Gå til innhold

Frafall i videregående skole.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er fordi (og dette er jeg rimelig sikker på) ALLE har krav på vgs nå - Det hadde de ikke før.

Nå går alle der - også de som ikke er motivert. Det er de som faller av.

 

Jeg synes man bør holde på den skoleordningen man hadde før, at de fleste som ville på vgs kom inn, men det kom også an på karakterene hva og hvor man skulle gå.

Mange elever i 10 nå, gir seg en lang faen i karakterer nå, fordi de har krav på en plass på vgs uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er slikkert like mange årsaker som det er elever som faller fra.

 

Noen jeg tror ut i fra hva jeg har sett fra et par flinke ungdommer som akkurat nå er ferdig:

 

- i realfag er det et altfor stort gap mellom hva som forvenes på ungdomsskolen og på vgs. Det kan ta motet fra elever som ikke får hjelp.

- Har inntrykk av at en del ikke har noen tanker om at de faktisk snart skal ut i verden og skal klare seg selv. Er du 16 år, så er du nesten voksen og må innse at du må ta ansvar for eget liv.

 

Det mest alvorlige er at mange går gjennom grunnskolen som funksjonelt analfabeter. Det betyr at de ikke har forutsetninger for å klare videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle var det det at jeg var for ung. 15 år når jeg skulle søke og begynne på videregående. Foreldrene mine kunne bestemme over meg så mye de ville og nektet meg å flytte litt på meg for å kunne gå det jeg faktisk ville. Måtte derfor bare ta noe av de få valgene de hadde på videregående i nærheten. Totalt feil for meg, og jeg hadde null motivasjon og siden jeg holdt på å stryke i alle fag bestemte jeg meg for å slutte! Tok desverre alt for lang tid til jeg gikk tilbake til skolelivet også, siden jeg fikk så dårlig erfaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det har med at yrkesfagene plutselig fikk mye mer teori. Dette gjør at de som fra før er svake i teori, ikke orker og heller ikke har linjer uten for mye teori.

 

Ta tilbake den gamle formen for yrkesskole vil nok hindre mye av frafallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var trist å høre, at du ble begrenset pga få valg ved din nærmeste vgs og at du ikke fikk flytte på hybel. Mener du i dag at du hadde taklet å bo på hybel i den alderen? Når du ser tilbake på deg selv med et "voksnere" blikk...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre, hvordan var den gamle formen for yrkesskole lagt opp? Kan alltids prøve å sjekke det opp litt selv, mener du helt tilbake til mester/lærling-prinsippet som hele utdannelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at ungdomsskolen kanskje er for opptatt av de "svake" elevene, slik at de "flinke" ikke får den oppfølgingen og de utfordringene de bør ha/ trenger/ fortjener for å kunne ha et bedre utgangspunkt for å greie vgs? Eller misforstår jeg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk der selv en gang i tiden, og da før alle reformene. Og jeg har også allmennfag før det, så det også har jeg i tankene.

 

Jeg erfarte at alle fagene på yrkesskolen var lagt opp i forhold til linjefaget. Altså Mask. og Mekk.(TIP i dag) var det gjennom alle fagene. Norsk var vel det eneste som var litt annet, og da inneholdt norsken også samfunnsfag. Matten var lagt opp etter hva en trengte i praksis, og ikke generelt. Engelsk gikk mye på fagtermer, og mindre på generelt.

 

Da forsto en hva en holdt på med, teorimengden var liten og fornuftig i forhold til yrkesvalget en tok ved å gå den linja.

 

De elevene som velger slike linjer, gjør det oftest fordi de er praktisk anlagt, og ikke klarer teori så bra fra før. De orker ikke all teorien som er i dag, og som ikke er direkte knyttet opp til linjefaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med frafallselever.. de aller fleste av de faller fra i yrkesskolen, de har valgt yrkesfag fordi de ikke er gode i teoretiske fag, og ikke mestrer å sitte med teori 8 timer, men nå er jo også yrkesskolene blitt fyllt med aaaaaltfor masse teori, er som ene gutten jeg jobber med for tiden sier, "hvorfor må jeg vite alt om jorklodens oppbygging for å bli en god snekker?"

 

Her har du en gutt som har så lyst, men ikke makter teorien.. teorien som HAR med faget hans å gjøre går bra, det brenner han for og er interessert i...

 

Ellers er det også de som BARE vil ligge hjemme å spille hele natte, som ikke vil NOE, de er det værre med.. Men gjennom et program vi kjører for ungdom som står i fare for å falle fra som heter NY GIV så får vi likevel mange gjennom skole!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitter akkurat og leser om dette programmet, har tenkt å sette meg inn i det:) du skriver det som jeg tenker ser jeg.

 

Det er en stor utforfring vi står overfor i den videregående skolen ja, spennene å se om trenden blir snudd.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er en politisk ukorrekt holdning, men noen ganger tenker jeg at ungdom i dag er blitt late. De orker ikke lese og øve seg, de orker ikke å forholde seg til krav og forventninger, de vil helst bare surfe gjennom og gjøre det som er moro.

Ungdom i dag liker ikke å gjøre ting hvis det ikke er morsomt, og teori har sjelden vært morsomt.

 

Selvfølgelig er bildet nyansert altså, men jeg tenker at dette må være noe av grunnen til at frafallet ikke minsker, selv om vi legger inn alle mulige tiltak i ungdomsskolen og på videregående selv. Ekstra oppfølging, utprøving, bedriftsutplassering, karrieredager osv osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...