Gå til innhold

Ny strikketråd!


Frk Hansen

Anbefalte innlegg

Jeg er veldig imponert over den one piecen :)

 

Jeg ville fortsatt sendt mail jeg. At du har tatt det opp og endret litt har jo ingenting å si. Er jo ofte det er litt feil i oppskrifter her og der. Synes særlig det er et problem når jeg kjøper enkeltoppskrifter på nettet og antar at de ikke har samme ressurser til å prøvestrikke alle oppskriftene. Men når det er helt feil så bør de jo få beskjed!

 

Bra at du ikke synes grapefruktjuicen er så ille. Da er det vel ikke noe i veien for å begynne å drikke litt allerede nå :)

 

Jeg så det at det er salg - og funderer litt på om jeg ikke har bruk for litt alpakka etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, kjente pulsen gikk litt ekstra når jeg så at det var innlegg fra deg! Er så spent! Vet du har null tro, men jeg håper jo selvfølgelig du tar feil. Fått tr?

 

Glemte å sjekke oppskriften på butikken. Vil sjekke der også, for da har jeg enda mer grunn til å klage. Er igrunn ikke så god på sånt! Men en mail skal vel gå greit.

 

Trekker tilbake det jeg sa om grapefruktjuice.... Ble egentlig vondere og vondere. Syns særlig ettersmaken og smaken i munn etter å ha drukket det smaker dritt!

 

Hvordan går det forresten med slanking og kostholdet? Trener du? Vet du om steder på nett man kan laste ned aerobic-videoer? Jeg er jo igang og veldig spent på når resultatet kommer!

 

Du har alltid bruk for alpakka vet du! Tror jeg skal kjøpe litt. Usikker på hvilken farger. Kanskje litt av hvert.. Lei av å strikke i hvitt, brunt og beige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, kjente pulsen gikk litt ekstra når jeg så at det var innlegg fra deg! Er så spent! Vet du har null tro, men jeg håper jo selvfølgelig du tar feil. Fått tr?

 

Glemte å sjekke oppskriften på butikken. Vil sjekke der også, for da har jeg enda mer grunn til å klage. Er igrunn ikke så god på sånt! Men en mail skal vel gå greit.

 

Trekker tilbake det jeg sa om grapefruktjuice.... Ble egentlig vondere og vondere. Syns særlig ettersmaken og smaken i munn etter å ha drukket det smaker dritt!

 

Hvordan går det forresten med slanking og kostholdet? Trener du? Vet du om steder på nett man kan laste ned aerobic-videoer? Jeg er jo igang og veldig spent på når resultatet kommer!

 

Du har alltid bruk for alpakka vet du! Tror jeg skal kjøpe litt. Usikker på hvilken farger. Kanskje litt av hvert.. Lei av å strikke i hvitt, brunt og beige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke noe nytt herfra. Har innstilt meg på at IKM antakelig er i morgen ut fra tankegangen om at EL-slim kommer litt før EL. Værsågod: detaljer..

 

Jeg synes som sagt grapefruktjuicen tok seg litt opp etterhvert. Det vil si, etterhvert følte jeg ikke at jeg var på nippet til å brekke meg når jeg drakk den...

 

Slanking og kosthold går ikke så bra her. Jeg var ordentlig flink før ferien og gikk vel ned 3-3,5 kilo på noen uker - noe jeg var godt fornøyd med. Så kom ferien og så kom det noen uker her i høst der det skjedde veldig mye og det var vanskelig både å få trent og å få spist ordentlig. Så nå tror jeg jeg er tilbake der jeg var før jeg begynt før ferien.. Men bestemte meg i helga for å ta ordentlig tak i det igjen. I starten er målet å få til tre treningsøkter i uka og å slutte å kjøpe godteri. Det siste er det vanskeligste, for når jeg kommer i gang med treningene lurer jeg meg selv ganske lett til å tro at det er greit med en sjokolade om dagen... Men nå er altså målet å være flink i åtte uker frem til jul. Og nå er det "sagt høyt" så nå må jeg vel gjennomføre også :) Hvordan går det med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Så flink du er som tar tak i det igjen da! Du kan jo tenke sånn at hvis du ikke hadde slanket bort de kiloene før ferien, så hadde det vært en enda større jobb nå!

 

Går vel så som så her. Kostholdet har jeg igrunn ikke gjort noe med. Syns det er veldig vanskelig å finne gode alternativer. Var inne på vektklubben i sommer og fant noen oppskrifter, så laget noen av de. Handlet inn en HAUG med grønnsaker, men så kom jo sommerferien da..... Skulle ønske jeg kunne komme igang med sånn jeg spiste før jeg møtte samboeren. Da spiste jeg ganske sunt, men uten at det var noe stress. Treningen går litt opp og ned. Målet er 3 ganger i uka, men sist uke ble det bare èn. Trente idag og igår, så denne uka burde det gå bra. Gleder meg til jeg blir litt mer avhengig av trening! Håper jeg kommer så langt, da er det litt lettere. Men bør finne meg noen treningsvideoer snart. Har ikke merket noen resultater enda, men har ikke turt å veie meg enda heller. Helst skulle jeg tatt bort 10-12kg, så det holder nok ikke bare med fram til jul for min del. Huff, når jeg skriver det, så blir jeg bare deprimert av å se det store tallet! Sykt svangerskapskvalme hadde gjort seg nå....

 

Vi får prøve å oppmuntre hverandre her! Om vi fokuserer mest på trening og ikke på graviditet så kanskje det klaffer fortere ;-) (er jo lov å håpe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å stå på med kostholdet og trening, jenter! Og avhengighet av trening kommer nok snart, Babysyk. =) For noen år siden hatet jeg å jogge, men bestemte meg for at jeg bare måtte begynne å like det (fordi det var den enkleste måten for meg å trene en stund). Tvang meg selv til å ikke tenke negativt om det i noen uker (jogget 3-4 ganger i uken da) og plustlig MÅTTE jeg ut. Fikk helt abstinenser om jeg ikke fikk meg en skikkelig joggetur. Heheh.. så det er bare til å holde ut.Nå gleder jeg meg bare sinnsykt mye til jeg kan kaste på meg joggeskoene og komme meg fortere frem enn en snegl. Kunne sikkert ha trent noe, og burde sikkert gjort det nå i sv.skapet, men jeg har ikke hatt overskudd til det. Og jeg gidder ikke å begynne med det nå som det bare er 4 uker igjen.. Kommer sterkt tilbake med både kosthold og trening når lille er ute.

