Gå til innhold

Hva gjør dere om morgenen med barna før dere drar i barnehagen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere som har morgenfugler. Her ser vi litt tv rett etter morgenstellet før vi spiser frokost. Så smører jeg matpakke mens hun spiser ferdig. Så fikser jeg meg mens hun ser litt mer tv. Så drar vi. Føler det blir litt mye tv på morgenen, men jeg har ikke tid til å leke og hun har ikke ro i rumpa til å være på badet sammen med meg mens jeg ordner meg, selv om det bare tar 10 minutter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å ordne seg i 10 minutter er noe jeg slutta med for maaaaange år siden. Skaff deg en frisyre du kan børste og deretter leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan man ikke bruke tid på badet om man har unger?

 

Jeg må bruke 15-20 min bare sittende på do hver morgen ellers blir jeg dårlig resten av dagen. Har tarmsykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke alle som bruker 10 min bare på håret da. I noen jobber må du faktisk se fresh ut i. Ikke bare å stå opp å gre håret, men ta litt sminke på, smøre seg med fuktighetskrem, pusse tennene, vaske seg.

 

Vasker du deg heller ikke på morningen du 14:17?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen i dag er vel et godt eksempel:

 

05.45 - 4-åringen våknet og gikk ned på rommet til 10-åringen, sammen gikk de ut i stuen og satte på TV. 7-åringen kom etter.

06.30 - jeg gikk på badet og kledde meg, fant frem tøy til alle fire ungene, prøvde å vekke 2-åringen men hun ville ikke stå opp.

07:00 - Jeg sendte 10 og 7 åringen på badet mens jeg smurte frokost til alle sammen. Da de to eldste kom ned igjen tok jeg 4 åringen opp for å stelle henne. 2-åringen ville fremdeles ikke stå opp.

07:30 - hele familien samlet rundt frokostbordet, 2-åringen kom også tuslende og spiste i pysjen.

08:00 - de to eldste gikk på skolen, jeg stelte 2-åringen mens 4 åringen tegnet. Så ryddet jeg litt på kjøkkenet.

08:30 - kjørte til barnehagen.

 

Så her går det også i litt TV, litt tegning og gjerne litt pusling om morgenen, det hender også at de to eldste er en tur inne på PC'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er oppe ca 30 min før de to største (05.45) så kommer de tuslende, jeg skjærer opp brød til de, slik at de får smøre seg mat og spise, da sminker jeg meg ( dusjer når jeg står opp. Så smører jeg mat til minsta - som spiser frokost i bhg. før jeg tar en matbit og kaffe selv. De første naboungene kommer innom o7.10 ( de går sammen), da er det å lete frem klær og ordne seg og begynne å gå til skolen mellom 07.30 og 07.40. Da er det rydding på meg setter på en maskin klær, og oppvaskmaskina, før jeg går opp å vekker og kler henne før vi drar i barnehagen, er der ca 08.15 og jeg drar videre på skolen hvor jeg rekker og kjøpe en kaffe før forelesning begynner klokka 09.00. Når jeg kommer hjem er huset ryddig, og det er bare å begynne på middag, slik at en rekker å spise før d blir videre på fritidsakt som begynner klokka 17.00.

 

Er det ekstra god tid en morgen, blir det gjerne litt tv her og, men som regel synes ungene at radio er mer enn ok, de har begynt å følge litt med på nyheter osv, så blir en del spørsmål og undring om livet og ting som skjer når de sitter rundt frokostbordet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar med ungene på badet når vi står oppi 7-tida, og ordner dem. Så setter de seg på stua og ser tv mens jeg ordner meg, fikser hår og sminke.

 

Og JA, det bruker jeg fort 20 minutter på, men det er sånn jeg vil ha det ;) Orker ikke se ut som en ustelt husmor fordi jeg har barn altså, jeg bruker sminke, høye hæler på skoene, skjørt og øredobber...

 

Mens jeg steller meg fikser mannen det som ikke er gjort kvelden før, legger matbokser og skiftetøy i sekker etc. Kvart på 8 er vi klare til avgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0600: Stå opp

0625: Ferdig med do og dusj

0630: Smøre matpakker til barn, frokost til meg selv - veklse noen ord med gubben, kanskje, hvis han ikke allerede har dratt.

