Gå til innhold

Bytte fra Stork til IVF-Klinikken


Mammadrømmen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og min partner har planer om å reise til stork for inseminering. Vi har kjøpt donor fra european spermbank, og den har blitt sendt til stork. Vi har ikke bestilt journalsamtale enda, så har ikke kommet igang med prosessen. Vi har hele tiden trodd danmark var den eneste muligheten fordi vi ikke er gift. Men nå har ny jobb situasjon gjort at å reise til danmark er litt vanskelig, så vi har prøvd å se om det finnes en annen mulighet. Og kom da over IVF-Klinikken Oslo. Og da skjønte vi jo at man kan gjøre det i norge. Vi har vært samboere i litt over 2år nå, og har åpen donor fra samme spermbank som IVF bruker. Er det noen som vet om vi da kan få stork til å sende den til IVF også kan vi fortsette prosessen der? Det hadde gjort ting mye lettere for oss :) Setter stor pris på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja tenkte jeg skulle det. Er bare ikke så glad i ringe til nye steder, så ville høre om noen visste noe her imellomtiden, mens jeg manner meg opp ;) Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt 6 forsøk på Stork uten hell, og bytter nå til IVF klinikken på Majorstuen. Da hadde vi brukt opp alle stråene vi hadde lagret der.

 

Det koster nesten det dobbelte av hva vi betaler på Stork med selve insemineringen, men fordelen er å slippe stresset med å få fly, samt at de tar UL underveis for å se om tiden er helt rett...sånn sett håper vi det klaffer bedre!

 

Det er dyrt å få sendt dosene til Norge fra ESB,- 3000 kr pr forsendelse, samt at du må kjøpe barnerett dersom du blir inseminert i Norge. Hvorvidt Stork har mulighet til å ettersende stråene du har der vet jeg ikke, men ring de og hør!

Vi var i alle fall glade for at vi kunne fortsette med den åpne donoren vi hadde valgt også i Norge (byttet donor etter 5 forsøk).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg regnet med at det var litt mer komplisert enn det jeg håpet på.. 3000kr ekstra er mye penger. Og barneretten var jo enda dyrere så jeg.

Er ikke så lett å få til å reise til Danmark og hadde vært deilig å slippe alt det stresset, men ser ikke ut som norge blir noe alternativ på første inseminasjon. Vi kjøpte en enhet, og det er vel kun et forsøk det?

 

Så synd at dere har måtte ta så mange forsøk uten hell da :(

Er det vanskelig å holde positiviteten og håpet oppe når det blir negativt så mange ganger? Eller gleder man seg kanskje like mye hver gang? Jeg gleder meg iallefall til vårt første forsøk, uansett utfall :) Positive tanker hjelper alltid tror jeg :)

Håper på positivt forsøk på IVF for dere, lykke masse til :)

 

Og tusen takk for kjempe flott svar :) Fikk svar på akkurat det jeg lurte på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt å høre :) Virker som de fleste er fornøyde der :)

Skulle ønske vi kunne dra dit også, men det blir nok for dyrt å bytte over :( Vet du om man må kjøpe barnerett uansett, hvis man skal køpe donor på european spermbank når man skal til IVF? Sånn til senere tenker jeg på.. er jo den de bruker, men hvis man kjøper selv og ikke via de, så må man betale barnerett? Forstår jeg rett da? Noen som vet hvorfor det egentlig? Hehe.. Nå ble det mange spørsmål her :P

 

Lykke til på fjerde forsøk! Krysser fingrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp,- en enhet/stå er ett forsøk:)

 

Det er min samboer som insemineres denne gangen, og hun er 35 år. Vi regnet dermed med at vi måtte ha en 4-5 forsøk før det klaffet grunnet alderen.

 

De to første gangene hadde vi ikke store forventninger, statistikken tatt i betraktning.... Men den 3 og 4 gangen var håpet på stigende, og den 5 gangen var vi kjempe spente!

Skuffelsen var derfor stor da det heller ikke ble noe av, men den store nedturen kom 6 gangen:-/

 

Hun er undersøkt på alle måter, og har mange fine egg, så vi får bare holde motet oppe:)

Jeg tar det nesten tyngre enn henne, og det er jo rart med tanke på at det er hun som fysisk går gjennom det.

