Gå til innhold

Kjære dere damer som vet så mye om så mangt...(amming og sånn)


Mamma i vinden

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har to barn og er gravid med 3. Begge forrige ammerunder har jeg fått såre bryster allerede på sykehuset. Som i så såre at det blør. Har fått infeksjoner i sår på brystene begge ganger. Det har vært helt jævlig. Siste gangen slet jeg også veldig med soppinfeksjon som jeg aldri fikk helt bort. Det hjalp ikke akkurat på.

 

Så...er det noe jeg kan gjøre på forhånd for å unngå såre bryster? Mener å ha hørt noe om herding...noen som vet??

 

Viss det skjer igjen vet jeg faktisk ikke om jeg orker å amme så lenge som jeg har gjort før (13 og 11 mnd).

 

Første gangen ble jeg møtt av en smilende helsesøster på helsestasjonen, med et lettere oppgitt blikk: Ja, men det er jo helt vanlig å bli litt sår, vet du.

Da hadde jeg væskende og blødende sår. Heldigvis tok legen meg på alvor og testet for bakterier og det var det jammen i fleng. Etter penicilinkur gikk det mye bedre. Hun bad meg hilse helsesøster og si at dette var LANGT fra normalt. Men i ammetåka så glemte jeg jo det. Angrer litt på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pass på i starten, ikke la barnet suge mer enn 5minutter på hvert bryst i gangen før melken kommer skikkelig i gang, ta pauser og legg barnet heller oftere til, lufttørk, smør med lanolinsalve ( start gjerne med det på forhånd), pass på ammestilling og at barnet suger riktig, dvs får mest mulig bryst inn i munnen, tungen på undersiden av brystvorten og ikke snurper munnen på noen måte.

Kan også være du har slitt med utdrivingen, så spørr etter Syntocinon nesespray for å hjelpe i gang den for å forebygge såre bryster.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde en gjenstridig soppinfeksjon med nummer 2, som vi ikke klarte å få bukt med. Det endte med at jeg måtte slutte å amme etter 6 uker, da var det så vondt at jeg brukte evig tid bare for å få lagt til babyen, jeg grudde meg så mye hver gang.

 

Denne gangen ringte jeg ammepoliklinikken da jeg ble gravid, og der ble jeg anbefalt å starte med canesten forebyggende. Jeg smurte dette på brystvortene 3-4 ganger per dag de siste 2-3 mnd av svangerskapet og etter hver amming de første ukene. Jeg har ikke vært sår en dag denne gangen:) Alt har gått som en drøm, og vi fullammer fortsatt. Nå er jenta 5.5 mnd.

 

Dette kan jo være noe som fungerer for deg også. Ei venninne av meg har gjort akkurat det samme etter at hun slet med sopp under ammingen av sine 2 første barn. Hun har heller ikke vært sår denne gangen.

 

Et annet tips som også har fungert er å ikke ha ammeinnlegg av papir direkte på brystvorten. Jeg har klippet opp et gammelt bomullslaken i små firkanter som jeg har hatt inni innleggene. I følge helsesøster hindrer dette at små fiber fra papirinnleggene setter seg fast i brystvortene, som igjen kan føre til irritasjon og infeksjoner. Det er jo ikke alltid at man rekker å lufttørke brystvortene før man må kle på seg igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først vil jeg si til deg at du kan gi deg selv en klapp på skulderen for å ha holdt så lenge, iog med at du har hatt blødene sår!! :):)

 

Jeg slet også veldig med ammingen, men det var fordi at barnet mitt ikke ville suge. Hadde gulsot og ville kun sove hele tiden. La dårlig på seg og gikk bare ned i vekt. Startet med mme og kuttet ned på ammingen etterhvert, for det var bare tårer og et ork.

 

Du kan jo snakke med jordmor på sykehuset etter du har født. Fortelle henne om dine tideligere opplevelser.

 

Men husk at du skal nyte barseltiden også. Du har også 2 barn som trenger sitt også + en mann vil jeg tro ;)

 

Gjør det som DU synes er best :) Uavhengig om det er å amme eller å gi mme.

 

Lykke til med fødsel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...