Gå til innhold

Litt jusshjelp: må jeg kreve skifte når mitt barns far er død, eller går det automatikk i dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mitt barn mistet sin far nylig. Han etterlot seg barn fra tre kull. Min sønn er ett av særkullsbarna. Hvordan går jeg frem? Det er sansynligvis små verdier i boet, men min sønn har ønsker om enkelte eiendeler han vil ha etter sin far. Hvordan går jeg frem for å ivareta min sønns interesser? Vil vi bli innkllt, eller må jeg fremsette et krav? Hvem kontakter jeg i såfall?

 

Har forsøkt å søke på nett, men det er helt umulig for meg å finne ut av disse tingene på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere vil ha spessielle ting fra boet må dere bli enige med de andre arvingene. Vanlig vis tilfaller tingene etter avdøde i all hovedsak dem vedkommende bor sammen med, spessielt om vedkommende har en ektefelle eller samboer.

Ta i første omgang en telefon til de andre arvingene og hør hvordan de har tenkt seg skiftet. Hvis dere ikke blir enige om hvem som skal ha hva kan hvem som helst av arvingene kreve at tingene blir solgt til høystbydende og pengene delt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var far gift eller hadde en samboer over flere år??

 

Når det ikke er verdier i boet og det er flere særkullsbarn er det best å ta et offentlig skifte, slik at det blir oppnevnt en bobestyrer. Da blir saken tatt hånd om på en ryddig og grei måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offentlig skifte tror jeg ikke jeg har råd til . Koster rundt 30.000 så vidt jeg har funnet ut på nett. Og det må jeg betale av egen lomme, siden det ikke finnes verdier i boet av betydning. Var mer snakk om for sønnen min å få noen klesplagg, litt leker og slikt som har vært hans når han var der, samt noen minner, feks bilder eller personlige eiendeler etter faren, sansynligvis ikke noe av stor verdi. Men jeg får ikke tak i enken, og vil ikke belaste henne med å fordele noe til min sønn, hun har nok fra før av om hun ikke skal føle at jeg kommer å raner hennes hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bilder er det ikke så vansklig. De kan kopieres uten at det koster noen formue. Andre ting er det selvfølgelig værre med, men det beste er å snakke sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt tips er å oppsøke advokat og rådføre deg der! De svarene du får her bør du ikke ta for god fisk, her kryr det nemlig av "wanna-be"-advokater og jurister.

 

Du får mer utfyllende svar om du oppsøker prof. hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når TS ikke har tenkt å skifte, blir det i overkant overkill å engasjere en advokat for å få tilgang til å kopiere bilder etc.

 

Uansett er arvereglene ikke så kompliserte, og denne saken med kun gjeld i boet, er det lite for TS sin sønn å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke eksmannen din søsken du kan kontakte, en ekssvigerinne eller ekssvoger?

 

Skjønner jo godt at sønnen din ønsker noen minner fra pappa, og det skjønner selvfølgelig nærmeste familie til den døde også selv om de ikke har tenkt på det selv enda. Send en mail eller noe til en voksen familiemedlem av avdøde og fortell om sønnen sin sine ønsker og spør om det er greit at du ringer.

 

Da får de også tenkt seg om og forberedt seg på hvordan de vil møte den sørgende gutten som har mistet pappa, kan ikke skjønne annet enn at de vil gjøre det de kan for at han skal få noen minner fra pappaen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...