 

Så flott at du skal være kjempeflink frem til jul, Frk Hansen! Jeg heier på deg! Det er lettere å være flink i julen også når man har gått ned en del før jul. Blir liksom så kjipt å måtte ta det igjen om en stapper i seg usunn mat i julen.. Men det er jo også viktig å kose seg da! Jeg gikk på Grete Roede kurs for noen år siden og tok av 8 kg før jul. Var veldig påpasselig med hva og hvor mye jeg spiste i julen og det kom bare på 1 kg da. Så var superfornøyd med det! Har en del kg som skal av nå, har allerede lagt på meg 16 kg (og jeg hadde 6-7 kg for mye fra før av), så det er nok å ta av her og..

 

Hvordan gikk det med Vikinggarnet, Babysyk? har du sendt mail til de ang oppskriften? Tror jeg også hadde gjort det. Utrolig irriterende når man må rekke opp igjen og modifisere en oppskrift på egenhånd. Her har det ikke blitt så mye strikking den siste uken, men var hos en venninne i går kveld og da fikk jeg kommet meg litt videre på siste leggisen i Fana-mønster. Tror egentlig de er litt store, men får heller bare gjøre de ferdig og så prøve de på venninnen som skal få de før jeg endrer noe. Kan hende de må syes inn litt.. Jaja...

 

Ha en flott helg, jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HEI JENTER!!!!!!!!!!!!!!

 

Snakk om å følge lite med på hva som skjer og leve helt i sin egen boble......... :o) Så utrolig moro å se at en ny strikketråd er på plass, og jeg har akkurat oppdaget den :o( Har ikke lest gjennom hele tråden, det får jeg ta en annen gang... Nå bare måtte jeg skrive litt til dere.

 

Og jeg lover å følge nøyere med fremover ;o)

 

Siden sist har det skjedd veldig mye hos meg. Det har vært mye drama, for å si det mildt. Husker ikke helt, men jeg rakk vel å si at det var tvillinger på gang hos oss??? Jepp, to stykk... Sjokket lå ganske tungt over oss en periode, men det roet seg ned ganske greit etterhvert. Jeg ble jo vanvittig kvlam en periode og ble jo også innlagt på sykehuset for intravenøs veske. Ble heldigvis bare en natt på sykehuset, og de tok ultralyd slik at jeg visste at begge hadde det bra. Hadde en tidlig ultralyd i uke 12, hvor det ble konstatert at det var bare en morkake og eneggede tvillinger. Så da ble det bestemt at jeg skulle ha tett oppfølging fra sykehuset. Ganske greit syntes jeg. Etter dette fikk jeg ferie og bare slappet av, kvalmen ga eg litt og jeg kjente at jeg begynte å glede meg litt. Fikk 50 % sykemelding for å starte litt rolig på jobb igjen, og for å kjenne hvordan kroppen fungerte etter sykehusoppholdet og kvalmen. Jeg jobbet en dag og så hadde jeg time til kontroll hos spesialist på sykehuset. Jeg var da i uke 16. Der ble det oppdaget at babyene led av tvilling transfusjonssyndrom (TTTS). JEg fikk ny time 4 dager etter for å sjekke om det var noe endring. På denne ultralyden ble det konstatert en endring i kritisk negativ endring og jeg ble henvist til Rikshospitalet dagen etter. TTTS vil si at en tvilling får mere næring enn den andre, og det rammer bare eneggede som deler morkake. Uten behandling dør som regel begge to. Den som får mest næring dør av hjertesvikt og den minste dør av mangel på næring. Vel, på Rikshospitalet ble det bestemt at jeg måtte opereres, og dette er noe de ikke gjør i Norge så jeg skulle sendes til Hamburg i Tyskland. Det var en stor endring fra dagen. De måler dette med å se på mengde fostervann rundt begge fostrene. Ca 1 1/2 time etter jeg kom hjem fra Riksen satt jeg med flybillettene til Tyskland. Dette var en fredag, og søndag reiste jeg og min mann nedover. Eldstedattera vår var allerede sendt på campingtur med farmor, men minstejenta hadde jo akkurat begynt på tilvenning på SFO. Våre nabovenner var på ferie og vi visste rett og slett ikke hva vi skulle gjøre. Heldigvis har jeg verdens beste pappa, så han kom fra nord på en dags varsel og ble her for å passe lille jenta vår. <3

Vi kom til Hamburg søndag ettermiddag og ble innlagt på sykehuset. Det ble tatt prøver og tester og vi ble forberedt på at det ble operasjon neste dag. Jeg måtte faste hele dagen og vi ble operert ca kl 1630 mandagen, en uke etter at TTTS ble oppdaget. Gikk fort i svingene kan man jo si. Operasjonen gjøres i lokalbedøvelse, så både jeg og mannen min fikk se alt. De stikker en nål inn i magen inn i fostersekken til den største (også kalt recepient). Gjennom røret stikker de et kamera og en laser inn. Så går de over morkakens overflate, det hele mens vi ser alt live på en tv-skjerm. Så man kan jo si at vi fikk et godt bilde av babyene :o) Oppi alt var det en fantastisk opplevelse. Eneggede tvillinger med delt morkake har jo begge festet navlestrengen på samme overflate, og det er da noen blodårer som er knyttet til hverandre. De fleste balanserer dette bra, mens ved TTTS så klarer ikke fostrene å balansere fordeling selv. Disse blodårene som er forbundet mellom de to blir da brent og kuttet. På den måten får de hvert sitt område på morkaken til disposisjon.