0645 - 0705: Spise frokost og lese lokalavisen

0705: Vekke barn og få ut av sengen

0710: Ordne barn på badet, kle på, pusse tenner og børste hår.

0730: Sko og jakke - ut av huset!!!

0735: Vi er seint ute, men det går!

0740: Hjelp - dette holder med et nødskrik!!!

0745: Pokker, nå er det bare såvidt, såvidt jeg kommer tidsnok på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16.17 her igjen.

 

Sminke? Hva er det? Orker ikke! Er dessuten avhengig av å kunne dra hånda over ansiktet - gjør det mange ganger i løpet av dagen. Eller av og til bruker jeg litt mascara, men det er også alt.

 

Naturlighet er mest naturlig for meg. Ser også at veldig mange av mine kolleger er usminket eller så godt som usminket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er en skravlebøtte, så hvis jeg prater med ham kan han være med hvorsomhelst.

 

Vi pleier lese (jeg må ofte amme lillesøster også). Han hopper i senga mi mens jeg kler meg. Og så vimser vi litt rundt og diskuterer om han skal kle på seg snart eller ikke. :-) Han er 21 mnd.

 

Tv ser han aldri, har ikke ro til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kl 7 står 4 barna på 4 og 5 opp, tisser, vasker seg og pusser tennene lett før de går ut i stua å setter på tven. Da står jeg opp, steller meg, går ut i stua med klærne, kler på barna, pusser tennene deres så er det ut døra litt over halv 8. liker å ha god tid i bhgen når jeg leverer, så er jeg på jobb kl 8.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står opp i 7-7:30-tiden. Spiser frokost og så steller jeg henne. Leker litt og så steller jeg meg. Drikker kaffe, leker litt til, pakker sekken og kler på. Drar hjemmefra sånn i 9-tiden (når jeg begynner tidlig så drar vi i 8-tiden,men da har jeg vekkeklokken på til kl.07)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg blir vekket kl 6.30 av mann min, da drar han på jobb. Står opp med de to minste da på 6 mnd og 2 år (2 åringen har som regel stått opp med faren) Dekker bordet, finner frem maten. Kl 10 på 7 vekker jeg de tre eldste på 6, 10 og 13. Setter babyen med de eldste, mens toåringen ser litt tv/tegner/leker også steller jeg meg på badet. De lager seg nistepakke selv. Alle mann i bilen kl. 7.50. Skal jeg være hjemme og studere, leverer jeg i bhg og spiser frukost når jeg kommer hjem. Skal jeg på jobb/høgskolen, har jeg med meg niste og spiser frukost der.

Synst morgenene våre går veldig fint. Allee gjør det de skal og ingen stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står opp 6, kler og steller meg, vekker ungene, kler dem i sengen, puserr tenner og gjør oss klar, og ut dørene før 7. Ikke så mye kos akkurat...

De dagene jeg har fri er vi oppe i 7-tiden, da er det samme prosedyre, bare at de får noen brødskiver i hånden, og vi har ikke så knapt med tid før eldste må ut dørene for å gå til skolen, og jeg kjører minsten i bhg. Er student, så jeg studerer hjemme på "fri"dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sjeldent jeg har dem om morgningene, men da blir det ca slik:

 

6.30: Vesla (2 år) og minstegutten (4 år) går inn til storebrødrene (7 og 9 år) og leker der med dem mens jeg hiver meg i dusjen. Evt er noen av guttene gått opp for å se litt tv.

6.45: Jeg er noenlunde ferdig med både hår og sminke. Sender guttene på badet for å vaske seg, og steller vesla.

6.50: Alle går opp, og ungene setter på tv mens jeg begynner på frokosten og lager til matpakker dersom dette ikke er gjort kvelden i forveien.

7.05: Spiser frokost sammen.

7.15/20: Ferdig med frokosten. Ungene leker litt, evt ser litt på tv, jeg pakker ferdig bhg-sekkene, ser over skolebarna sine sekker osv. Tømmer oppvaskmaskinen, smårydder litt og slike ting. Om tid leker jeg litt med ungene, eller setter meg ned med en unge på fanget og leser litt bok, eller pusler med dem el.

