Gå til innhold

Mulig å få skaffet 50-100 000,- i en "fart"?? Ta opp kredittlån er vel svinedyrt...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er alenemor til tre og får bare AAP. Har fått startlån av kommunen på 1,4.. men jeg klarer jo ikke å finne meg hus/leilighet under den prisen.. Skal på visning på et til uka, prisantydning 1 390 000,-. Men problemet mitt er jo at jeg kan jo ikke by 1,4 for dette huset, for lånet skal jo også dekke omkostninger, siden jeg ikke har noen egenandel.. Sukk, skal ikke være lett. Håpte sånn på å få flyttet før vinteren,men nå ser det ut som jeg ikke får tak i noe annet sted for oss å bo i det hele tatt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil du ha mulighet til å betjene huslån, forbrukslån, eiendomsskatt, forsikringer, renovasjon, strøm, mat osv.på din inntekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja med startlån/husbanklån, så skal jeg kunne klare det i følge regnestykker. Betaler 6700,- pluss strøm her jeg leier nå, og kunne fint klart 1-2000,- mer i mnd. Noe forbrukslån har jeg jo ikke tenkt å ta opp.. Betaler dyrt for strøm her jeg bor, gammelt og kaldt, hadde flere cm med is på innsiden av vinduene i vinter... Har bare to soverom, og unner ungene noe bedre. I tillegg er minste syk nesten hele tiden, virus... mistenker at det er muggsopp her, er i hvertfall alt for fuktig, så det ville nok vært bra å finne noe annet... Jeg kan prøve å få leid noe større, men det er så utrolig vanskelig å få tak i noe, og jeg må fort ut med 10 000,- i mnd i leie.. Da kan jeg heller betjene et lån.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du virkelig 100% finansiering? Trodde ikke det var tillatt lengre.

 

Da jeg var alenemor og fikk startlån, besto det av 80% førstehjemslån hos bank og 20% startlån + egenkapital. Fikk da en ramme som jeg max kunne låne innenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skal se deg om etter bolig et annet sted/ikke stille så høye krav til boligen?

 

Kredittlån er ikke løsningen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått fullt startlån via kommunen, for siden jeg går på AAP så har jeg ingen mulighet til å få noe lån i bank uten medskyldner. Startlån er jo for de som har vansker med å kunne etablere seg på boligmarkedet på annen måte. Jeg har i tillegg en diagnose på eldste, og fikk bup til å sende med en anbefaling om at jeg trenger et sted å bo med flere soverom, slik at eldste får eget rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke så høye krav egentlig, men dette er noe jeg gjør for unga sin del, sliter selv med sosialangst, og å flytte 4-5km unna sivilasjonen er da ingen løsning, det vil ikke bli bra for ungene. Så jeg må bo relativt sentralt. På feltet jeg ønsker å få meg hus, er det rekkehusleiligheter, som pleier å ligge på mellom 1,3 og 1,4 i prisantydning. Noe særlig billigere enn det er det ikke mulig å få tak i rundt her jeg bor, og det er stor pågang på de husene siden de er såpass "billige". Disse leilighetene er på ca. 105kvm og har tre soverom, noe mindre kan jeg nesten ikke ha med tre unger...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kredittlån / forbrukslån er FRYKTELIG dyrt! Det en noen sinnsyke renter og det er høye avdrag i mnd.

Har du ingenting du kan stille med som sikkerhet eller noen som kan kausjonere slik at du får et lite lån i banken?

Om du ikke har det så vil jeg anbefale deg å se etter noe rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må spørre hvilken bank du har, siden du får lån på grunnlag av aap som ingen banker regner som fast inntekt da den faktisk er en midlertidig ytelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du bare må spare og vente...

 

Vi har rekkehus og det er jo greit å huske at de fleste rekkehus er borettslag med husleie i tillegg til lånet... Om det er selveier må du regne inn kommunale avgifter.

 

Vi fikk forresten 100% finansiering av banken... Første lånet, de ville ikke ha sikkerhet i min mors hus heller siden hun har en annen bank...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som noen sier ja, at startlån er gjennom kommunen, for de som ikke får lån i bank. Har tidligere spurt om lån i bank og fått avslag. Vet ikke hvordan det er med et mindre lån, men regner med det blir vanskelig siden jeg ligger på minussida alt i regnestykket i kommunen.. men DET skal jeg klare. Andre osm sier de har fått lån og kjøpt har sagt de har fått bedre råd enn når de leier, får jo mer i bostøtte, skattelette osv..

Vet om det med borettslag, da er det jo lån pluss husleie som blir regnet, og slike hus har jeg ikke råd til. De jeg ser på er selveier, betaler kun 500,- til vedlikehold av vei, brøyting osv..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men i tillegg må du betale kommunale avgifter også!

