arven som er inne i det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Broren min kjøpte faren min sitt hus som er taksert i dag på 4 000 000

 

Dette huset har han total pusset opp leil nede, laget treningsrom i hoveddel. Pusset opp i hoveddel. Vi(meg og min bror) synes at det skal være 200 000kr i arbeidstimer og utgifter.

 

Hans lån som er tatt opp for å kjøpe huset ble totalt 2 400 000 dette inkl omk

 

Blir da regnestykke 2 400 000

+ 200 000

= 2 600 000

 

4 000 000 som er verditaksering

- 2 600 000

= 1 400 000

 

Da blir 1 400 000 delt på to som er 700 000 hver i arv?

 

Hvis noen har juridisk innsikt eller har vært borti en lignende sak så bare svar? Er dette riktig regnestykke? Eller skal han ta omk som banken krever på egen kappe? Jeg vil bare at det skal være mest rettferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei jeg vet at vi ikke har krav på arv før pappa er død men han har solt til broren min og kjøpt leilighet og vil nå at vi skal dele rettferdig alt som var igjen etter 2 150 000 som var kjøpssummen på huset som faren min solgte for til bror min...

 

Hadde du noen flere smarte innvendinger?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis faren deres er død er det verdien av huset før broren din startet oppussingen som har betydning. Verdistigningen pga oppussingen tilfaller ham.

Om faren deres lever, og det ikke er noen komplikasjoner pga at han sitter i uskiftet bo eller andre ting, er det veldig enkelt. Faren deres har solgt huset til din bror. Den saken er ferdig. Når faren deres dør arver dere ham etter vanlige arveregler. Det han har igjen av midler deles likt mellom dere om dere er de eneste arvingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om broren din har kjøpt huset av din far er det opp til din far hva han vil gi deg i arv.

 

Broren din skal vel ikke gi deg noen arv, det er det faren din som skal gjøre.

 

Broren min kjøpte nettopp huset til besteforeldrene mine, de delte kjøpesummen på barna sine som forskudd på arv. Selv om broren min fikk kjøpt huset under takst skylder han ikke noen å betale ut arv, han har jo kjøpt huset for en pris huseier (besteforeldrene) bestemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei HI,

 

dette kan jeg en del om faktisk. Har jobbet med dette en stund. Men jeg trenger litt mer info. Var oppussingen før eller etter verdien på 4mill og er det meningen at du skal ta del i en evt. verdistigning pga hans oppussing? Hva var takst før og etter oppussing?

 

Dette er noe dere to blir enige med din far om. Reglene er at han bestemmer.

 

Send meg gjerne en pm. Svarene her var jo ikke så fryktelig konstruktive.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

men det er ekstremt uvanlig å gjøre det på den måten dere gjør det på. De fleste ønsker ikke å forfordele noen barn og vil derfor fordele et evt. overskudd i at den ene får rabatt på hus og de andre får kontant oppgjør. Å kjøpe ut andre arvinger er helt normalt, selv om det er snakk om et gavesalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal han ta omkostningene på sin kappe hvis du får nyte godt av verdistigningen?

Ble det ikke gjort noen takst da broren din kjøpte huset? Hvordan har utviklingen av boligmarkedet vært fra broren din kjøpte til nå. Om alle eiendommer i området har steget med for eksempel 10% er det en verdistigning som bør tilfalle ham, akkurat som at han ike kunnet kreve penger av deg om verdien hadde falt.

Juridisk tror jeg ikke du har krav på noe, men om du og broren din er enige er det jo hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Oppussingen var når faren min eide huset og den begynte for ca 3 år siden. Huset ble solgt for 1 år siden. Det er ikke blitt tatt en verdivurdering av huset rett før det ble solgt men mulig det ble tatt en 1 1/2 år før det ble solgt, da var det 3 200 000. Jeg vet ikke om jeg skal ta del i verdistigning pga opppussing....?

 

Den nyeste verdivurderingen er blitt tatt for 1 uke siden. Han har selv hatt leieinntekter på huset når far min eide huset ca 3000 i mnd som utgjør ca 100 000 på 3 år.

 

Til alle andre jeg setter ingen krav til min bror eller far. Men min far har bedt min bror og jeg om å dele likt. Så det er nettopp det jeg vil :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din far gjør slik han ønsker så lenge han lever. Ikke forbudt å gi bort, selge unna osv så lenge han lever.. Når han er død, DA kan dere krangle om arven IKKE før..Og om han har kjøpt huset, vel... da er det din brors...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ingen takst ble gjort når min bror kjøpte. Jeg har spurt han om dette i ett år. Det har vært stor verdi stigning i området som han bor i. Men om det plutselig hadde falt i verdi i dette året hvor han har kjøpt huset, så hadde vi begge to fått mindre i arv/gave av vår far. Hvis vår far ber oss dele likt og han bestemmer,så betyr det lite juridisk hva jeg har krav på....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjelp! Dette har dere rotet skikkelig til. Det kommer ikke til å bli mulig å finne et "riktig" svar på hva du eventuelt skal ha.

Hvis broren din er enig ville jeg foreslå å sette verdien på kjøpstidspunktet til et gjennomsnitt av de to takstene minus de 200 tusen for oppussing. det vil si 3.500.000,-. Broren din har betalt ,-.2.400.000,-. Det vil si 1.100.000,-. Delt på to blir det 550.000,- til hver. Om faren din betaler deg 550.000,- skulle det da bli "retferdig", men da har ikke broren din fått noen ting for rissiko.

 

Det jeg er litt usikker på er hvilken sum det er dere skal dele likt. Om det er det broren din opprinnelig betalte, altså de 2.400.000,-. Da vil jeg si at broren din først får igjen de 200.000,-, deretter får han verdistignigen fra 3.500.00,- til 3.800.000,- dvs 300.000,-. Når han har fått disse 500.000,- har dere 1..900.000,- igjen å dele, dvs 950.000,- til deg og totalt 1.450.000,- til broren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...