Gå til innhold

Barnepensjon, noen som kan hjelpe meg å tolke NAV?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mitt barn skal få barnepensjon. Men jeg er usikker på hva som blir rett med tanke på utregningen, så lurer på om noen med erfaring kan redegjøre.

 

På NAVS sine sider står følgende:

 

Hva kan du få?

 

"Når en av foreldrene er død:

 

Det eldste barnet får 40 prosent av grunnbeløpet og de andre barna 25 prosent hver. Den samlede pensjonen deles likt mellom barna."

 

79216 * 0.40 = 31686 / 12 = 2640 kr pr mnd

 

Men han har to yngre søsken (ikke mine barn, de er fra ett nytt kull) som altså skal ha:

 

79216 * 0.25 = 19804 = 1650 kr pr mnd.

 

Eller skal disse to beløpene slås sammen og deles på tre, slik at de får likt beløp (3640 + 1650 / 3 = 1763)? Regnes dette for samlet antall barn uansett hvem mor er, eller regnes dette på nytt for hvert kull med barn? Finnes det evt uttdypende forklart en plass?

 

For dama på nav kunne glatt informere om at dette 40% beløpet skulle han dele med sine yngre søsken, noe som neppe kan stemme, da står han igjen med 880 kr mnd. Og det kan umulig være korrekt. Og det er stor forskjell på å få 880 kr og å få 2640 i mnd.

 

Noen som forøvrig vet hva behandlingstiden kan være? Vi er forespeilet en ventetid på minimum 3 mnd, og det er i overkant av hva jeg syns er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må plusse sammen alle tre beløpene, altså 40% + 25% + 25%

 

Summen du da får skal deles på tre, så alle barna får samme summen hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg dette i Folketrygdloven, § 18-5 :

 

"Etterlater den avdøde seg flere barnekull som blir oppdratt hver for seg, beregnes pensjonen særskilt for hvert barnekull, og gis med like stort beløp til hvert barn i det enkelte barnekullet ."

 

Men jeg forstår det fortsatt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra nav:

 

"Det eldste barnet får 40 prosent av grunnbeløpet og de andre barna 25 prosent hver. Den samlede pensjonen deles likt mellom barna."

 

Altså plusses summene sammen og deles på tre så alle barna får akkurat like mye penger hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja men som jeg henviser til over her, i soste ledd står det presisert noe om dersom avdøde etterlater seg flere barnekull. Men jeg forstår ikke hva det er de mener. Skal det fortsatt beregnet samlet eller hver for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eldste barnet får 40 prosent av grunnbeløpet og de andre barna 25 prosent hver. Den samlede pensjonen deles likt mellom barna."

 

Denne setningen sier jo alt.. den SAMLEDE pensjonene skal DELES LIKT mellom alle barna.. har ikke noe med mødrene å gjøre dette.. er alle HANS barn som får like mye, og det er jo også det som er mest rettferdig.

 

Så det som er rett er :

 

9216 * 0.40 = 31686 / 12 = 2640 kr pr mnd 1. barn

79216 * 0.25 = 19804 = 1650 kr pr mnd 2. barn

79216 * 0.25 = 19804 = 1650 kr pr mnd 3.barn

 

Disse 3 summene plusses sammen (5940,-) og deles på 3, og de får da 1980,- hver

 

 

Hilsen nav-ansatt

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navansatt:

Haha her satt jeg og regnet og regnet, og så hadde du allerede satt opp regnestykket. Men det var godt å se at jeg kom frem til det samme som deg. Da var ikke mattekunnskapene helt foreldet;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spørs på hvor mye samvær disse andre barna har hatt med sin far.. om de har vært mer enn 40% hos dere skal det deles likt..

 

om ikke regnes det i hvert kull, altså at din får 40% alene og de 2 andre får 40+25 del på 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæreste navansatt.

 

Gjelder det ikke at det her er snakk om to (flere barnekull jmf § 18-5 i folketrygdloven? Hva mener de da med den setninger her:

 

"Etterlater den avdøde seg flere barnekull som blir oppdratt hver for seg, beregnes pensjonen særskilt for hvert barnekull, og gis med like stort beløp til hvert barn i det enkelte barnekullet."

