Gå til innhold

Er du stiv i ryggen når du våkner om morgenen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er normalt å være så stiv i ryggen som jeg er når jeg våkner om morgenen...

 

Når jeg våkner, er jeg i perioder så stiv at det er slitsomt å snu meg i senga, og jeg føler meg som en olding... Sjekket for noen dager siden foran speilet hvor stiv jeg faktisk er, og det er ille! Når jeg bøyer meg forover, rekker jeg ikke lengre ned med fingertuppene enn til rett over knærne. Når jeg lener meg sidelengs, rekker jeg ikke ned til midten av låret en gang, og når jeg prøver å bøye ryggen bakover, skjer det rett og slett ingenting. Når jeg prøver å rotere i ryggsøylen, blir det heller så å si ingen bevegelse. Dette er når jeg akkurat har stått opp. Utover dagen blir jeg mye bedre. I perioder har jeg vært så stiv i ryggen at jeg har tenkt at nå må jeg virkelig ikke bli stivere, for da klarer jeg verken å få på meg sokkene eller tørke meg bak når jeg er på do... Har forøvrig også mye ryggsmerter, særlig nederst i ryggen og mellom skulderbladene.

 

Dere andre som har vondt i ryggen (eller ikke), er dere stive i ryggen når dere våkner om morgenen, altså ikke bare føler dere stive, men er stive slik at det påvirker bevegelsesutslagene?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja... det er lettere å tørke fra mellom beina, enn fra siden som jeg gjør til vanlig etter dobesøk :) Det er ikke vondt, men bare umulig.

 

Men så er jeg over 40, og regner med at slitasjen setter sitt preg :)

 

Men jeg kan ta i gulvet med fingrene uansett når på dagen, da :) MED strake knær.

 

Tror du skal ta deg en tur til kiropraktor, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Er stiv i ryggen om morgenene, men nå har jeg mest sansynlig en form for reumatisme... Har stadig betente ledd som jeg må gå på medisiner for.

Jeg kan ikke kalle stivheten om morgenen for "vondt", men jeg er rett og slett _stiv_! Har på de dårligste dagene problemer med å få på sokker og det å tørke seg etter toalettbesøk er ikke bare,bare nei;)

Dersom dette vedvarer burde du kanskje ta en tur til legen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prolaps i ryggen og det hender jeg våkner med såpass stiv rygg, at jeg ikke kommer meg opp av sengen i det hele tatt. De gangene jeg kommer meg opp,så klarer jeg så vidt å kle på meg selv. Å ta på sokker, truse, bukse eller sko kan jeg nesten bare glemme, det må jeg til tider ha hjelp til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det gjør jeg faktisk ikke! Har den dyreste Svanemadrassen, og den er rett og slett fantastisk god! Er nydelig å legge seg i, det er bare det at jeg stivner så veldig etter en tid. Er definitivt ikke sengen det er noe galt med!

 

Lurer derimot på om det er noe galt med ryggen min?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er vel egentlig det jeg lurer på... Hater å gå til legen med diffuse ting, føler meg som en hypokonder... :-( Også er det vanskelig å vite, for jeg er skikkelig stiv en periode, og så blir det bedre en periode - og så kommer stivheten tilbake...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er slik for meg også. Det er ikke vondt å prøve å gjøre bevegelsene, det er bare rett og slett for stivt. Det er ikke slik som når man tøyer ut og det strammer her og der - det er bare umulig, som du sier... Jeg er 32, og håper kroppen skal fungere litt lengre...

 

Har vært hos kiropraktor haugevis av ganger - og det hjelper en bitteliten stund, og så er jeg like stiv igjen...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er så stiv i ryggen, klarer du ikke å kle på deg selv fordi det er vondt, slik at smertene stopper deg, eller er det stivhet i seg selv som stopper deg?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt unødvendig å ha det slik du har det! Det du bør gjøre er følgende:

 

1. Få riktig behandling.

2. Følg opp med mye tøyninger og yoga selv.

3. Styrk den indre kjernemuskulaturen.

 

1. Den raskeste måten å løsne på så stiv muskulatur som du sannsynligvis har er med såkalt triggerpunktakupunktur - søk etter en fysioterapeut eller naprapat som har erfaring med dette. I ditt tilfelle ville jeg nok trolig gått for en naprapat, evt en manuell fysioterapeut.

 

2+3. Hvis du ikke følger opp med styrkeøvelser - og ikke minst tøyninger - selv, så vil du komme tilbake der du er i dag. Dette kan en god terapeut hjelpe deg med, slik at du får de øvelsene som er riktige for deg. Men husk at egeninnsats er alfa og omega om du ønsker å bli/forbli bra!!! :)

 

Lykke til! :)

 

Hilsen fysioterapeut som også driver med nåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håper det er så enkelt... Det er bare det at jeg tror ikke at det er musklene som stivner, men leddene i ryggen. Når jeg er stiv om morgenen, så er det ikke som å være stiv og støl, det strammer ingen steder, det er bare det at det er rett og slett umulig å gjøre bevegelsene, for det stopper bare.

 

Jeg har mye bedre bevegelsesutslag en stund etter jeg har stått opp. Jeg sjekket bevegelsesutslagene etter at jeg hadde vært våken i rundt 1 1/2 time, jogget og tatt en dusj, og da var bevegelsesutslagene helt annerledes. Ved fleksjon manglet jeg kanskje maks 10 cm på å få fingertuppene ned i gulvet, ved lateralfleksjon rekker jeg omtrent ned til knærne. Men, jeg får fortsatt ikke noe bevegelighet når jeg prøver å bøye meg bakover/rette opp ryggen. Rotasjonen er kanskje bittelitt bedre.

 

Lurer på om det kan være bare muskulært når det bedrer seg så en stund etter jeg har stått opp? Lurer vel egentlig mest på om jeg kan ha bechterews?

 

Har forøvrig vært hos kiropraktor som driver med triggerpunkt (nåler) og "knekking" - og føler meg litt bedre etterpå, men det varer så utrolig kort tid før jeg er like stiv igjen (altså ikke muskulært, men i ryggsøylen, føles det som)

 

Skrev mer om hvordan ryggen min kjennes i innlegget et stykke ned på siden som heter "Har du bechterews?". Hvis du, fysioterapeuten, hadde orket å lese det - og gjerne kommet med noen synspunkter om det høres ut som om det kun er muskulært, så hadde jeg blitt glad! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...