 

1,4 for 100 kvadrat var billig syns jeg..

 

Vi betalte 1,820 000 for rekkehus på 85, med husleie på 3500 i tillegg. Og det regnes som rimelig her vi bor (nei, vi bor ikke i en av de største byene heller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"regner med det blir vanskelig siden jeg ligger på minussida alt i regnestykket i kommunen"

 

Da sier det seg selv at du ikke må finne på å ta opp kredittlån!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får huset/leiligheten til 1390000, så blir det vel ca 40000 i omkostninger. For å få eget så hadde jeg glatt tatt opp et forbrukslån for å dekke det. (har samme problemet som deg med dårlig plass og bo, fuktig miljø osv). Men kanskje du kan få deg et santander red kredittkort på 40 000 kr, der er effektiv rente "kun" rundt 16 %. Mye bedre enn dyre forbrukslån.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.. Ja det frister faktisk litt med å ta opp et lite ekstralån for å få et større sted, det er ikke holdbart å bo her jeg bor i lengden...

Og jeg vet om mange som har endt opp i minus i regnestykkene de bruker, men som likevel har klart seg bra... kommer ann på hvor mye "luksus" man unner seg det. Vet det blir kommunale avgifter i tillegg, men setter jeg av 1000,- i mnd for å dekke det, så skal det gå. Tror jeg har mulighet til å tjene litt ved siden av om jeg går på AAP, en tusenlapp i mnd hadde hjulpet på det. Vet ikke helt hva jeg skulle tjent det på men ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det jo bli en prioritet og få betalt ned mest mulig på kredittlånet i starten da.. For å få det bort. 1000 i mnd på kom.avg var mye syns jeg. De fleste plasser har mellom 7-10 tusen i året i disse avgiftene. Du får sjekke ut hva som er der du skal kjøpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk å legge inn et bud som utgjør (bud) + omkostninge = 1,4 mill

 

Kan jo være de aksepterer det. Må jo ikke legge inn prisantydningen. Hender boliger går for litt under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jo på at det skal bli mulig å få det.. men boligen er ganske fin, nyere kjøkken osv, pluss at disse husene er populære siden de er rimelige i forhold til enboliger osv. Så regner med at det kommer mange på visning og at det blir vanskelig å få vinnerbudet.. Men krysser jo fingrene for at det er få interesserte..

 

Bedre å spare 1000,- i mnd til kommunale avgifter og ha litt ekstra på den kontoen, enn at det blir for lite ;) Går mye vann med tre unger i huset, pluss at vi har eiendomsskatt..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til kommunale utgifter må du huske på at du skal betale forsikring og vedlikehold, og vedlikeholdspotten må du sette av penger til. Plutselig må du fikse et rør, noe elektrisk eller andre småting som bare MÅ gjøres med en gang. I tillegg bør du selvfølgelig sette av penger til større vedlikehold. Om huset er forholdsvis nytt og fint, kan man selvfølelig vente noen måneder før man begynner å spare til det, men småting kan inntreffe i alle hus, selv nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlikeholdskostnader tar jeg der og da... Huset er bygd i 81.. Eksen gjør en del el-arbeid selv om han ikke er elektriker, og faren min er rørlegger.. svoger og faren min er flink med snekring, og selv så både snekrer jeg, sager, skrur, maler, setter opp lister, legger fliser osv selv..

 

Forsikring har jeg jo om jeg leier også, bare innbo, men lell, blir jo mer med husforsikring.. Har jo eid hus i 11-12 år sammen med eksen, det var jeg som stort sett styrte økonomien, så er vant med å telle kroner ;)

 

Skatter i skatteklasse 1 enda, fordi de er så grådig trege med å forandre på det, så får litt mer å rutte med når de forandrer på det. Fikk igjen 19 000,- på skatten i år, så betalte for mye i skatt i fjor i hvertfall, og klarte meg likevel bra. Regner med at det ikke blir så mye å få igjen neste år men ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Defleste plasser har mellom 7-10 tusen i året i disse avgiftene."

 

Oi, det må være i en drømmekommune. Vi betaler ca 15000 på vårt lille hus, ca 140 m2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skatter i skatteklasse 1 enda, fordi de er så grådig trege med å forandre på det"..

 

Det er du som må forandre det, på selvangivelsen hvert eneste år. Du betaler ikke mindre skatt hver måned, men får igjen på ligninga hvert år.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snekring er nå greit, men med et 30 år gammelt hus må du snart begynne å tenke på drenering, skifte vinduer, bordkledning, tak og rør (de som ligger bakken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...