 

Jeg kan presisere på nytt at jeg er mor i det ene barnekullet (med ett barn), og at det finnes et annet barnekull etter far. ALtså To ulike barnekull fra to ulike forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De andre barna har da aldri vært her??? Kan ikke fatte hva det evt skulle ha med saken å gjøre? Far var gift på ny og hadde ett nytt barnekull, vi hadde en sønn fra før som har hatt "ordinært" samvær med far som nå er død. Jeg har lest til øyet har blitt enda rødere enn fra før di siste ukene, og ikke en plass har jeg sett noe om at barnepensjonen beregnes utfra samværsprosent.

 

Trodde faktisk jeg ville få noe mer hjelp her enn på NAV, men nå er jeg virkelig forvirret, og hos nav er det låste dører og stengte vinduer når jeg forsøker å oppnå kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki, har levert skjemaet, var der og fikk hjelp til utfyllinga, men de gikk jo ikke gjennom dette med meg da, og jeg var så nedbrutt da at jeg ikke fikk med meg det som evt kunne leses. Håper bare de regner han som ett eget kull da. Spennende å se, har null tiltro til NAV for å si det enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at du gjør noe med den voldsomt sure innstillingen din? Vær glad for at du bor i et land hvor staten hjelper deg med å forsørge barnet ditt nå som faren er død! Du er så negativ og sur og klagete i innleggene dine, og når innleggene i tillegg handler om penger du skal få blir det for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tildels enig med innleggeren i 22.51

Du virker i overkant opptatt av penger og arv. Hva hadde du gjort hvis far hadde sluttet å betale bidrag mens han levde. Da måtte du ha klart deg med minstebidrag.

Ja det er ille at barnet er blitt farløst, men du får hjelp siden du bor i Norge, og det teller mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nepe. Klart jeg blir oppgitt når jeg ikke får hjelp der jeg burde få det. Og fordi mitt barn er bitteliten og umyndig er det faktisk JEG som må søke på vegne av han. Men ikke en eneste gang har jeg hverken skrevet eller sagt noe om penger JEG skal få, som du hevder. Dette er mitt barns penger, og det utgjør faktisk en enorm forskjell for hans fremtid om han får 880 kr mnd (som dama på nav hevdet) og 2640 som det kanskje kan se ut for at han tross alt har krav på. Det utgjør faktisk over 250.000 kr de neste 12 årene. Noe som for vanlige folk faktisk betyr at dersom det siste beløpet stemmer kan han få seg en skikkelig utdannelse uten lån blant annet, eller innskudd i bolig.

 

Beklager at jeg i dine øyne virker sur og har støtt deg 22:51, men jeg (som de fleste her inne?) er bare opptatt av mitt barns ve og vel, selv om vi bokstavelig talt er i krise pr nu. Men det å få orden og oversikt over økonomien er faktisk en del av det å gå videre og å få hverdagen til å bli normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel deg som har skrevet flere innlegg i det siste om arv, skifte og barnepensjon?

Hvis ikke er det isåfall rart at innleggene er så like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse pengene er det du som disponerer og de utbetales til deg i barnets navn. Jeg vet utmerket godt hva barnepensjon er og intensjonen som ligger bak det at ytelsen eksisterer.

 

Du har hatt et innlegg hvor du var sur fordi barnebidraget ble stoppet fordi faren var død. Eh...?? I samme innlegget var du kjempesur fordi du måtte søke om barnepensjon. Det er ett eneste skjema du må fylle ut. Du klager på NAV på alle områder og er gjennomført sur og misfornøyd.

 

At verden er vanskelig fordi faren til sønnen din er død er meget forståelig. Det er en fryktelig situasjon. Barnepensjonen er et virkemiddel for å hjelpe deg som forsørger i å ta vare på barnet ditt. Men til og med klarer du å få til å bli en negativ greie. Imponerende.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen din vil få temmelig mye fra lånekassen, så han skal nok klare å få seg en skikkelig utdannelse, uavhengig av om summen av barnepensjonen blir det ene eller det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...