Gå til innhold

Grunnstønad. Skal Jeg ha hele etterbetalingen eller MÅ jeg dele med far?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Nav her på Jæren er visst ikke kompetent til å svare på dette så jeg spør dere hva dere syntes er rimelig.

 

Datteren vår har fått bil fra Nav og vi har delt omsorg.

Men det er kun jeg som har bilen fra Nav da far har bil selv., og grunnstønaden skal dekke utgifter i forbindelse med Nav bilen.

 

Far har til dags dato altså ikke brukt Nav bilen og det er jeg som har tatt alle utgifter på den, inkl service.

 

Han mener likevel at han har rett på halve grunnstønaden, mens jeg mener at jeg skal ha hele.

 

Om han i framtiden bruker bilen når han har datteren vår og samtidig er med på å dekke alle utgifter på den så skal jo grunnstønaden så klart deles.

 

Men ikke denne etterbetalingen, mener jeg.

 

 

Hva mener dere?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det er slik at datteren deres er avhengig av bil og du få både bil og penger til hold av bilen så syns jeg at du burde dele stønaden med far for han har sikkert også ekstra slitasje på sin bil. Summen burde ikke deles i to, men far burde få en liten del til ekstra slitasje på egen bil pga. ekstra biljøring.

Alternativt, som du sier, at dere deler på bruken av bilen fra NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den står på datteren vår, men det er Nav sin bil! Og det står klart i vedtaket at pengene skal brukes til å dekke utgifter på Nav bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene skal gå til drift av Nav bilen som er vegavgift, forsikring, service.

Og de utgiftene har jeg betalt. Er det da rettferdig at han skal ha deler eller halvparten av pengene? Vi fikk Nav bilen i april og jeg har allerede hatt ca 10.000 i utgifter på den. Pluss at forsikringen er betalt fram til august 2012.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det den som dekker utgiftene, som skal ha hele stønaden. Dersom du gjør det alene, så skal du ha pengene. Dersom dere deler på utgiftene, så skal også stønaden deles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om denne stønaden også dekker bensinutgifter til evt. behandling eller tiltak datteren deres trenger må far få den delen dekket gjennom stønaden. Om stønaden skal dekke kun reparasjoner, veiavgift, forsikring på denne bilen skal den som bruker bilen ha det, men da må du også betale alt på bilen, da kan du ikke forvente at han skal dekke noe på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg og mener. Og siden det er jeg som har hatt bilen 100% til nå, og jeg som har tatt alle utgiftene så skal jo jeg ha disse tilbake igjen først og fremst. Jeg har betalt forsikring på over 12.000 i tillegg til 10.000 , så det er faktisk mer enn etterbetalingen på ca 18.000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal ikke dekke diesel nei. Og jeg har heller aldri bedt om en krone. Jeg var forberedt på å ta alle utgifter selv. Men om han skulle ønske å ha bilen 50% så må han og dele utgiftene 50% pluss betale den dieselen han bruker selv. For meg er det en selvfølge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å vise ham vedtaket der det står svart på hvitt at pengene skal brukes til å dekke utgifter på Nav bilen.

 

Så da han han enten velge å bruke bilen de ukene har har barnet eller bruke, og betale for, egen bil.

 

17:53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du si det til han. Han må gjerne bruke bilen og få sin del av stønaden, men da skal han også dekke utgiftene i forbindelse med bilen. Det burde jo være greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men han proklamerer nå at han må ta datteren vår ut av SFO og selge bilen pga at han ikke får dekket SFO fra BV.

 

Jeg klarer meg selv, men det gjør visst ikke han.Jeg vet ikke hva som skjer hos han, men det er det han har sagt. Hvordan skal han da dele utgiftene med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men på den annen side så kan jeg jo se det slik at du FÅR på en måte en gratis bil, han må betale sin, dere har delt omsorg og det ville jo da vært rett og rimelig å delt stønaden. Du får jo bilen på heltid, det vil du jo sikkert også, siden han har bil, men det er jo urettferdig at du skal være den eneste som får dekket service, veiavgift og forsikring når han må dekke alt slikt av egen lomme på sin bil. Særlig siden dere har delt omsorg.

 

Jeg ville delt med min eks. om han hadde bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må jo det da om han skal ha halve stønaden. Det blir jo ikke rettferdig om bare en av dere skal få dekket bilutgifter når dere har delt omsorg. Du får jo ha bilen på heltid noe du sikkert ikke har noe imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså - grunnstønad er ikke allverden, og dekker ikke det en bil koster i året likevel.....

 

sats 1 er vel ca 650,- i måneden......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i framtiden, kan han det, men nå er det snakk om disse månedene jeg har hatt bilen alene. Og har hatt utgiftene alene. Da skal jeg og ha grunnstønaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den er jeg med på. Men om jeg da bruker halvparten av pengene på annet enn bilen og da ikke har råd selv til å dekke f.eks en service, og bilen ryker pga dette, så kan Nav kreve bilen tilbakelevert, pga mislighold av avtalen.

Samme om jeg bytter ut bilen, til en rimeligere bil. Da skal Nav ha mellomlegget. Jeg må og bevise at jeg har kjøpt en ny bil, jeg kan ikke bare bytte den ut eller selge den med gevinst. Da trekker de bilen inn igjen. Dette står klart og tydelig i papirene. Jeg har masse regler å forholde meg til her utenom å følge opp servicene til punkt og prikke. Og det er jo det pengene er til. Denne bilen. Ikke en privat bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnstønaden følger bilen, og da er det jo opplagt at den som har hatt utgiftene, får etterbetalingen.

 

Men siden bilen tilhører datteren, må du også være villig til å dele bilen med far når far skal ha datteren på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er jo det han ikke har villet tidligere, siden han hadde bil selv.

Men han må kanskje kvitte seg med bilen sin nå, og da vil han dele denne, men det har jo ikke noe med denne etterbetalingen å gjøre. Den er jo fram til nå. Da skal vi eventuelt dele framtidige utbetalinger, fra han starter med å ha bilen, og deler halvparten av utgiftene. Ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne etterbetalingen skal dekke de utgifter som har tilkommet de månedene grunnstønaden ikke har har vært oppe å gå.

 

Siden far ikke har betalt en krone av disse utgiftene, skal selvfølgelig mor ha pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far er jo noe på bærtur her når han truer med å selge sin egen bil. Da vil han jo være uten bil 50% av tiden, og det tror jeg neppe vil skje gitt;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...