Gå til innhold

Dere som er uførestrygdede...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge tenkt på uførestrygd. Fikk en uhelbredelig sykdom da jeg var seksten, og den har ofrringet livet siden da. Jeg har prøvd ulike behandlinger, men alltid opplevd at medisiner gir like alvorlige bivirkninger som lindring av sykdomsplagene, så jeg har valgt å ikke bruke medisiner, men heller ha et strikt kosthold, og hvile mye. Det er det eneste som holder sykdommen i sjakk, og når jeg har ferier osv, glemmer jeg nesten at jeg er syk!

 

Derimot, når jeg er i jobb, som jeg har vært siden jeg var 18, blusser sykdommen gjerne opp, og jeg har vært hospitalisert tre ganger pga dette, engang pga bivirkninger fra medisiner. Jeg har derfor moderert med å ta meg en liten stilling (20 %). Jeg har svært lav lønn selvsagt, såpass at jeg ikke hadde klart å leve selvstendig om jeg var alene. Jeg er på jobbjakt, men svært få jobber passer for meg pga sykdommen. Uføretrygd hadde vært en tryggere løsning.

 

Jeg lurer på hvordan det blir med å søke, nå som jeg går gravid? legen min vet selvsagt om sykdommen min, og at jeg har hatt den i mange år, osv, men kommer den til å bli avvist nå som jeg er gravid? Eller spiller det ingen rolle?

 

Jeg ønsker seriøse svar, og helst ingen "jeg tror..."svar, for hva uvitende mennesker tror spiller ingen rolle ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det spiller ingen rolle om du er gravid,hvorfor skulle det det?

 

Men, har du bare en inntekt på 20%?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er redd at de på nav kan påstå at den stadige forverringen av plagene er midlertidige og skyldes graviditeten. Jeg har en "proff" til å hjelpe meg med nav, men jeg har ikke ønsket å si til ham at jeg er gravid enda, siden det er så tidlig. ellers spør jeg han om alt jeg lurer på.

 

Jeg har enda ikke søkt, så har derfor heller ikke ønsket å ringe direkte til nav. ble fortalt av rådgiveren at jeg måtte ta det opp med fastlegen min, og begynne prosessen der.

 

Og ja, jeg har bare 20 % inntekt, hvis jeg får noen ekstravakter, som jeg føler at jeg MÅ si ja til, selv om helsa sier nei, har jeg en inntekt på mellom 4 og 5000 etter skatt. Vi har ikke så mye av utgifter, da vi ikke har gjeld, bortsett fra min manns studiegjeld, men det er jo barnehage, mat, strøm osv osv osv. nå som jeg er gravid igjen, ønsker jeg ikke lenger å ha det slik.

 

Jeg er glad jeg har både mann og barn med utmerket helse.

 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

66 % av 20 % stilling blir ikke stort gitt...og en må igjenom eget opplegg, kan ikke rett på uføre,så lett er det ikke,selv om det er innlysende at du skal søke ufør.

 

men de beste svarene får du hos nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å redusere stilling pga sykdom er ikke lurt, da det påvirker utbetalingen i tilfeller der det er aktuelt å søke stønader fra Nav. Du har rett på tilrettelegging i arbeidssituasjon. Det lønner seg ikke å være selvstendig i tilfeller som ditt, men inkludere Nav og fastlegen i størst mulig grad.

 

Har du stønader fra Nav per i dag?

 

Det er vanligvis en lang vei fra yrkesaktiv til uføretrygd og mange ting som bør prøves ut før dette ses på som en aktuell ting. Det er også krav fra Nav.

 

Det er ikke mulig å gi et presist svar når vi ikke kjenner saken din, det kan bare legen din gjøre, i første omgang.

 

At du er gravid kan spille en rolle hvis det kan påvises at sykdommen/tilstanden din er forverret, men dersom den er uforandret sammenliknet med før du ble gravid, tviler jeg på at det har betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående graviditet: Hvis du tror at NAV er såå raske at de vil vurdere å gi deg uføretrygd innen det neste halvåret er du jammen optimistisk!! :-)

 

Angående uføretrygd: Du bør få deg en 100% stilling og deretter sykemelde deg fra den... ikke enkelt, jeg vet det!

 

Nå i dag skriver de ikke ut uføretrygd med en gang, i dag er det først midlertidig uføretrygd, og kanskje forsøk på attføring til arbeidslivet (nå heter attføring noe annet. AAP?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Uføretrygd beregnes ikke på samme måte som AAP, så det er ikke 66% av tidligere lønn du får, men tjener du dårlig, vil du få minstesats. Vet ikke helt hva det er, men det er langt mer enn du ville fått på AAP.

 

Kan du dokumentere at du har vært syk fra før du fylte 26, har du krav på ung ufør, som er et tillegg som skal sikre dem som ikke har tjent opp rettigheter ved å ha vært i jobb lenge. Har du barn under 18, har du krav på forsørgertillegg. Har du jobbet i stat eller kommune mer enn to år, har du også krav på månedlig utbetaling fra deres pensjonskasse fram til du er 67 år.

 

For meg høres det ut som at du har strevd lenge med din sykdom. Og det at du ikke greier å jobbe mer enn du gjør, viser at du kvalifiserer til uføretrygd. Du har rett og slett vært for snill, i og med at du har jobbet så mye du har klart. Men du klarer jo ikke å jobbe så mye at du kan forsørge deg selv, nettopp fordi du er syk.

 

At du er gravid bør ikke ha noe å si for utfallet, hvis du kan dokumentere at du har vært syk lenge, og til og med har vært innlagt flere ganger pga din sykdom.

