Gå til innhold

i går da jeg nøys kom det ut en hvit rar klump fra munn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

slimannsamling ifra svelget, også kalt snørr om du vil... Ikke farlig! ;)

Skrevet

Det var nok en spontanabort.

Skrevet

Ok, takk, var sikkert slim. Luktet litt rart faktisk. Men kan slimet bli hvitt?

Var IKKE matrester :-)

Skrevet

ja, slim blir hvitt. evt grønt og gult,og noen anger rødt.-pga infeksjon evt. det kan bli tyntflytende,tykt,litt hardt, rundt, ovalt,klumpete, marmorert og alt fantasien din kan tenke seg. Fortsatt ikke farlig!

Skrevet

Det kan ha vært fra mandlene. Lukter ikke godt!

Skrevet

Over tid kan det samle seg matrester, spytt osv i små groper i mandlene. Disse ligger en stund før de løsner. De er litt harde, gul/hvite i farge og hvis du deler de opp så lukter de veldig stygt-

Skrevet

Aha, der fikk jeg jammen svar på det jeg lurte på. Tusen takk!!!!

Må bare spørre: Kan man fjerne disse klumpene selv hvis man har slike ?

HI

Skrevet

Jeg tror også det er fra mandlene. Det lukter h...... Dersom det går hull på de.

Skrevet

Æsj, jeg har også fått opp sånne hvite små klumper noen ganger, som stinker dårlig ånde. Har også lurt på hvor disse kommer fra og om andre også har opplevd klumpene. Nå fikk jeg svar på det da:)

Skrevet

Jeg "dytter" dem ut, om jeg klarer å se i speilet at det stikker opp noen sånne klumper bak i halsen (har det stadig vekk). Om de er store, kan man ofte se at de kommer ut av noen hull der bak. Ikke alltid jeg får det til, men de kommer uansett ut etter hvert, uansett.

Skrevet

Det du beskriver er såkalte detrituspropper som kan danne seg i mandlenes hulrom, også kalt krypter.

Vi har vanligvis 5-7 slike groper i mandlene, og hos enkelte vil man gjennom tidligere halsbetennelser ha fått litt store groper, hvor bakteriebelegg, proteiner og matrester kan hope seg opp. Noen ganger kan man harke disse opp, eller man klarer å klemme de ut av mandlene selv, slik du har gjort.

De lukter ille på grunn av svovelgassen som dannes fra bakteriene.

Mange som har dette plages med dårlig ånde. Hos en del vil dette være ledd i en lavgradig betennelse av mandlene, der de til stadighet gir ubehag og irritasjon i svelget, og tilstanden kalles da kronisk tonsillitt.

Det er ikke farlig, som du også er inne på selv. Du kan prøve litt munnskyllevann og forsøke å holde det hele i sjakk ved å pirke ut klumpen.

Er du mye plaget, vil en tonsillektomi (fjerne halsmandlene) være en god behandling.

Nordapia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...