 

Etter operasjonen er det bare å vente. Vi fikk oppgitt 70 % sjanse for at begge overlevde og 90 % at den ene overlevde. Første to døgn er de kritiske, men heldigvis overlevde begge to :o) Ja, forresten, begge to er jenter... :o) Det fikk vi sett ganske tydelig i Tyskland ;o)

 

Vi kom hjem onsdagen etter operasjonen og har siden hatt tett oppfølging fra Riksen. Har vært på mange ultralyder siden da. Nå er vi kommet til uke 28, dvs runder 28 fullgåtte uker i morgen. Alt står bra til med begge jentene i magen og vi har fått beskjed om at nå kan vi slappe helt av. Jeg har vært sykemeldt helt siden dramaet startet og får ikke lov til å jobbe eller stresse noe. Har vært en tung høst, men nå begynner jeg endelig å smile og glede meg til de små kommer. Har termin i januar, men regner egentlig med at de kommer før jul :o) Vi vet ikke neda om det blir KS eller vaginal fødsel, det skal avgjøres om en uke, det kommer litt an på noen blodårer som muligens ligger over åpningen. Mye utstyr er på plass, men mangler enda litt. Har vært litt tilbakeholden med å styre med det oppi alt.

 

Så til strikkingen... He he.. Jeg har da sent men godt klart å bli ferdig med buksen til min nevø. Strikket jo en i merino ekstra fine. Ble veldig bra, og søstra mi ble kjempeglad for den. SÅ tenkte jeg at jeg kanskje skulle ta noe til mine egne to. Så jeg gikk igang med en dress i et nytt type garn kalt Lerke (tror det er nytt) fra Dale garn. Litt bomullsaktig. Men jeg må jo ha to....Jeg holder på med nr 2, men det går ganske sakte med denne. Desverre oppdaget jeg at man skal hekle krage og knapperad, og hekle kan jeg ikke... Så da har jeg meldt meg på heklekurs.. Jepp, nå skal jeg klare å lære meg det :o) Skal legge ut link til dressen litt senere, hvis jeg finner den.

 

Huff, dette ble visst veldig langt. Ja ja, sånn går det når man ikke følger med.. He he

 

Klem til dere alle :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI MaMi snuppa!!

 

SÅ GODT Å SE DEG!!

 

Så nicket ditt på tråden, og kjente liksom hjerte hoppe. Satt å leste innlegget ditt med hjertet nesten i halsen og en tåre i øyekroken!!!

 

Det var litt av en oppdatering! Du har kommet med endel sjokkerende innlegg du ;-) Først graviditet, så tvillinger, og nå dette!

 

Dere har virkelig fått gjennomgå, det må jeg bare si! Dette må ha vært tøft for hele familien sikkert!

 

Nå som du har kommet så langt på vei, så er du nok på trygg grunn. Men de har å holde seg inni magen din en gooood stund til!

 

Blir nesten litt målløs, og vet ikke hva jeg skal si! Men veldig hyggelig å høre fra deg!

Du er sprek som går igang med heklekurs midt oppi dette! Og to dresser!! Så dlink du er. Er det litt tykke kjøredresser? De blir sikkert kjempegode å ha til de små nurkene på vinteren!

 

Mannen din er vel igang med å tegne inn nytt bad han nå, med snart 5 jenter i hus ;-p

 

TTTS, er det et syndrom som bare har utslag i magen, eller har det påvirkning også når de blir født? Eller ble de på en måte kvitt det under operasjon?

 

Vet ikke om du fikk lest det, men vi har blitt prøvere ;-) Er i vår 2.pp nå, så dette er skikkelig spennende! Og NERVEPIRRENDE. EL er om ca en uke, så nå har jeg hatt en liten hvileperiode hvor ingenting spennende skjer!

 

Gir deg en stor klem og er veldig glad for å se deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lollo, oppi gledet over å se MaMi igjen, glemte jeg helt å svare deg da!

 

Jeg har alltid sett for meg deg som en ganske slank og veltrent jente, så det var litt overraskende å lese at du hadde noen kilo for mye. (utenom nå i graviditeten da selvfølgelig). Du skal vel amme lille? Da raser nok kiloene av kroppen, både de du har fått nå og de du hadde fra før. Det skal jo være veldig effektiv vektreduksjon ihvertfall. Det er ihvertfall mitt håp i forhold til meg selv. Men selvfølgelig ikke bare derfor jeg skal amme da ;-)

 

Har ikke blitt at jeg har fått sjekket det andre heftet i viking-garn. Har glemt av hele greia. Får dra innom til uka, og så skrive mail om den ikke er rettet opp der heller. Har begynt på tilhørende tøfler/sokker, og de ser skikkelig store ut. Plutselig her om dagen var det et par tøfler til samboer på pinnene også, men de går superfort å strikke, så er halvveis på nr 2 nå. Elsker sånne prosjekter!!

Gleder meg til jeg blir like avhengig av trening som du er Lollo! Og at kiloene er borte. Kan godt ha et par ekstra kilo, men nå er det for mange!

 

Frk Hansen, en stund siden sist. Har en følelse av at det ikke gikk helt veien denne gang! Det er i så tilfelle veldig leit! Hadde virkelig et håp denne gang! Gir deg en trøsteklem jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende Babysyk, gleder meg til å følge deg på ferden... Krysser alt for at det klaffer ganske snart :o)

 

Det har vært en ganske heftig høst, så nå ønsker vi bare å ta det med ro frem til de små kommer. Bygge på hus, ny bil, joda, mannen min har nok å finne på fremover ;o)

 

De dressene jeg strikker er slike hentesett. Står i katalogen som heter Nr 226 baby hentesett. Er den første dressen som vises inni, tror den har nr 22607. Fikk ikke til å linke til den siden, men katalogen finnes på denne siden http://www.dalegarn.com/catalog_list.php?hType=62

Har strikket i den minste str, og så igjen brukt pinne 3,5 i stede for 4 for å få den enda litt mindre. Den første dressen har jeg strikket i lilla (ganske lys) og med hvit kant, mens dress nr to er lys rosa og mørkelilla kant. Ble ganske fine begge to, men jeg er da ikke ferdig med noen. Er jo greit å strikke så smått uten å bruke pinne nr 2, men egentlig kjedelig å strikke to like. Og jeg måtte jo selvsagt gå for en dress :o))) Ja ja. Det heklekurset er noen timer en kveld for å lære basic maskene, håper det holder slik at jeg blir ferdig. Prøver å strikke mest mulig frem til det, er om en uke, slik at jeg kan gå igang med å hekle kantene mens jeg husker hvordan man hekler ;o))

 

TTTS kan bare oppstå i magen og kommer aldri tilbake når man er operert. Men, det kan komme bivirkninger av dette. Først og fremst for tidlig fødsel, og det er også en risk for nevrologiske skader. Sistnenvnte må sjekkes etter fødsel. Så vi blir nok fulgt opp en stund etterpå også. Prøver å ikke tenke for mye på dette nå, får ta en ting av gangen. Men heldigvis har vi fått beskjed om at fra neste uke, når vi går over i 3 trimester så er vi ikke i risikogruppen, men regnes som vanlig tvillinggravide. Håper og krysser fingrene for at vi klarer å komme over uke 34, da er lungene ferdig modnet og alt vil se mye mere lovende ut. :o)

 

Lykke til med prøving til både deg Babysyk og Frk Hansen. Har jeg tatt feil ang prøving der også???

