Gå til innhold

Dumt å ønske seg penger til 1års dagen??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Planen var at vi skulle ønske oss ting og tang til bhgstart, MEN siden gullet begynner nesten en mnd før hun blir et år, har vi måttet begynt å handle inn alle disse tingene selv.

DERFOR ønsker vi oss gjerne penger til ettårs dagen i stedet for dobbelt opp med utstyr. Vi har utnyttet salgene i høst og fått en del vi trenger :)

 

Hva mener dere??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt sært, syns jeg. Men om dere har en sparekonto til vesla der folk kan sette inn penger så er det sikkert greit. Jeg ville nok kjøpt en bok eller en leke eller noe uansett. Gir aldri penger i gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at foreldre skal besørge det barna trenger til bhg, og at andre familiemedlemmer og venner kjøper noe til barnet. Barnas bursdag er etter mitt skjønn ikke en arena for pengeinnkreving fra foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke gitt penger i gave til en 1 åring. For de pengene ville jeg mistenkt ble brukt av foreldrene til seg selv og det er jo ungen jeg vil gi til, dere har deres egne gave-dager. Jeg ville kjøpt noe til ungen, en leke eller en dvd eller noe sånt. Liker ikke å gi pengegaver for folk er så grådige at de teller penger og gir jeg ikke nok blir det snakket om og gir jeg for mye svir det i min økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke heller ønske dere gaver på forskudd? Jeg vil tro familien synes det er kjekkere å kjøpe noe dere faktisk trenger enn noe dere allerede har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dere som foreldre skal sørge for utstyr til barnehagestart, ikke de rundt dere.

Det virker som om dere ønsker dere penger for at dere som foreldre skal bruke dem. La ikke deres økonomiske problemer gå ut over barnet.

La familie og venner gi ettåringen gaver han eller hun får glede av på bursdagen.

Det er da ikke naturlig at et barn som blir et år bare skal få utstyr til bursdagen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår familie blir glade når vi ønsker oss noe konkret og fornuftig til ungene til bursdag og til jul. De setter pris på å kunne kjøpe en ullbody hvis det er det vi trenger. Og ofte kommer det gjerne en leke ved siden av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å ønske penger, viss de enten blir spart til barnet eller brukt til å kjøpe nytt utstyr, leker eller klær. Men viss pengegavene skal dekke innkjøp som dere allerede har gjort, syns jeg det virker sært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er forskjell fra familie til familie hva folk synes om dette, så dere vet nok best hvordan det vil slå an hos dere. Hos oss er det slik at de på min side helst vil gi en skikkelig "pakke", mens gjengen til samboeren min gjerne gir penger sammen med en liten "gave".

 

Vi ønsket ikke penger til lillegutt da han ble 1år, men han fikk en god del likevel (han fikk også en del penger i barselsgave), ettersom de fleste rundt oss visste at vi hadde alt han trengte av klær og leker og enda litt til. Flere kombinerte penger med en liten leke eller et klesplagg.

 

Alle penger han får i gave går rett inn på bankkontoen hans, og nå når han er 1,5 år har han vel ca 27 000,- på gavekontoen sin (da er dåpsgavene også på denen kontoen, men det vi foreldrene sparer til han går på en annen konto).

 

Jeg synes denne ordningen er helt topp jeg, for han har jo alt han trenger nå. Men når han blir større kan han få bruke litt av denne kontoen til å kjøpe seg ting han har virkelig lyst på - de er jo hans, men selvfølgelig ikke på hva som helst (f.eks fikk min 8 år gamle niese lov til å kjøpe seg iPad for noe av sine penger nå nettopp, ettersom hun hadde hatt lyst på lenge og mora hennes ikke var helt enig i at hun trengte det).

 

Pengene vi sparer til ham får han selvfølgelig ikke røre før fylte 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg mener? Jeg mener at det dere allerede har kjøpt burde komme fra deres lomme uansett. Greit ønske seg ullundertøy i juelgave men ikke fra alle sammen. Og ønske seg penger, som skal gå til dere fordi dere allerede har kjøpt henne klær er faktisk en smule kvalmende tenker JEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pengene vi evt får hadde IKKE gått til oss, men rett i sparekrukke til videre innkjøp av utstyr etter hvert som hun blir eldre nå.