8: Sender skoleguttene til skolen, og går selv med bhg-barna for å kjøre dem til bhg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppis pleier ofte å sitte å skravle med meg på en krakk mens jeg dusjer. Etter frokost leker vil gjerne litt eller leser en bok før vi drar i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi står opp ca 7.30.Da er det morgenstell på frøkna,så er det er frokost.

Så peier hun å se litt på tv eller leke mens jeg gjør meg klar (dusj,sminke osv...)Så kan vi godt spille et spill eller noe annet koselig.Vi stresser ikke om mrg,jeg begynner sjelden før 10 på jobb,så vi er ute av huset mellom 9.00-9.20.

 

Noen ganger står jeg opp litt tidligere og gjør meg klar før jeg vekker henne.Da blir det morgenstell,frokost og tidlig bhg,så stikker jeg hjem og vasker over gulv og ordner med klesvask før jobben,så slipper vi det på ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg litt større barn, men vi har nå hatt denne rutinen siden barna gikk i barnehagen og nå skole. Barna er nå 6 og 8.

 

06.45: Jeg og mannen står opp. Han dusjer, jeg dusjer på kvelden. Jeg kler meg og dekker bordet.

07.00: Vekker barna. De kler seg

07.10 Vi spiser felles frokost, barna smører egne matpakker

07.20: Guttene leker, vi rydder

07.30: Jeg går på badet, sminker og fikser meg

07.45: Guttene går på badet

08.10: Alle er ute av huset

 

Siden begge voksne er yrkesaktive ønsker vi å prate med barna våre, spise felles frokost og ha en hyggelig stund sammen på morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg rekker nesten ingenting før jeg skal avårde om morgenen.

 

05.45: Står opp, går på badet og steller meg.

06.00: Lager kaffe og vekker småen.

06.10: Drikker kaffe mens jeg vekker småen en gang til.

06.20: Drar småen ut av sengen, og steller henne.

06.45: Lager frokost og matpakke.

07.00: På med yttertøy, hive kattene ut, på igjen med yttertøyet. Finne sko, ta på igjen yttertøy og sko.

07.15: Kjører til barnehagen. Med yttertøyet i hendene, og skoene på feil fot.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

06:30-06:45 - står opp, dusjer, steller meg , bruker vel 20 min på hår og sminke.

07:00- 07:15 Vekker mini, steller han.

07:30- på med sko og jakker etc.

07:45- kjører i bhg.

08:00 - frokost i barnehagen

 

Frokost smører jeg kvelden før, pakker skiva inn i plastfolie og har en youghurt og litt nam i matboksen - hvorfor bruke lang tid på det om morgenenen når maten holder seg fersk godt innpakket?

 

Kaffe og frokost tar jeg når jeg kommer på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

06.25: Jeg står opp. Vekker mini. Setter han foran TV'n. Jeg går i dusjen. Av og til vil mini være med.

06.35: Mannen står opp. Lager frokost til mini. De spiser mens jeg er i dusjen. Mini ser litt TV mens han spiser. Mannen oppdaterer seg på nyheter (er journalist).

06.50: Mannen tar mini med på badet. Jeg lager frokost og matpakke. Noen dager får jeg tid til å spise frokost - andre dager må jeg ta den med. Mini ser litt TV etter å ha vært på badet mens vi ordner siste rest.

07.15: Vi bør være på tur ut døra - ellers blir vi for sen til jobb.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faren som tar morgenstellet. Han trenger ikke pynte seg selv noe særlig. Han står opp og tar på seg rent undertøy og jobbklær. Så vekkerhan ungene og de våkner når han vasker dem med klut. Han grer håret på dm, de ere halvt i ørska og pusser tennene på dem.

Så jager han dem i bilen og tar med matpakkene som er klare i kjøleskapet og tar med dekkene som er ferdig pakka og klare. Ungene våkner til i bilen, og spiser frokost i barnehagen. Dette skjer i 6 tida på morningen. Da de er i barnehagen klokka sju.

Jeg henter dem etter frukten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. noen av dere skriver jammen detaljert.

Klokka sju står jeg opp.Fikser meg og spiser frokost.

ca kvart på åtte vekker jeg sønnen, som er et murmeldyr..og elsker å sove.

På med klær. vask. ut av døra .frokost i b.hagen og mor på jobb til åtte. Bruker to minutter til jobb, så det holder akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...