 

Krysser fingrene for at UL underveis, og mindre stress rundt EL øker sjansene for oss:)

 

Lykke til du også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvor eldre man, jo vanskeligere kan det være at det treffer. Men 35 er jo en fin alder det :) Skjønner at skuffelsen var stor på 6 forsøk, er sikkert ikke lett å ikke "gi opp" da.. vet ikke åssen jeg kommer til å reagere på negativt resultat. men prøver å ha positive tanker så godt jeg kan :) Det er klart folk reagerer forskjellig og noen er sterkere enn andre, så kan jo skjønne at du tok det tyngre enn henne :) Godt å vite at egg og alt annet er i orden da, så er det iallefall ikke noe galt sånn sett :) Da er det bare tid som kan hjelpe :) Inseminerer dere hver mnd eller går det litt tid imellom hver gang? Flere som har sagt man burde ta en vente periode når man har hatt flere negative forsøk, for da er det større sjanse når man prøver igjen. Stemmer det eller :)

 

Er jeg som skal insemineres på våres første, og jeg har akkurat fyllt 25, så sånn sett ligger jeg bra ann. Men har veldig uregelmessig mensen, så er litt redd for å ikke finne riktig dag eller at det ikke skal klaffe pga det. Og stress med reise til danmark hjelper nok ikke.. men man finner alltid en løsning :) Prøver å ikke ha noen negativ energi :P Hehe..

 

Håper det treffer for dere på IVF, mindre stress er en god ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på Stork hver mnd siden april:-/

Igjen pga alderen,- hun føler hun har litt dårlig tid...

Jeg (som er 32 år) skal etter planen insemineres året etter, slik at vi får to tette med sammen donor.

 

Vi skal i samtaler med IVF klinikken på torsdag, så det er mulig vi må hoppe over denne mnd hvis hun må begynne med hormoner,- det vet vi ikke enda. Usikker på hvor lenge det må taes før en ny inseminasjon?

Vi håper selvsagt at vi rekker en runde denne mnd også;-)

 

Positive tanker hjelper + fertilitesmonitor og tempen;-)

Du har jo den perfekte alder, så det lover bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner jo den tanke gangen, man vet aldri hvor lang tid det tar før det treffer så er jo bare å komme igang :)

Vi og ønsker også egentlig det. Men når vi kjøpte donoren vår, var vi litt for lite informert om hvordan dette funker, så kjøpte kun en enhet. Og nå donerer han ikke lenger. Litt lei oss for det, men om det ikke sitter på første, så vet vi iallefall det til neste gang :)

 

I Stork sitt informasjonshefte, står det at hormontablettene skal tas fra dag 3 til dag 7 i den syklusen man skal insemineres.. vet ikke om det er sånn på IVF også, men isåfall får dere vel gjort det denne mnd også? :)

 

Ja jeg har også blitt tipset om tempen, så det skal jeg gjøre.. Fertilitetsmonitor funker altså? :) Synes det er vanskelig å vite hvem eggløsningstest man skal bruke jeg.. for apoteket er jo dyrt, når man trenger fler enn en :P

 

Vet du noe om å kjøpe barnerett? Må man det? Og hvorfor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med barnerett er litt rart,- jeg har ikke satt meg så veldig inn i det (det er min samboer som har tatt "den biten"), men det kommer ann på hvilket land en blir inseminert i,- ikke hvor vi (og barnet) bor.

Så dersom det hadde klaffet med donor på Stork, så hadde vi ikke behøvd å kjøpe barneretten, selv om vi da bor i Norge. Men dette er vi pålagt (av staten) nå når vi nå skal i gang på IVF klinikken...med samme donor...

Det er for å sikre at ikke donor får for mange barn her i Norge (som da ikke henger på greip, da han kan ha flere unnfanget i Danmark som bor i Norge, men som ikke er registret på samme måte....)

 

De sier jo også at de har regler for max antall barn i Danmark (og USA ) som de "overvåker" nøye, så jeg skjønner det ikke helt...annet enn at det blir enda dyrere for oss;-)

 

Vi bestiller EL testene på nett fra Sverige,- mye billigere! Skal høre med samboer om hvor!

 

Har dere åpen eller lukket donor?

Han første vi brukte (åpen) ble også "pensjonert" og leverer ikke lenger, så det var kanskje bra det ikke klaffet med han da vi er veldig på at vi skal ha samme donor til begge barna.

