Gå til innhold

Erfaring med astma (infeksjonsastma/ barneastma)??


Gjest ibla

Anbefalte innlegg

Min lille snelle på 12 mnd har muligens astma. Utløses av infeksjoner. Om hun så mye som ser et forkjølelsesvirus får hun stygg dyp hoste som ikke gir seg (har holdt på 14 dager nå). Vi har vært til og fra lege div ganger, fått antibiotika uten at det hjalp osv. Nå vil legen sette henne på Flutide for å se om det hjelper. Noen som har små barn med astma her som vil dele erfaringer og evn tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra at legen tar dere på alvor!! Jeg har måttet kjempe lenge for å bli trodd. Mistenkte at datteren min hadde astma ved 4 mnd alderen.

 

Startet med medisiner ved ca 17mnd alderen. Fikk både Flutide og Ventoline. Flutide er forebyggende og tas hver morgen og kveld, mens Ventoline gis i tillegg ved hoste. Merket veldig bedring. Hun fikk opp slim fra halsen.

 

Begge medisinene kommer som innhalator og har aldri vært noe problem å få i henne. Lot henne leke med masken i starten og synes den var veldig spennende.

 

Idag er hun 5 år og bruker fortsatt medisiner. Nettopp tatt mandler og polypper, så veldig spent på hvordan høsten/vinteren blir i år.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mellomste hadde det samme og begynte med flutide og ventoline da hun var 9 mnd. De første par årene brukte hun inhalator (med sånn kolbe), pluss forstøver-apparat daglig. Hun merket selv at pusten ble bedre av medisinene, så hun satt alltid musestille og pustet inn alt hun skulle.

Heldigvis vokste hun det av seg. Hun ble gradvis bedre fra 2-3 årsalderen, og da hun var 5 var hun helt kvitt det. I dag er hun skolejente og bruker ingen medisisner, hun er frisk som en fisk.

 

Så det kan jo være en slags trøst at de ofte vokser av seg astma som starter så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår lille snuppe var tett og hadde hoste (nesten konstant forkjølt) siden hun ble født. Da hun var 6mnd "kjempet" jeg igjennom hos legen at vi skulle prøve flutide. 1-2uker etter behandlingsstart fikk vi en helt ny unge, som plutselig kunne ligge på gulvet å leke lenge, og vi kunne heller ikke høre henne puste tungt hele tiden.

Nå er hun snart 2år og bruker det enda. Vi synger en sang som hun får velge når hun skal ha medisin, skal puste inn og ut ca.10 ganger, så bæ bæ lille lam passer perfekt i lengde :)

Beste grepet får du visst hun sitter på fanget med ryggen mot magen din, da kan du lett holde masken forran munn og nesen, og samtidig ha en hånd fri til å holde evt. armer. Bare vær bestemt, og si at hun MÅ ha dette :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...