 

NAV har rett i at det er legen du bør ta opp dette med, og at det er der prosessen begynner. Men det er du selv som må søke. Fylle ut skjema, legge ved papirer fra sykehus og spesialister osv. Be om at leger sender legeerklæringer. I din søknad bør du også legge ved et skriv der du beskriver hvordan din sykdom begrenser deg i hverdagen, og begrenser din mulighet til å jobbe. Der tar du med alt, hvordan du klarer husarbeid, hvordan dagene dine er, hvordan det er for deg å være i jobb og hvordan sykdommen begrenser deg der.

 

Du skal vite at det er vanskelig å få uføretrygd. Som regel må du har prøvd ut ulike tiltak, og vært på AAP en periode. Likevel er det sånn at enkelte tilfeller kvalifierer for det uten at en trenger å gå gjennom hele den mølla, men det er unntaksvis.

Men det er begrensningene dine i hverdagen og når det gjelder jobb som gjør utslaget. Diagnosen betyr ikke så mye, det er arbeidsevnen som vektlegges.

 

Når du har vært uføretrygdet 1 år, så får du lov til å jobbe litt. Du kan tjene inntil 1G (ca 80 000 i året) uten at uføretrygden din reduseres. Det betyr at du kan tjene det samme som du gjør nå, men i tillegg har uføretrygden og de ulike tilleggene. Det er også andre skatteregler for uføre, så du vil kun trekkes 7-8%. Det vil gi deg en sikrere økonomisk framtid, og lette økonomien deres mye. Tror også det vil bety mye for deg å kunne bidra mer til deres felles økonomi. Og er du ikke frisk nok til å jobbe, så har du jo penger så du klarer deg likevel.

 

Jeg har tidligere jobbet i NAV, men er nå varig ufør.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veien til 100 % uføre er lang...for meg har det mer eller mindre holdt på i 11 år....17 år sidn skaden oppsto....

så tror ikke du skal belage deg på at du får det før fødselen er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende hun får det, hvis historikken hennes og sykdommen taler for det.

 

Det høres ut som hun har prøvd lenge på egen hånd, men hun har jo dokumentasjonen i orden.

 

Hilsen meg som tidligere har jobbet i NAV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men tror likevel ikke ho får ordnet det før fødselen....ventetiden, er minimum 4 mnd på svar på mottat uførestønad.det har jeg svart på hvitt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når jeg leser svarene du har fått fra de andre her, spesielt fra nav dama, så stemmer det ikke med det jeg får og mine vedtak.

ikke har jeg lav skatt, og ikke er det bare 1 g....reglene er endret i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du varig uføretrygd da?

 

Jeg fikk innvilget i mars i år, og har skatt på 7%. Det sto også i vedtaket at jeg kan tjene inntil 1G etter 1 år som uføretrygdet.

 

Har du link til endringer i reglene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsettelse fra over:

 

Denne linken viser at både lav skatt og mulighet til inntekt på 1G fortsatt gjelder.

 

http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon/Uf%C3%B8repensjon/Verdt+%C3%A5+vite+for+deg+som+mottar++uf%C3%B8repensjon.229553.cms

 

Utklipp:

 

Uførepensjon er skattepliktig inntekt. Skattleggingen er gunstig for uførepensjonister, som også betaler lavere trygdeavgift enn yrkesaktive. Mottakerne av uførepensjon har rett til særfradrag i inntekten.

 

Det første året du mottar hel (100 prosent) uførepensjon, vil uføregraden bli redusert i takt med eventuell arbeidsinntekt (pensjonsgivende inntekt). Når det har gått mer enn ett år siden vedtaket om uførepensjon, kan du ha en arbeidsinntekt på inntil ett grunnbeløp (kalt friinntekt) før uføregraden blir redusert.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er underlig at du er helt frisk når du har ferie, men ikke ellers.

Det ville jeg stilt spørsmålstegn ved om jeg var "nav".

 

Du må regne med utprøving i ulike typer jobber osv.

 

Selv har jeg kjempet hardt for å komme litt tilbake i arbeid, men er delvis ufør dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv syk og har ikke hatt arbeids inntekt på mange år og har søkt NAV om AAP.

Etter det som jeg har lest på sidene deres kan man søke og muligens få innvilget 2G i AAP, det utgjer ca 140.000,- pr år.

Som vedlegg til søknaden må du gå til legen din og han/hun skal fylle ut eit skjema om helsen/sykdomen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor for det?

Det er mange sykdommer som roer seg når du ikke må stresse dei opp for å rekke jobb eller andre krav som stilles til deg i hverdagen. Så jeg synest ikke det er rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at man kan jobbe litt ved siden av uføretrygd, men etter forandringene som kom i skattereglene i fjor lønner det seg ikke. Min mamma er 100% ufør pga revmatisme, men hun jobbet en dag i uken i gode perioder for å være litt sosial. Det gikk fint helt til i fjor, men da ble reglene sånn at lønnen hennes ble lagt sammen med trygden og hun mistet den lave skattesatsen. Så totalt sett etter de nye reglene måtte hun skatte så mye at det hun fikk utbetalt ble noen hundrelapper mindre i måneden enn hun har når hun ikke jobber (for uten bijobb får hun lavere skatteprosent).

 

Forstå det den som kan, men mamma nektet å betale staten penger for å få lov til å jobbe så nå jobber hun ingenting lenger.

 

Det er få diagnoser nav bare godkjenner uføretrygd på uten tiltak, arbeidstrening, vurdering om omskolering osv osv. Du må nok regne med at du må møte hos spesialister som skal vurdere deg, møte på nav og snakke om muligheten for å jobbe i andre yrker, med tilrettelegging osv osv. Det er en evig lang prosess, så at du er gravid tror jeg ikke du skal bekymre deg for, den ungen kommer til å være født lenge før du får noe vedtak.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...