 

Da håper vi på at vi rekker en runde denne mnd også,- med eller uten medisiner:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med IVF-klinikken er jo at det er leger som jobber der, så hvis man trenger videre utredning så er man jo på rett plass. Jeg har PCO, og har gått på Pergo og Lutinus i forkant og etterkant av hver insem for å ha bedre sjanser. Pergotimen bruker man fra dag 5 til dag 9 syklusen. Hvis du har uregelmessig mens så hadde jeg kanskje funnet ut av dette i forkant. Det er en gynekolog som jobber på Femina spesialistsenter som heter Dr. Ullern som er meget dyktig. Det er jo dumt å inseminere hvis ikke alt er som det skal. Har man uregelmessig mens kan det jo hende man ikke har El, det var det ihvertfall i mitt tilfelle. Lykke til ihvertfall da, vet de er flinke på Stork også, og København er så koselig by :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella28

 

Aha.. Er det derfor man må kjøpe barnerett.. Noe så teit! :)

Så selvom donoren vår ikke gir mer, så må vi allikevel betale.. Burde heller vært sånn at man måtte betale barneretten hvis man ble gravid :) Også så dyr den er! Er bare for at staten skal tjene penger! Urettferdig at alt skal være så komplisert og dyrt, bare fordi vi av en eller annen grunn ikke kan få barn på den vanlige måten. Bare å finne seg i det.. Sånn kommer det vel alltid til å være, at det er vanskelig for oss andre :)

 

Vi har åpen donor :) Skulle virkelig ønske vi har gjort som dere, så barna våre kom fra samme sted.. Er litt trist, for er så fornøyd med valg av donor. Men men.. Om det ikke treffer på første så kan vi jo gjøre noe med det :)

 

Kan man reise til Stork på inseminasjon uten partneren med? Også med tanke på medmorsrett.. Er jo ikke det vi vil, men samboeren min får ikke blitt med uansett åssen vi vrir på det, og med mindre det detter penger ned fra himmelen, må jeg reise alene.. Litt skeptisk til det, siden dette er jo noe man ønsker å gjøre sammen, og begge har lyst til å bli med på, men det kan jo hende det er fler i vår situasjon..

 

Lykke til på torsdag :) Håper alt går rett vei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun&henne

 

'Takk for tipset :)

Jeg har vært hos gynekolog å sjekket at alt er som det skal, så tror ikke det er noe galt da..?

Ja det er jo dumt å inseminere hvis det ikke er som det skal.. Visste ikke at det gikk ann å ikke ha El jeg. Det burde jeg finne ut av om jeg har :) Om jeg har El, så er det jo greit, men lønner seg kanskje å ta hormontabletter da eller?

 

Tusen takk igjen, for tipset! Setter jeg stor pris på :)

Lykke til på 4 forsøk snart, krysser fingrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler ikke barnerett pr forsøk, bare de det blir barn av...heldigvis:)

Men siden dere gjør det på Stork slipper dere det uansett:)

 

Hva la dere vekt med med valg av donor?

 

Du kan reise til Stork med eller uten samboer,- det har ingenting å si:) Jeg var med noen ganger, mens de andre gangene var moren hennes med (ikke med inn) da jeg måtte jobbe. Det var flere som var der alene når vi var der, og man blir så godt tatt vare på:) Det er også veldig lett å finne fram, med kort vei fra meteroen som går direkte fra flyet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler ikke barnerett pr forsøk, bare de det blir barn av...heldigvis:)

Men siden dere gjør det på Stork slipper dere det uansett:)

 

Hva la dere vekt med med valg av donor?

 

Du kan reise til Stork med eller uten samboer,- det har ingenting å si:) Jeg var med noen ganger, mens de andre gangene var moren hennes med (ikke med inn) da jeg måtte jobbe. Det var flere som var der alene når vi var der, og man blir så godt tatt vare på:) Det er også veldig lett å finne fram, med kort vei fra meteroen som går direkte fra flyet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja.. Ja men da er det jo greit :) Hehe.. Mest sansynlig tror jeg det blir stork for meg alene denne gangen, mens min kjære jobber. Godt å høre at det er fler som har gjort det :) Spennende er det uansett. Fått veldig godt inntrykk av Stork :)

 

Vi la vekt på flere ting når vi valgte donor.. Vi ønsket en med samme hår og øynefarge som den av oss som skal gå gravid. Og rundt samme alder :) Men det viktigste var kanskje å lese hvordan han var som person. Hvordan andre beskrev han og hvordan han beskrev seg selv :) Hva han drev med på fritiden :) Adferdstesten var også litt spennende. Jeg har veldig mye allergier, så viktig at donor ikke har det, for vil ikke at barnet skal arve det..Også var det jo et pluss å se barnebilde da, ikke det at det trenger å ha noe å si, men da får man på en måte et intrykk :)

Hva la dere vekt på? :)

 

Hvordan synes dere det er enklest å komme seg dit?