 

Klem fra meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MaMi: Så kjekt at du er innom her igjen! Jeg har jo hørt historien om jentene dine og turen til Tyskland før, men det var veldig spennende og litt skremmende å lese om det igjen. Håper alt går bra med dere nå. Når er det du har termin igjen? Håper du holder deg her med oss fremover =)

 

Høres veldig gøy ut med heklekurs da! Det kunne jeg godt tenke meg også, men det får bli senere. ;-)

 

Babysyk: Kan vel ikke si at jeg er så veldig slank da, men er ganske godt trent (sånn til vanlig..). Har vært helt avhengig av spinning de siste årene. Fikk spinningsykkel av mannen til jul for et par år siden, så jeg kan heldigvis trene det uten å måtte være medlem på treningssenter. Skal tilbake til bryllupsvekten min til slutt. Har planer om å amme ja, så håper at kiloene skal forsvinne da (og ved hjelp av trening og sunnere kosthold enn det jeg har nå). Nå klarer jeg knapt å gå opp trappen hjemme uten at jeg er puster som en hval. Lille ligger og trykker seg godt opp i mellomgulvet/ribbeina på meg, så det er fint lite behagelig.. Første mål blir å komme inn i bunaden til dåpen i februar, men er egentlig ikke krise om jeg ikke klarer det... Bare den passer til 17.mai så er det viktigst ;)

 

Det er så kjekt med småprosjekter som går fort unna. Sokker og tøfler er gull! =) Holder fortsatt på med leggisen, men strikket i hele går kveld mens vi så på film, så kom et godt stykke videre. Begynte på et trekantskjerf til min farmor for en stund siden og var innom til henne for et par dager siden med det. Hun ble kjempefornøyd og skulle kun bruke det fremover =) Jeg har noen småting jeg skal lage til babyen også, så det blir litt småstrikk her også fremover. Må nesten lage votter og lue til henne også (siden jeg har laget det til alle mine venner sine barn).

 

Nå skal jeg og mannen avgårde i bursdagsbesøk til hans kusine. Gleder meg til kake! =) God søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lollo, jeg syns du er så flink som strikker andre ting enn til babyen nå mens du er gravid. Vet ikke om jeg kommer til å klare det, blir vel overivrig med babystrikk kan jeg tenke meg! Hehe.

 

MaMi, den dressen var fin! Veldig søtt med heklede detaljer, det gjorde den feminin ;-) Morsomt med forskjellige farger på dressene. Jeg har forelsket meg litt i settet på forsiden jeg. Har sett flere bilder av det i forskjellige blogger, og syns det er skikkelig søtt! Vet ikke om det blir hentesett, men jeg vil ihvertfall strikke det......men det får bli senere! ;-)

 

Har dere kjøpt inn mye like klær til babyene? Eller blir det stort sett forskjellige klær? Du har kanskje mye etter jentene. De må jo syns det er stor stas med to babyer, en hver liksom.

 

Så godt å tenke at dere ikke er i risikogruppen lenger. I uke 29 er vel de aller aller fleste ganske sikra et normalt liv etter en litt tøff start, så dette tror jeg vil gå veldig bra!

 

Nei, Frk Hansen prøver også! Håper bare at det snart er hennes tur, for det har hun virkelig fortjent nå syns jeg!

 

Lollo, er det snart permisjonstid på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lollo, jeg har termin 18 januar, men regner med desember barn... Blir avgjort på kontroll om en uke om det blir keisersnitt eller ikke, og da regner jeg med at det blir satt en dato i samme slengen.

 

Babysyk, det settet på forsiden var også veldig fint. Og ingen hekling, så var vel egentlig det jeg burde tatt :o) men det skal strikkes med baby ull, og jeg falt helt for lerke garnet. Lerke består av 52 % merino ull og 48 % bomull, og det er veldig mykt og deilig. :o) Jeg har to forskjellige hentesett etter de to eldste, hvor jeg har strikket et og min mamma har strikket et sett. Men de var veldig store, og jeg har en følelse av at disse to som kommer kan bli litt små. Så da tenkte jeg det var greit å strikke noe nytt.

 

Vi har kjøpt inn litt klær i str 50. Orker ikke kjøpe inn noe mindre siden en ikke kan vite om de blir premature. Men joda, har ganske mye liggende etter de største, men det er ganske store str. Har også fått en del fra søsteren min, hun visste ikke hva hun fikk så da hadde hun mye som kan brukes av begge kjønn av de minste str. Av alle ting jeg er bekymret for så er det om jeg kommer til å se forskjell på mine egne babyer, så de skal ikke bli kledd likt til daglig ;o) Men det er jo sånn at det ikke bugner av klær i de minste str, det er enten rosa eller blått, så da blir det en del likt av basis tøy. De store begynner å glede seg nå, de har brukt lang tid på å tørre å glede seg, spurt mye om de virkelig kommer baby denne gangen. Men nå har de kjent mye spark i magen og synes det er kjempemoro. og vi er glad vi slipper krangling om hvem som skal holde babyen ;o)))

 

Så flinke dere er som trener. Jeg savner det veldig, selv om jeg ikke har trent mye fast det siste året, eller de siste årene bør jeg vel si. Jeg synes det å jogge er helt topp og gleder meg til å klare det igjen. Nå kan jeg ikke gå opp trappen hjemme uten at det føles som jeg har løpt halvmaraton. Puster som en hval. :o) Mannen bare ler av meg og erter meg når jeg sliter med å komme meg ut av bilen. :o) Men bare vent sier jeg, når de små er her skal jeg ut og løpe med hunden, og da sitter han hjemme alene med to små og "angrer" at han mobbet meg :o) he he

 

Klem :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åååå. Lerke virket som et kjempemykt garn! Kanskje det minner om baby merino fra drops? Det er ihvertfall en av mine favoritter!

