Gå til innhold

Har du bechterews?

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på om jeg kan ha bechterews... Håper derfor å få noen kommentarer og synspunkter fra dere som har bechterews...

Når jeg våkner om morgenen, er jeg i perioder så stiv at det er slitsomt å snu meg i senga, og jeg føler meg som en olding... Sjekket for noen dager siden foran speilet hvor stiv jeg faktisk er, og det er ille! Når jeg bøyer meg forover (fleksjon i ryggen), rekker jeg ikke lengre ned med fingertuppene enn til rett over knærne. Når jeg lener meg sidelengs (lateralfleksjon), rekker jeg ikke ned til midten av låret en gang, og når jeg prøver å bøye ryggen bakover (ekstensjon, skjer det rett og slett ingenting. Når jeg prøver å rotere i ryggsøylen, blir det heller så å si ingen bevegelse. Dette er når jeg akkurat har stått opp. Utover dagen blir jeg mye bedre. I perioder har jeg vært så stiv i ryggen at jeg har tenkt at nå må jeg virkelig ikke bli stivere, for da klarer jeg verken å få på meg sokkene eller tørke meg bak når jeg er på do... Har forøvrig også mye ryggsmerter, særlig nederst i ryggen og mellom skulderbladene. Ryggsmertene er verst om morgenen og kvelden og hvis jeg sitter i ro i flere timer. Jeg stivner fort til i ryggen når jeg sitter i ro.

Når det gjelder bevegelsesutslag, sjekket jeg også ut dette etter at jeg hadde vært våken i rundt 1 1/2 time, jogget og tatt en dusj, og da var bevegelsesutslaget et helt annet... Når jeg bøyer meg framover, mangler jeg kanskje 10 cm på å få fingertuppene ned i gulvet, når jeg bøyer meg sidelengs rekker jeg omtrent ned til knærne. Men, jeg får fortsatt ikke noe bevegelighet når jeg prøver å bøye meg bakover/rette opp ryggen. Rotasjonen er kanskje bittelitt bedre.

Jeg har vondt i ryggen hver eneste dag, og det har jeg hatt i mange år. I de verste periodene må jeg stå opp, selv om det egentlig er for tidlig, fordi jeg ikke får sove igjen pga smertene. Aktivitet hjelper. I gode perioder plager det meg lite, men jeg har alltid litt vondt og er litt stiv.

Har dessuten i mange år vært plaget med ekstrem slitenhet, og begynte nå å tenke på at kanskje det henger sammen med ryggen, da jeg nå tenkte over at den perioden med kraftigere slitenhet som jeg nå opplever sammenfaller med en periode med stivere/vondere rygg - og at begge deler nå er på vei til å bli bedre igjen.

I perioder har jeg også vonde håndledd, spesielt om morgenen og når jeg støtter meg på dem (f.eks. når jeg sykler). Også anklene har i perioder vært vonde.

Når jeg er i fysisk aktivitet eller bare beveger meg, har jeg sjelden vondt i ryggen, virker som om det er stillesitting/ligging som er problemet. Ofte blir ryggen også ekstra vond i det jeg legger meg ned - og fortsetter da å være ekstra vond i kanskje 5 min etter at jeg har lagt meg ned. Må føye til at jeg har ikke vondt hele tiden, men merker at smertene og stivheten kommer når jeg er i ro.

Føler meg spesielt stiv mellom skulderbladene, noe også kiropraktoren jeg har gått hos har kommentert. Klarer liksom ikke å rette meg opp.

Er dette gjenkjennbart for dere med bechterews? Eller har dere det annerledes?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143594392-har-du-bechterews/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min eks (bf) har det, han sliter med betennelser i ledd, så han har det delvis på den måten du har det + tidvise betennelser i store ledd (hofte, skulder, kne) som gjør at han knapt kan gå uten å vri seg av smerte. Når det er på den måten så får han kortison mot smertene + noe annet. Disse betennelsene skjer ikke så ofte, kanskje 4 ganger siden han fikk diagnosen for 3 år siden, men i starten hadde han sånne smerter nesten kontinuerlig i 3-4mnd.

Tror nok ikke det er bechterews du har, men høres revmatisk ut.

Snakk med legen, syt og klag (overdriv litt) for å få henvisning videre.

Uff... jeg har muligens bechterevs (ligger i familien og jeg har hatt mange av symptomene), og har ofte sånne smerter du beskriver her! Både denne stivheten, men også smerter i ledd så jeg knapt klarer å gå skikkelig! Har ikke vært til legen for å få det bekreftet, bare dytter det langt bak i hodet og prøver å glemme hele greia!:(

Ikkehi

Jeg har bechterew... Og jeg kjenner meg igjen i MYE av det du skriver.

Hadde jeg vært deg så hadde jeg bestilt time hos legen og KREVD å få henvisning til MR... samt at det skal taes en blodprøve av deg for å finne ut om du har HLA B27.... Er den positiv er sjansene store for at du har bechterew!

MEN, dette trenger jo ikke å være den sykdommen da.... Men ihvertfall er det noe revmatisk!

Få deg en skikkelig legesjekk med bilder. Alt blir så mye lettere når man har en diagnose å slå i bordet med!

Lykke til :)

Vil du si noe om hva du kjenner deg igjen i, og hva du eventuelt ikke kjenner deg igjen i? Lurer f.eks. på om det kan gå an å ha bechterews og ikke ha konstant vondt? (for når jeg er i generell bevegelse, har jeg ikke vondt, eller bare litt vondt/kjenner meg litt stiv).

Tok dette opp med legen for kanskje et år siden, og legen sendte henvisning til reumatismesykehus uten å undersøke meg noe først. Fikk svar fra reumatismesykehuset at de ikke ville undersøke meg, for det kunne legen gjøre... Orket ikke å gå tilbake til fastlegen min etter det. Har vel egentlig litt legeskrekk og har vært en del hos legen i de siste av andre grunner, så nå føler jeg meg som den hypokonderen... Huff! Samtidig tenker jeg at dersom jeg har bechterew, så burde jeg finne ut av det fort som bare det, for ikke å stivne mer... Lurer på om jeg kanskje tok blodprøven, og at den var negativ, men jeg er ikke så veldig sikker på det...

Lurer på om du blir ekstra sliten og får ekstremt lite energi samtidig som du har dårlige perioder med ryggen? (Hvis smertene og stivheten veksler for deg da?)

Varierer begelsesutslagene du kan oppnå såpass mye som mine gjør mellom morgenen og litt ut på dagen? Er det ekstensjon og rotasjon som er dårligst hos deg også - og som ikke bedres i særlig grad utover dagen?

Hvordan oppdaget du at du hadde sykdommen, hva fikk deg til å gå til legen?

Hadde vært flott hvis du orket å skrive litt!

HI

Annonse

Tror bare du må bite tennene sammen og gå til legen din igjen hvis du ikke har tatt prøvene. Det må jo også tas bilder av deg som en lege må henvise.

Ta en sjekk ift dr hexeberg, fedon linberg og blodtypedietten og les gjerne også en del om insulinresistens ift betennelsestilstander i kroppen. Svært mange har hjelp både på betennelsestilstander (uansett diagnose) og på energinivået ved å legge om kostholdet.

Hvis du har vært hos kiropraktor så burde også h*n kunne sende deg til rtg/MR-undersøkelse med tanke på evt bechterews.

Hopp i det og finn ut av dette! Du bruker trolig mer energi på å lure på hva dette er enn du gjør på å overvinne legeskrekken :)

Lykke til!

-fysioterapeuten fra det andre innlegget ditt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...