Gå til innhold

Morgenstivhet - finnes dette ved andre sykdommer enn reumatiske?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

- Og hvor stiv må man være om morgenen for at det skal regnes som morgenstivhet?

 

Noen her med reumatiske sykdommer som vil fortelle litt om hvordan stivheten deres om morgenen kjennes ut? (Er spesielt interessert i å høre om bechterews, men også andre reumatiske sykdommer)

 

Tusen takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke greie på sykdomer, men det er helt normalt å være mer stiv om morgenen enn ellers. Slik er det også når du er frisk, men det er jo grader av stivhet.

 

Jeg hadde en ukjent virus en gang som gjorde meg så stiv i kroppen om morgenen at jeg brukte 20 minutter på å varme opp nok til at jeg kom meg ut av senga. Når jeg våknet kunne jeg for eksempel ikke bøye fingrene nok til å kunne løfte vekk dyna eller bøye knærne over sengekanten. Jeg kunne heller ikke tygge.

Etter et par timer når kroppen min var varmet opp fungerte jeg nesten normalt. Problemene varte et par uker før de forsvant helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stivheten har vedvart over lang tid (år), så jeg tror ikke det er noe virus(?).

 

Ja, grader av stivhet... Hvor stiv kan man egentlig være uten at det er unormalt? I perioder er jeg så stiv i ryggen at jeg må jobbe for å snu meg i senga, og det blir en del sukk og stønn, for å si det sånn... I slike perioder er jeg også så stiv i ryggen når jeg står opp at jeg sliter med å ta på sokker, plukke opp ting fra gulvet etc. I bedre perioder føler jeg meg stiv og ser at jeg har vesentlig mindre bevegelsesutslag enn ellers (kanskje 20-30 cm lengre ned til gulvet med fingertuppene når jeg bøyer meg så langt jeg klarer, enn senere på dagen, men har ikke problemer med sokker/plukke opp ting. Det går timer før jeg føler at kroppen er "i gang". Unntaket er hvis jeg jogger en tur (klarer det, selv om jeg er stiv), da "slipper" stivheten mye raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver der høres ganske normalt ut, men det kan være lurt å skifte madrass og pute og eventuelt forsøke med omega3 eller liknende. Det hjelper for en del. 10 minutter lett morgengymnastikk gjør også at kroppen kommer mye raskere i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madrassen er veldig god, så ingenting i veien med den. Liggestilling... Jeg veksler på å ligge på høyre og venstre side, og har passe stor hodepute og en sammenrullet dyna mellom bena (hadde bekkenløsning i svangerskapene), og får vondt hvis jeg ligger på siden uten dyne mellom bena. Det hender nok jeg ligger på ryggen også, men det er nok ikke så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snur du deg ikke i løpet av natten?

Om du ligge stille i samme stilling en hel natt forstår jeg godt at du blir stiv. Det hadde jeg ikke klart.

 

Spør legen om det er et problem. Det kan hende det du har er helt vanlig morgenstivhet som "alle" får når vi blir eldre, eller det kan vre noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ligger ikke stille hele natten. Veksler mellom å sove på høyre og venstre side - og jeg er vel antakelig innom å sove på ryggen også i løpet av natten.

 

Ja, jeg kan selvsagt gå til legen... Jeg bare misliker det så sterkt når det er noe så diffust som dette. Føler meg som en hypokonder... Så hvis det høres normalt ut, så vil jeg ikke gå til legen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt ut som vanlig "jeg er ikke fjortis lenger og er litt stiv i ryggen om morgenen"-stivhet... Pass på at du får i deg nok omega3;-) Sånn er det å dra på åra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, trodde ikke man fikk problemer med kroppen når man akkurat har passert 30... Men, ingenting er jo bedre enn at dette er helt normalt! Ønsker jo ikke å ha en reumatisk sykdom, akkurat... Jeg har kjøpt omega 3 og begynt å ta dem - men hvor lenge må man ta dem før man merker effekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...