 

Må si jeg misunner dere som snart får baby altså! Tenker så mye på hvordan det blir når jeg ser bilde av en baby! *Drømme*. Det som er litt rart å tenke på er at om det klaffer nå eller om 2-3 mnd, så flytter vi i ny leilighet rundt når babyen kommer. Litt rart å tenke på at jeg ikke helt vet hvordan det er der jeg skal ha babyen min, men veldig spennende også da!

 

MaMi, du ser nok helt sikkert forskjell på babyene dine!! Selv om de ser prikk like ut, så har de nok bitte bitte små forskjeller allikevel, som dere nærmeste ser. Men har lest om ei som behold navnebåndet (det man får på sykehuset) ekstra lenge, nettopp fordi hun var redd for å blande dem.

 

Jeg hadde plutselig el-slim når jeg var på do istad. Mye tidligere enn antatt, så det er jeg superfornøyd med! Forrige syklus var på 35 dager, så det gjør ingenting om den blir litt kortere! ;-) Er jo ganske ny i dette, og kjenner jeg blir skikkelig spent! Har jo avtalt med samboer at jeg ikke skal si noe om når el er, så han slipper presset, men merker jo nå at jeg bare har lyst til å hoppe på han med en gang. Føler meg nesten litt barnslig. Men får vel bare nyte at det er spennende, for det kommer jo kanskje en tid hvor jeg er drit lei av hele prøvingen! Jeg får termin i juli hvis det klaffer denne gang!

 

Tilbake til tøffelstrikking....;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mami: Godt å høre at den sykdommen ikke kommer tlbake når man først er operert da! Kjenner til den derre hvalpustingen! Er så klar for å jogge jeg også. =) Det er bare 2 mnd mellom oss hvis du har termin 18 januar. Jeg har 19. november, så nå er det bare en uke igjen på jobb før jeg skal ha permisjon. Må si jeg gleder meg til det, selv om jeg egentlig klarer meg veldig bra på jobb. Er sliten når jeg kommer hjem, men har fungert overraskende bra når jeg er på jobb, og har klart å gjøre noe når jeg kommer hjem også. Underviser i gym også fortsatt! =) Ganske fornøyd med at jeg har klart det helt frem til perm! (Hadde egentlig trodd at jeg ikke skulle klare det da jeg fikk vite at jeg skulle ha det faget i sommer). Men nå kjenner at det er en del ting jeg trenger å få klart nå før lille kommer, så da trenger jeg litt mer enn bare lørdager og søndager på å få det gjort..

 

Blir spennende å høre om du skal ha ks, MaMi. Sikkert veldig fint å ha en dato å forholde seg til, men det må være litt rart også... Jeg er litt glad for å ikke vite helt når lille kommer, men på en annen måte skulle jeg gjerne visst at hun ikke kommer 17.nov. Da har nemlig minstebroren min bursdag, og det er kjekkere om babyen får sin egen bursdag. I tillegg har min søster klart å overtale lillebror om at han kommer til å bli glemt om babyen kommer den dagen, så han har litt angst stakkers...

 

Oj, så spennende med el-slim, Babysyk!! Du vet hva du har å gjøre da :P Men som sagt, så kan det jo være det kommer en tid når man blir lei. Håper det klaffer for både deg og Frk Hansen snart.

 

Kjempefine dresser til jentene dine, MaMi!! =) Var jo supermye fint i det heftet, så tror kanskje jeg må prøve meg på noe derfra når jeg er feridg med dressen jeg lager. Det er ikke så lett å strikke på noe annet enn babyklær nå nei, men jeg må nesten bli ferdig med leggisene før det blir vår... Venninnen min hadde bursdag i juni, så jeg henger jo litt etter allerede. Men for å si det sånn, så blir det ikke strikkede gaver til noen andre i år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten så ser jeg jo nå at jeg har sett i det heftet før... Mamma sin kusine holder på å strikke det hvite hentesettet som heter 22608 til sitt kommende barnebarn (bare i brunt, beige og blått). Mamma lurte på om hun skulle strikke det hvite settet med rosa blomster på til meg, men det ble litt for sukkersøtt for min del... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden jeg har lyst til å strikke nesten alt i ett hefte. Som regel er det bare ett par ting i hvert hefte jeg liker. Lurer på om jeg må kjøpe meg det hefte jeg også. Hvor selges Dalegarn?

 

MaMi, er det Riksen du skal føde på? Leste en tråd her om hva folk syns om forskjellige fødeplasser, mener å huske at Riksen fikk bare positivt. Jeg har allerede begynt å tenke på hvor jeg skal føde, Riksen, Ullevål eller A-hus. Har forstått det sånn at man må være ganske tidlig ute for å få fødevalget sitt. MaMi, du bor i Oslo-området? Tenkte du noe på dette før alt med tvillingene skjedde? (For nå har du vel ikke noe valg?) Eller med store-jentene dine?

 

Artig dette med å legge inn aksjer, jeg tar meg selv i å prøve å kjenne om svømmerne finner veien gjennom livmortappen (Hallo!! Det er jo ikke akkurat fisk det er snakk om heller!!!) (Kjente ikke noe altså) Syns det er vanskelig å vite hvor lenge man skal ligge i ro. Vil jo ikke at de skal "ramle ut". Tappen min er fortsatt åpen, så blir nok noen aksjer i kveld også!

 

Tøflene til samboer er ferdige! Jippi! Har begynt med en vest- Eller- jeg holdt vel på med den sist også. Har tatt den fram igjen og håper jeg snart blir ferdig!!! Den blir sikkert god utover nå ;-)

 

Lurer på om Frk Hansen har gått i dvale.... ;-(

Lollo, siste mandag på jobb på veldig veldig lenge, hvordan var det?

