Gå til innhold

Du som skrev i den andre tråden at du rir når du er i uke 22


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kjenner mange, mange ryttere som har ridd frem til de var ca seks måneder på vei. De starter ikke akkurat feltritt, men rir gjør de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjer det samme som om du skulle falle av syklen, ramle på skitur eller kolidere med bil. Det ville vært ille, men ulykker sker av og til. Du murr deg ikke inne likevell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er de rette forutsetningene?

Jeg har ridd i 21 år selv. Det er 10 år siden jeg fallt av sist, og jeg har min egen hest, som jeg kjenner godt. Jeg rir ikke så mye som en skrittetur nå, når jeg er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg fikk beskjed til jordmor at hvis jeg var vant med å ri masse før jeg ble gravid, var det bare bra å fotsette, det var vist bra for bekkenet å ri.. men ikke sprangridning selfølgelig.. ;P bare ta det rolig liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ridd i 32 år hvis vi skal sammenligne, eller dokumentere erfaringsgrunnlag.

 

At du velger ikke å ri er da helt greit det selvfølgelig. Ditt valg, ditt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til bil/sykkel, som du i enkelte tilfeller MÅ bruke, er du ikke avhengig av hest for å komme deg fra A til B. Litt forskjell der. Og hest er et dyr, alle dyr er uforutsigbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ridd regelmessig frem til termin i begge mine svangerskap, ikke noe problem.

Jeg har da valgt en rolig, stabil hest, og ridd på en slik måte at jeg har minimert risikoen for at hesten skulle bli skremt.

Samtidig har jeg tatt mange forhåndsregler i forhold til håndtering av hestene når jeg har gått gravid, siden noen av dem har vært unge og litt viltre.

 

Nå har jeg ikke fått med meg den andre tråden, var det snakk om feltritt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ridd i 31 år, og velger ikke min store halvblods ridehest som "gravidhest", men en rolig, litt "halvdød" ponni, på ridebane i skritt og trav lettridning. Det er ikke allverdens farlig... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du klar over hva som kan skje når man går tur? Det kan komme en uvettig 18-åring som akkurat har fått lappen og meie deg ned. Det kan falle et fly ut fra himmelen, et lyn kan slå ned, du kan falle og brekke foten osv.

Og det å falle eller fly som faller ned er til og med farlig mens en oppholder seg i huset også!

Herregud, la oss sperre alle gravide inne på glattcelle uten skolisser, belter osv!

 

 

Jeg red 4 dager før fødsel i mitt første svangerskap.

Jeg tror ikke at jeg er en så god rytter at jeg ikke faller av, for det er jeg ikke.

Men som med alt annet, tar jeg forholdsregler. Jeg red ikke tur på den mest spretne hesten, det var ikke hopplaturer i skogen og heller ikke sprang med 1,50 m høye hindre.

Det var skritt, trav og litt galopp i et ridehus, av og til på tur.

Falle av, knekke ribbein, nakke, bein, armer osv kan en gjøre når som helst også. Uansett så har en kun seg selv å skylde på.

Blir så jævla irritert når bedrevitende folk skal leke stor og allvitende og fortelle andre hva de kan og ikke kan gjøre i et svangerskap.

Livet er risikabelt, om du ikke godtar at andre velger å leve selv om de er gravide, så har jeg fin teip her som du kan bruke på øynene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, det er meg som fortsatt rir i uke 22...

 

Dersom du leser det jeg har skrevet så står det vel ganske tydelig der at jeg ikke tar noen sjanser? Jeg ar ridd siden jeg var 7 år, dvs i 32 år. Jeg vet utmerket godt at jeg kan falle av hesten, men jeg kan falle ned trappa hjemme også, krasje eller bråstoppe med bil /buss osv. LIVET ER FARLIG for noen, for andre som synes det er viktig å holde seg i form og er friske og raske så er det kanskje verdt den ørlille risikoen det er å faktisk leve. Jeg fødte en sønn i uke 21 i fjor, bare det å bli gravid er en risiko i seg selv, det har jeg smertelig fått erfare... Jeg red da også, og at han ble født (og døde selvfølgelig) hadde ingenting med det å gjøre. Hva er sjansen for at det barnet du bærer skal bli rammet av en lidelse som rammer ca. 1/10000. Jeg tror folk skal la være å være så sinnsykt krasse om hva andre gjør hele tiden, for å si det som farmor sa når noen kommenterte at bikja var en smule feit: "SÅ SE PÅ DEM SELV DA DE"... Faller jeg av så faller jeg av, sannsynligvis går det bra med barnet... Hadde en venninne som ramlet ned trappen hjemme her i 7 mnd, brakk ankelen, men barnet hadde det fint... Jeg velger å trene så lenge jeg trives, er frisk, og har det komfortabelt på hesteryggen, tenk jeg spiser også salami som IKKE er frosset, sushi og... Jobber i stallen hvor vi har 12 hester, løfter høy og halm og flis... Jeg liker min idrett, det er den jeg holder meg i form med, og det akter jeg å fortsette med så lenge jeg ønsker og kan det... Vet du, oldemor hun jobbet på pottitåkern hun, gjennom alle sine 14 svangerskap... Slutt å være så himla hysteriske på vegne av andre, jeg tar mitt valg så kan du ta ditt valg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg 15:14. Man skal leve også.

 

Vi slet lenge med å bli gravide. Derfor har jeg latt være å ri i svangerskapet. Men det var mitt personlige valg. Jeg ville ikke klandre meg selv hvis noe skulle skje. Men jeg vet om mange som har ridd når de har vært gravide. Men så klart tar de sine forholdsregler.

 

La nå de som vil ri får ri :) Regner med barnefar hadde gitt beskjed om han ikke likte det :) Og da er det en annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en rimelig grei regel at ridning ikke er noe man begynner med etter at man har blitt gravid, men har man ridd i lange tider før et svangerskap utgjør det ingen større risiko enn vanlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...