Hadde aldri falt meg inn å puttet pengene i egen lomme.. MAKAN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av innlegget ditt var det ingenting som tilsa at dere ikke skulle ta pengene selv.

Videre innkjøp er det også dere som skal stå for. Hvorfor kan ikke jenta ønske seg noen leker? Når hun runder året er det mye leker som blir intr fremover:) Ønsker dere penger bør det jo settes på konto, og ikke brukes til klær som dere bør sørge for.

 

Kanksje hun kan ønske seg noe til rommet? lite bord/stoler? Liten stressless til å ha i stuen osv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere kan jo evt. ønske dere klær en størrelse eller to større enn det hun bruker nå? Når de er 1år er det jo ikke såååå nøye om dere ikke kan ta ibruk gaven helt med en gang.

 

Jeg kjøper ofte alt for store klær til i gave når barna er små, for har selv erfaringer med at vi som regel har masse i den størrelsen de bruker, men lite i neste størrelse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tutt1-2-3!

HI skriver vel ikke noe om å putte pengene i egen lomme? Slik jeg forstår det ønsker de penger, for å ikke få dobbelt opp med utstyr, og det er jo fornuftig! Mine barn har ALT de trenger, og vel så det. Og jeg ønsker penger til både bursdager og jul. Disse pengene går på konto, eller evt til noe større som ungen ønsker deg/trenger. 11 åringen sparer for eksempel til ny bue (driver med bueskyting), og da sier vi det når noen spør om ønsker. 4 åringen har noen ting han trenger/ønsker seg, og da sier vi det, eller evt penger. Og til våren, når vesla blir 1 år, trenger hun for eksempel nytt barnesete, og da ønsker vi bidrag til det.

 

Ungene har 5 sett med besteforeldre og et lass med tanter/onkler, oldeforeldre og andre som kjøper gaver, så det blir VELDIG mye av alt! sist jul fikk guttene over 30 pakker hver, og jeg var sjeleglad for at det var en del ullundertøy, votter og penger der, og ikke bare leker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg alltid praktiske ting til ungene. Og besteforeldre og oldeforeldre syns det er helt fantastisk. Som regel ønsker jeg meg ull til ungene da de er født denne mnd'n begge to, og det er ingen som syns det er dumt.

Jeg tenker at når de alikevel kjøper det, så må det jo være greit. Flesteparten av de som gir gave (på pappa sin side) gir bare fordi det forventes av de, ikke fordi de har lyst. Så jeg er ikke snauere enn at jeg ønsker meg det de trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet skal ønske seg penger til bursdagen som et bidrag til nytt barnesete? Den tar jammen kaka!

 

De fleste, både barn og voksne blir vel glad for noe klær i gave. Her blir 4 åringen henrykt når han får klær, spesielt om det er kult mønster på. Men bilstol og annet er det dere foreldre som må ta dere av. Hadde jeg gitt dette ønsket til mine foreldre hadde de nok kjøpt bilstolen til barnet og samtidig spurt meg om jeg hadde problemer med økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tutt1-2-3!

Det har ikke noe med dårlig økonomi å gjøre, men rett å slett med at ungen ikke trenger noe! Og hvorfor skal hjemmet fylles opp med klær og leker som sldri blir brukt uansett?? De får jo sånne gaver fra mange, og besteforeldrene liker å gi ting som ungene faktisk har bruk for. Siden hun trenger bilsete, passer det fint at besteforeldrene spleiser på det. Hvilken lov sier forresten at det er foreldre som skal få lov til å kjøpe nødvendige ting til barnet? Til opplysning så spleiset familien min på ny barnevogn da lilletuppa ble født. Er det også galt?

 

Vi lever i overflod, i likhet med altfor mange andre i landet, og hvert år sender vi flere esker/sekker med leker og klær til en butikk som videresender til barnehjem rundt omkring i Europa. Ungene får klær fra både her og der, og skapene er alltid fulle.. Og rommene er fulle av leker! Blir neste litt uvel av all overfloden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...