MaMi, idag er du i uke 29? Jippi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulere med ferdige tøfler, Babysyk. Godt jobba :o) Jeg sitter her i sofaen og prøver å strikke litt mens jeg ser på tv'n. Ulempen med å strikke når man har stor mage er rett og slett magen. Den er liksom i veien, og så er jeg ganske lita og har korte armer, så stillinga ser sikkert litt pussig ut. ;o) he he.. Har ikke unormalt korte armer, men bare stor mage :o)

 

Dalegarn fikk jeg kjøpt på butikken her hvor jeg kjøper Drops garn. Vet at de også har det på Husfliden her.

 

Moro å legge inn aksjer, verre å vente på utbytte ;o) Jeg krysser fingrene, så får du krysse beina da, Babysyk :o) Hmmm, for en humor jeg har i kveld... ;o)

 

Jeg bor på Romerike kan jeg jo si. Eldstejenta ble født på Ullevåll, mellomste på gamle AHUS og nå skal jeg på Riksen. Kunne nok fått AHUS denne gangen også, men ønsket å være der hvor jeg har fått oppfølging. Skulle egentlig føde der nå. Jeg hadde en god opplevelse med gamle Ahus. Men da var jeg også erfaren, viste hva jeg gikk til og hadde en super fødsel. Brukte bare 6 timer fra start til hun var ute. Ullevåll syntes jeg ble litt tøft for en førstegangsfødende. SYntes jeg lå mye alene og måtte be jordmor til slutt om å holde seg inne på rommet, fordi jeg ble engstelig. Fikk i ettertid vite at det hadde vært en planlagt dødfødsel den dagen, som hadde tatt de fleste ressursene den dagen. Kom kjapt over på barselhotellet, hvor jeg syntes vi ble veldig alene med lille babyen. Så alt i alt ikke en så bra opplevelse.

Har også hørt mye bra om Riksen, og kjenner at det nok blir greit å være der med teamet som har fulgt meg opp. Og ja, 29 uker idag, HURRA :o))))

 

Får vel kaste meg over strikkingen igjen..

 

Klem :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig infor MaMi ;-)

 

Har også inntrykk av at Ullevål har litt "masseproduksjon", at det fødes på samlebånd (kom ikke på noe bedre beskrivelse). Det har jeg ikke lyst til å oppleve. Har litt fødeskrekk, og da tenker jeg at Riksen kan være et bra sted. Men leste litt om AHUS for litt siden og fikk et godt inntrykk. Kunne tenke meg å føde i vann, og det virket som det var gode muligheter for det på AHUS.

Uansett tror jeg mye av fødselsopplevelsen avhenger av hvor fort det går og hvor vondt det gjør, og det kan man jo uansett ikke styre. Hører egentlig til AHUS, men er lenger dit enn Riksen og Ullevål.

 

Skjønner godt at du vil ha et kjent team når du skal føde/ta KS. Særlig hvis du skal føde. Greit med kjente ansikt, og så vet de jo litt om babyene dine også.

 

MaMi, har du vært inne på garnstudio og sett på hekleinstruksjonene der? Kunne vært greit før du skal på det kurset.

 

Har alltid trodd at du bor nærmere Oslo! Må jo være langt for deg å dra inn til Tjorven, (for du har vært der endel har du ikke?) Eller surrer jeg skikkelig nå!

 

Kan ikke krysse beina helt enda da ;-) Men etter i kveld håper jeg tappen lukker seg og el er over, sånn at jeg kan begynne nedtelling til IKM!

 

Siden du er lav, så må jo den tvillingmagen din virke enorm ;-) Men tipper du er kjempefin som gravid jeg! Det er vel ganske sikkert siste gang du går gravid, så du får nyte magen for siste gang!

 

God strikking! Du er så flink så!

 

Klem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo bare si at jeg ikke har noe imot Ullevåll i sin helhet. MInstejenta er født med ptose (muskelen fungerer ikke i ene øyelokket) og har vært gjennom flere øyeoperasjoner og tett oppfølging fra Ullevåll og vi er kjempefornøyd med måten de har håndtert oss og henne. Men MIN fødselsopplevelse den gangen har ført til at jeg ikke vil tilbake dit. Andre kan jo ha en bedre opplevelse. Til gjengjeld har jeg opplevd selv og hørt mye bra om Ahus. Jeg bor på nedre Romerike og tilhører også Ahus, så det nærmeste for meg hadde vært å bruke dem. Men vi bruker ikke lang tid inn til Oslo og Riksen så da har vi valgt det. Uten trafikk bruker vi nok bare 20 min til riksen, og hvis jeg har rier og mannen min kjører bruker vi nok kortere tid ;o) he he

 

Jeg har aldri vært på Tjorven å handlet, bare sett på nettet. Har bodd i Oslo tidligere, men det var før jeg begynte å strikke.. Var inne og sjekket garnstudio, så jeg stiller ikke helt blank. Men jeg surrer en del med navnet på de forskjellige maskene. Men det går nok bra på tenker jeg :o)

 

Du får legge inn aksjer, og så legge bena i kryss så de holder seg der ;o) Lykke til :o)

 

Jeg synes magen min er enorm, men ifølge andre som har gått med tvillinger er den visstnok liten. Men jeg er 160 og til vanlig veldig tynn og spinkel, det er genetisk arvelig, har samme fyrstikklegger som pappan min ;o) Det skal være sagt at jeg er veldig heldig og har bare magen, har sluppet unna vann i kroppen og ellers ikke lagt mye på meg. Men jeg er kort i ryggen så babyene har svært liten plass der inne. Hmmmm.. Litt av et bilde jeg tegner av meg selv: en stor mage, korte armer og spinkle fyrstikklegger å balansere på :o)))) Ja ja, sånn kan man vel også se ut ;o)) Jeg sammenligner meg mest med meg selv og mine tidligere gravidmager. Dette er som du sier Babysyk, siste gangen, så jeg prøver å kose meg, alt har sin sjarm selv om jeg ikke får sove nå ;o)

 

Lollo, jeg er så imponert over at du har jobbet så lenge. Kjempebra, er litt misunnelig, skulle gjerne fungert selv, men sånn er det. Nå må du nyte permisjonen frem til fødsel, ikke stresse for mye, husk å samle krefter til selve fødselen. Overlate mest mulig arbeid til mannen... Er så lett å styre på med alt man skal ordne og fikse. Sett deg ned og strikk og bli stelt med, ikke legg bark under hekken ;o) Det gjorde jeg sist og fikk bare veldig vondt i ryggen :o))

 

Frk Hansen, er alt bra med deg?

