Gå til innhold

Er dere flinke til å si nei?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Må innrømme at jeg ikke er det. Er vel oppdratt til å være "snill jente" og det sitter i merker jeg. Strekker meg langt for å stille opp for de nærmeste. Selv om jeg er travel småbarnsmamma, og savner alenetid med mannen.

Er jo helt klart min egen feil som ikke setter foten ned slik at det er sagt....

Er veldig kjek med overnattingsbesøk feks. men iblant kan det bli litt mye. Når venner planlegger ting, og vet de er avhengig av at jeg stiller opp, er det ikke alltid lett å si nei...

Nå fikk jeg spørsmål om å ha sønnen til en venninne av meg tre dager. Merker at det begynner å bli nok. Med jobb, barn, bhg.start og syke barn, våkenetter og diverse, har man ikke overskudd til andre sine barn også.

Er ingen super mamma som balanserer alt på strak arm.

 

Dagens syteinnlegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er heller ikke flink å si nei, men jeg øver meg, og jeg synes du også skal begynne å øve deg. Start i dag med å si nei til å passe din venninnes barn. Er det overnatting i bildet også?

 

Husk, du trenger ikke forklare hvorfor du sier nei til noe. Det blir nesten mer klønete enn å bare si Nei, jeg har ikke anledning. Ikke utdype mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier lett nei.men det er vel bare fordi jeg aldri har vært opptatt av å gjøre andre til lags. Samtidig er jeg flink til å tilby meg når ejg føler at jeg har kapasitet til det. Jeg tenker at det er bedre for alle om jeg gjør ting,f.eks har niesene mine på overnatting, når jeg virkelig har lyst til det selv..enn at jeg gjør det for å være "snill" ,men hater at de er der,fordi jeg er så sliten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er snakk om overnatting også. Er ofte familie maser også. Blir litt irritert også, for de vet hvor travle dager vi har.

Med skiftarbeid og 5 barn er dagene travle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer å si nei.

Hadde ikke orket å ha venners unger på overnatting. Har nok med mine egne 2.

Stiller opp på det jeg vil og har tid til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Jeg har vært nødt fordi jeg har tildels store helseproblemer. Det er en vanskelig prosess å lære å si nei. Man vil jo så gjerne stille opp. Jeg tror den beste måten å lære å si nei på, er å vurdere hva du må si nei til dersom du sier ja til det du blir spurt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Si nei med god samvittighet. Som hun andre her skriver, så ta heller et tak når du synes du har kapasitet...

 

Når de rundt en er vant til å få et ja fra deg, så blir de nok litt satt ut når du først begynner å si nei... Jeg vedder på at de alltid starter med deg, fordi du er lettest å be....?

 

Ikke forklar, bare si "Nei, det passer ikke nå" og la det vær med det. Dårlig samvittighet er grunnløst og legg det bare fra deg. Du har mer enn nok med dine 5 barn om du ikke skal ha enda et barn på overnatting i ei halv uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, driver med oppusing her nå også. Hadde igrunn blitt enig med mannen at vi ikke skulle ha andre på overnatting før vi var ferdige.

Nei, må nok bare sette foten ned fremover...

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktiger at du holder den avtalen med mannen din enn å stille opp for alle andre. Dere trenger nok tiden dere har til andre ting enn å løpe ærend for venner og familie. Vær kritisk til det du sier ja til! Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar:-) Ja, skjønner jeg må begynne å sette meg selv og familien først.

Folk må nok klare seg uten min hjelp fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helpe meg, du jobber turnus og har 5 barn! Er ikke det mer enn nok? nei, kjære deg start med å si NEI til din vennine om barnepass til sønnen.

Og lær deg å si nei, ikke la deg bli utnyttet eller slite deg selv helt ut.

Huske at familien DIN kommer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter skikkelig med å si nei. Er redd for at om jeg sier nei så vil e bli sure på meg og at ikke folk like meg lengre. Vet at det er irrasjonelt å tenke slik, men jeg gjør det og det bunner nok i en vemdog dårlig selvtillitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var før et "ja-menneske". Fikk dårlig samvittighet av å ikke si ja. Men så lærte jeg noe lurt...man trenger ikke å si ja eller nei akkurat når noen spør. Si heller "Skal tenke på det" - og bestem deg senere. Har hjulpet meg mye.

 

Liker jo å si ja, men ingen er et supermenneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er heller aldri nei i min munn, og jeg strekker meg langt for alt og alle. Av og til prøver jeg å minne meg selv på hva storeblink i Elias sa: til lags åt alle kan ingen gjæra".. Og sånn er det vel.. Men jeg sliter meg ut i perioder og har også et yrke hvor jeg gir mye av meg selv.. Farlig farlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle dere som mener at selvfølgelig skal HI si nei: tror dere at hun aldri har en av sine egne unger hos andre på overnatting? Det går gjerne begge veier og jeg er helt klar over at jeg må stille opp selv, det blir min tur å ha behov for hjelp/avlastning en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. I og med at vi har 5 barn er det ekstremt sjelden vi er ute alene enda. (siden de minste er så små) Er et helt arbeid å plassere alle, hehe!

Men, selvfølgelig er det slik at vi ber om hjelp iblant også. Da er det som regel besteforeldre som stiller opp. Vi spør som regel de siden de er pensjonister og har god helse.

Er aldri slik at vi ber om hjelp fra venner en hel helg, eller over flere dager i strekk.

Og selvsagt går det begge veier! Men, hadde nok vert lettere å avlaste andre om jeg kun hadde hatt 1 eller 2 barn. Tror nok at mangen som ber meg om hjelp mener det er greit siden jeg likevel er hjemme.

Hender jeg blir litt oppgitt når de i tillegg sier at de trenger å slappe av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...