Jeg vet at fly blir ikke en mulighet for oss/meg.. Men har tittet litt på buss muligheter, og det virker jo veldig greit :) Har du/dere prøvd det? Hvordan er det å komme seg fra bussholdeplassen til Stork feks? Jeg har ikke reist så mye, så er ikke så flink til å finne frem på nye steder tror jeg ;P hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang donor: Vi gikk først etter familiehistorien med tanke på helsen, og satt igjen med en tre, fire stykker som hadde plettfri forhistorie,- når man først kan velge var dette viktig:)

Deretter høyde, hår og øye farge,- ikke en som nødvendigvis liknet på oss, men en som vi kunne ha falt for i det virkelige liv :-)

Og til slutt var det staffimpression som huket ut den siste av to valg vi hadde snirklet oss inn på. At han er cute as a button på barnebildet gjør heller ingenting;-)

 

Er det pga økonomien du ikke vil fly, eller flyskrekk?

Hvis det er førstnevnte så kan du være heldig og få tak i billigbilletter via Norwegian. Da er du nede på null komma niks:)

Skal du ta buss tar jo dette nesten 9 timer, og kan dermed være vanskelig å få til å klaffe alt etter som når du tester positiv EL...

Det er jo også avhengi av når du har fått time hos Stork.... man har jo liksom bare 24 timer på seg, og alt må skje veldig kjapt:/

En jeg kjenner har endt opp med å booke inn på hotell dagen før med buss (hun har da testet positivt på morgningen, og satt seg på bussen rett etter,- framme når Stork er stengt), og da er man jo nesten opp i opp med tanke på pris vs fly.

Vi var nødt til å ta buss hjem en gang da alle fly var fullbooket, og det gjør jeg ikke igjen med det første;-)

Vi var jo da ferdig og ikke stresset for å "rekke" det, men jeg er ikke glad i å kjøre langt m bil generelt,- og i alle fall ikke en svett buss med fellesdoer:p

Det er et stykke å gå fra bussen til Stork, så sats på taxi!

 

Men dersom du ikke har flyskrekk ville jeg uten tvil gått for fly:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har tatt bussen hver gang, og syns ikke det har vært noe problem. er selvfølgelig ikke ideelt å sitte 9 timer på bussen, men jeg har hørt på musikk, sovet, lest og dessuten har man jo tusen tanker i hodet, så går greit:) og billig er det og! jeg syns heller ikke det var vansleig å finne frem til stork. tok en buss fra der man går av bussen, og så er det maks 5 min gåavstand derfra! hvis det blir aktuelt for deg, kan jeg gjerne skrive nummer på buss etc, bare å spørre!

når det gjelder storkklinikkken har jeg bare gode ord å komme med, jeg syns virkelig de er helt fantastiske. jeg har følt meg tatt vare på, trygg, ingen spørsmål er for dumme, itillegg til at det er utrolig professjonelle.

 

masse lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stella28

 

Tror vi har gått ut ifra de samme kriteriene, hvis jeg forstod riktig :) Og er helt enig i at barnebilde er et stort pluss :) "ikke en som nødvendigvis liknet på oss, men en som vi kunne ha falt for i det virkelige liv" - det var en kjempe fin måte å si det på :D Å kunne vite så mye om donor og velge akkurat den man synes passer synes vi er veldig viktig. Selvom det er litt dyrere vil vi heller det, enn å ikke vite noe :)

 

Å fly er kun pga økonomi.. Har vært inne å sjekket noen ganger, som om jeg skulle hatt El, og det billigste jeg har kommet til er 2500kr. Man kan kanskje få billigere enn det hvis man er heldig? Men om man ikke er det, må man jo ha en reserve løsning. Og buss er jo mye mye billigere. Jeg er generelt veldig glad i å kjøre bil/buss, så jeg har ikke noe imot å sitte lenge sånn sett :) Og *gobybuss* hadde veldig greie busstider. Man reiser samme kveld som El og er fremme 07.00 dagen etter, og det er vel dagen etter El Stork inseminerer? Også går det busser til 3 forskjellige kl.slett tilbake :) Helt okei for meg når man sparer noen tusen :) Hadde selvfølgelig valgt fly om det var like billig, men sånn er det nå ikke :) Men skjønner veldig godt at dere heller valgte det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sandramedhjertetihånden

 

Så fint å høre at det er fler som tar buss :) Er jo sant som du sier, man har jo så mye å tenke på, man har med musikk og sover mesteparten av tiden :) Og ikke minst billig!

Er akkurat det med å finne fram, jeg er bekymret for, så tar gjerne imot bussnr og annet jeg måtte trenge å vite :D

 

Jeg har fått veldig godt intrykk av stork, både på hjemmesiden deres og hva andre har sagt. Godt å høre at dere har følt det samme :) Er trygg på at den biten skal gå fint iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...