 

Klem :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha... litt av et bilde du har skapt av deg selv ja, MaMi.. Sitter her og humrer litt for meg selv. ;) Tipper du er kjempefin med den store magen din! Slapp forresten unna vannet jeg også, helt frem til uke 30 ca. Nå må jeg gå med støttestrømer hver dag ellers får jeg de poofye beina. Gifteringen har jeg i et kjede rundt halsen for den kan jeg bare glemme å få på meg. Prøvde den tidligere i dag, men den kommer ikke lengre enn halvveis inn på fingeren før det er fullstendig stopp! Hehe.. Blir rart å ha på seg ringer igjen. Nå har forresten fingrene mine blitt så fulle i vann at jeg får vondt i hendene om natten. Våknet i natt av at jeg måtte strekke og tøye og knipe med de.

 

Jeg er egentlig litt imponert over meg selv også.. Hadde ikke trodd at jeg skulle klare å holde ut så lenge. Og hvertfall ikke som gymlærer i tillegg.. hehe... Men så gjør jo ikke jeg så veldig mye i de timene da. Merket tidligere i høst (da jeg var mer aktiv i de timene) at de tok veldig på bekkenet, men nå bare står jeg og kommanderer elevene rundt. Hehe... Noe må jo de også gjøre ;-) Var godt å starte siste uken. Nå har jeg bare en vanlig dag på jobb, så en fridag (fordi jeg har hatt studenter med meg i noen timer) og så en bytur/sosialdag med klassen på kulturhistorisk museum. Det blir kjekt!

 

Huff, ja kjenner at det er lett for at man styrer på med ting som skal fikses... Sto jo på hodet i hønsehuset på søndag, så fikk igjen for det både natt til mandag og hele mandagen... Men det går bedre nå. Kan likevel ikke sitte i ro hele dagen for da stivner jeg i bekkenet, så må liksom ha variasjon i arbeidet.

 

Får heller skrive mer senere, nå skal jeg nemlig på strikkeklubb til min svigerinne.

 

Lurer på hvordan det går med Frk Hansen jeg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt av deg MaMi, du er så søt. Så for meg deg som en fyrstikktegning med stooor mage. Tror du er kjempefin jeg, eller dere begge! Men tror at man bedømmer seg selv hardere enn andre gjør.

 

Lollo, du har vært kjempeflink. Håper virkelig jeg kan jobbe helt til permisjon også. Leser om så mange som nesten har som mål å bli sykemeldt fortest mulig, og det skjønner jeg ikke. Og så er det andre som virkelig vil stå på, som MÅ bli sykemeldt også da - som deg MaMi ;-)

 

Har ikke så mye å komme med egentlig. Vi fikk så vidt lagt inn aksjer igår. Samboer var veldig trøtt og sliten, men jeg sa jeg hadde el, så da hadde han bare å stille opp ;-) Stakkars. Nå håper jeg el er over, for jeg vet at det ikke blir noe i kveld, da tror jeg at jeg må voldta han.

 

Høres hyggelig ut med strikkekveld Lollo, det skulle jeg gjerne vært med på jeg også!

 

Ha en fin kveld jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter!

 

Her har det sannelig skjedd mye! Så utrolig hyggelig at du er tilbake MaMi! Og veldig godt å høre at alt går bra med deg, selv om jeg skjønner at du har vært gjennom mye dramatikk siden sist! Det var litt av en historie, men jeg blir veldig imponert over hva en faktisk kan gjøre noe med! Det må være godt å vite at det ikke er lenge til du kan føde uten at det er grunn til å bekymre seg over at det er for tidlig. Jeg slenger meg også på de som er imponert over at du kaster deg på et heklekurs nå. Men det høres veldig gøy ut. Jeg har fortsatt lyst til å lære meg å hekle, men har en sperre der altså..

 

Ja, egentlig så er jeg jo imponert over dere begge to Lollo og MaMi! Skal si dere står på selv om dere nå går rundt med store mager begge to :)

 

Jeg har bare fått skummet gjennom alle meldingene som har kommet som sist, så jeg er ikke helt oppdatert her - men ser at det er en stor dalegarn diskusjon, så jeg etterpå må jeg titte inn å prøve å finne den katalogen dere snakker om jeg også :)

 

Her har vi vært uten internett noen dager forrige uke, og denne uka har det vært full fart frem til nå. Det har altså vært andre grunner til at jeg har vært borte denne gangen. Og det går altså bra med meg. Fikk mensen på fredag, to til tre dager etter at jeg trodde IKM var. Begynte å få litt håp da mensen ikke kom på torsdagen heller, men har jo vært gjennom lengre sykluser tidligere og hadde ingen tegn til graviditet, så jeg var ganske avventende og det var ingen stor skuffelse med mensen denne gangen. Det som har gnaget meg litt er det at det fra EL-slim til mensen gikk 17 dager - og jeg lurer fælt på om jeg kan regne med at jeg har eggløsning når jeg har EL-slim, eller om det kommer ganske mye senere - og om det betyr at vi har bommet kraftig på tidligere forsøk. Så fra neste runde blir det EL-testing, det avgjør saken. Nå er jeg på dag to med pergo, dobbel dose denne gangen, så får vi håpe at kan bety noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Frk Hansen, ble nesten bekymret når du ikke svarte :o) Godt å høre fra deg igjen :o) er ikke så lett når man er uten internett, utrolig hvor avhengig man har blitt av det.

 

Jeg må nå krype til korset og bare innrømme at hodet ikke henger med til tider. Jeg er nå bare 28+2, ikke 29... Ja ja, tåka har begynt å sige inn over meg. Syns det var litt rart at de på min egen ide her ikke klarte å følge med, det bare slo meg ikke at JEG hadde tenkt feil. ;o) Vel, jeg er jo i min 29'ende uke da, kan jeg jo trøste meg med :o) Så helt på villspor er jeg jo ikke.

