Gå til innhold

Kan din 3,5 - 4-åring tegne?? Skal jeg være bekymret??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en gutt som fyller 4 år om en måned. Har hørt at da skal de kunne tegne ansikter, mennesker m.v

 

Prøvde med min snart 4 åring..han sliter til og med å holde blyanten riktig...får det ikke til.

 

Er det virkelig vanlig?

 

Jeg har en unge som elsker å leke ute..helst HELE tiden. Han løper, klatrer, sykler....men å tegne synes han ikke noe om. Når han er inne leker han mye med lekene sine.

 

Grunn til bekymring at han ikke har blyantgrep, ikke kan tegne ansikter, fyrstikk mennekser osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, faktisk.

 

Jeg har selv barn som ikke av seg selv lærte å tegne "hodefotinger", eller annen menneskelig form i den alderen. Dette tar PPT som et tegn på at dysleksi kan bli et av problemområdene.

 

Her var også språket veldig forsinket, da. Men....

 

Be om henvisning til PPT. Bedre å be om hjelp nå, enn å vente for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp vært på 4-års kontroll med jenta mi og der hadde de språktest og tegnetest.

 

Hun ble spurt masse spørsmål til noen bilder, skulle si hva ting het, telle, fortelle hva fargen var, skjønne forskjellen på bak, foran, under, over, se forskjell på blide og sure fjes og fortelle om det osv.

 

På tegnetesten skulle hun tegne en runding, en firkant også ble hun spurt om å tegne en mann. Hun tegnet en hodefoting. Så spurte helsesøster om hun kunne noen bokstaver og ba henne tegne dem, jenta mi tegnet en A, en H og en I, noen hun har plukket opp fra eldre søsken.

 

Jeg vet ikke hva som skal til for at de sier en unge er "sen", men helsesøster var fornøyd med jenta mi ihvertfall. Er jo stor forskjell på ungene i denne alderen og interessen er viktig, mens en unge er flinkt til å pusle er en annen flink til å bygge med lego, de velger sine favoritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg lite om men jeg kan fortelle om min datter som fyller 4 i januar. Hun kan tegne sol og ansikt hvis hun gidder.. Men det er det.

Hun tar blyantgrepet

 

Ut over dette kan jeg ikke si at jeg er spesielt "imponert" over tegne insatsen. Hun er veldig oppatt av sin egen bokstav, samt en kompis sin bokstav. Men hun er ikke intr i å forsøke å skrive disse.

Ei annen jente jeg kjenner som er født to dager før min jente skriver : Leah (navnet sitt.. )

 

Så forskjellig hvor mye interesse disse småtrollene viser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, si det.... gutten her ble nettopp 4, og har først i det siste tegnet tegninger det er mulig for oss å tyde. Før det var det bare kluss, men i hans hodet var det virkelige tegninger da, så han forklarte hva det var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym 16.44

 

Du vet virkelig IKKE hva du prater om. At dette barnet som ikke fyller 4 år klarer å tegne et menneske, et ansikt etc bør absolutt IKKE ha noe med dysleksi å gjøre. Dessuten, man henviser ikke til PPT fordi et barn ikke klarer å tegne et fyrstikk menneske, et ansikt i en alder av 3,5 år, nesten 4 år. Da må det flere faktorer inn.

 

Milde måne.

 

Ta det helt med ro, HI. Slapp av. Du har ikke vært på 4 års undersøkelse ennå? Ikke stress, dette kommer. Snakk med barnehagen. Ikke hør på anonym over her. Det er så store individuelle forskjeller, ikke minst med tanke på jente/gutt. Gutter er ofte senere ute enn jenter på dette området. Og som du nevner, gutten din er tydeligvis en "ute-gutt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...