 

Jeg har forresten kjøpt en ny strikkebok som har MASSE oppskrifter til både voksen og barn og dukker. Masse små prosjekter. Desverre ligger den nede på soverommet mitt, og jeg begir meg ikke ned trappen før jeg har samlet opp flere ærend ;o) Så jeg skal hente den etterpå og så kan dere få både boktittel og forfatter ;o) Hårda bud og prioriteringer her i gården :o) he he

Var en del luer og pannebånd og slike ting jeg kunne tenkt meg å prøvd å fått laget til julegaver, siden tanken på å gå på sentrene her og shoppe ikke frister i særlig stor grad... :o)

 

Jeg håper så inderlig at dere får klaff snart Babysyk og Frk Hansen, jeg unner dere så veldig det. Blir ydmyk og nesten litt skamfull over at jeg har blitt så lett gravid hver gang. OG ja, jeg er hormonell og emosjonell nå...... Jeg kjenner at jeg er klar for å bli ferdig og få kroppen min tilbake, og vite at jeg skal aldri mere gå igjennom dette. Og når jeg tenker slik blir jeg sint på meg selv, fordi jeg virker utakknemlig. Jeg er ikke det, jeg er veldig glad for at det har gått så greit for oss, men samtidig har jeg så vondt av de som ikke klarer det.

Jeg har en god venninne som etter 10 år måtte gjennom prøverør for å få sitt etterlengta barn. Alt hun måtte ofre for det og måtte igjennom både fysisk og psykisk.

 

Jeg er derfor ikke så oppdatert på alle forkortelser og alle ting man kan ta og gjøre. Sånn som pergo, hva er det??? Men, jeg kommer til å krysse fingrer, sende babystøv og gode tanker til dere.... Prøver å ikke komme med for mange råd, siden jeg på en måte ikke har vært i deres situasjon... Og er det noe jeg ikke liker så er det råd og vink fra folk som aldri har slitt med slike ting selv.

 

Da jeg hadde vært på ultralyd i uke 12 for å sjekke antall morkaker og om det var eneggede eller toeggede tvillinger, så sa legen at jeg ikke fikk gå på nettet og hente frem stoff der. Det var ofte misvisende og det var viktig å huske at alle svangerskap var individuelle. Da jeg dro for å handle etterpå traff jeg ei jeg kjenner som visste at jeg skulle ha tvillinger. Hun har tvillinger selv og dattera er god venninne av min yngste, derfor kjente jeg henne. Vel hun spurte hvordan det hadde gått og jeg fortalte at joda, det var eneggede tvillinger og alt så fint ut da. Da legger hun ut med at nei det kunne ikke de si sikkert fordi HUN viste at det måtte man ta DNA test for å sjekke og det var ikke bra å få fordi eneggede ofte fikk masse problemer, hennes søster hadde fått eneggede hvor en hadde hjerteproblemer og den andre var hjerneskadet. En av de døde etter en mnd. Jeg ble ganske paff, men klarte å si til meg selv at jeg bare måtte glemme alt hun sa. Og stole på at legen min på sykehuset visste bedre enn henne. Nå vet vi sikkert at det er eneggede uten å måtte ta DNA test, noen må det men ikke vi. For TTTS rammer bare eneggede, som deler morkake og ytre fosterhinne.

 

Hmmm... Jeg er visst ganske tankefull idag. Tror jeg må lufte meg og hunden litt nå... Etterpå skal jeg re opp kurvene og pakke ferdig bagen til de små...

 

Ha en fin dag, jenter :o)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt av legen din å si at du ikke måtte søke opp all mulig informasjon på nettet om tvillinger, MaMi. Det står mye rart der ja... Man får liksom høre både det ene og det andre, og ikke bare på nett. Av folk man kjenner også. Må si at mitt svangerskap har vært ganske annerledes enn alt det jeg hadde fått høre fra folk jeg kjenner (og ikke kjenner) på forhånd. Jeg leste mye på nettet en periode, og man får mange rare råd der, men selvfølgelig: noen av de er jo supergode også! Jeg har lest mye, men gjort opp mine egne meninger om diverse ting, og jeg har klart meg helt fint. Nå har jeg begynt lesingen igjen pga det nærmer seg termin og jeg er førstegangs. Har jo ikke peiling på hva som skjer når fødselen er i gang, når jeg skal ringe til føden og hvor ofte riene skal komme før jeg får komme inn og sånt. Men igjen... tar det litt med en klype salt siden det er så individuelt hvordan hver fødsel er. Baggen skal hvertfall pakkes i løpet av helgen så den er klar om noe skulle skje før tiden....

 

Oj, ny strikkebok høres spennende ut, MaMi! Tror jeg skal ønske meg noe sånt til jul faktisk. Jeg har en bok med tilbehør (skjerf, luer, votter o.l.) menjeg har faktisk ikke strikket noe fra den enda. Kanskje det skal være første mål. Finner så mange gøye gratisoppskrifter på nettet som jeg vil prøve ut. Mannen skal forresten få seg Pacman lue til 30 årsdagen i vinter ;) Oppskrift på den fant jeg også på nettet.

 

Så godt å høre fra deg igjen, Frk Hansen! Dumt at mensen kom da, men nå får du prøvd ut både dobbel pergo OG testing, så dette må jo gå bra =) Jeg krysser fingrene for deg, og sender støv i både din og Babysyk sin retning! Blir spennende å høre om det har klaffet for dere denne gang da, Babysyk.

 

Strikkeklubb er helt genialt! Vi er en venninnegjeng på 3 (min svigerinne, en venninne av oss og meg) som begynte, og så har det kommet flere med etter hvert (venninner, søstre og svigerinner). Utrolig kjekt! Vi treffes 1 gang i mnd og rullerer på hvem vi skal være hos. Vi er på ulikt nivå alle, og hjelper hverandre så godt vi kan. Vi er vel egentlig sikkert 13-14 stk som er med i klubben, men det er den harde kjernen på 7-8 som pleier å komme. Det passer jo ikke alltid for alle uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...