Gå til innhold

Jeg blir sikkert "drept" her inne nå men det får gå.. Vi har tvillinger på 3 år som er BORTSKJEMTE.. Vår feil, bi vet.. Men vil ha det bort.. Hjelp?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Våre barn har egen lekeplass ute, de har sikkert mer enn 3 sykler hver, de har sikkert 4 reima hver i ulike farger og mønster, de har nesten bare merkeklær, flere hundre tusen på konto hver mm.

 

Min mann og jeg har det greit økonomisk, barna kunne fortsatt til de blir voksne og videre med denne få få få trenden.

Men nå har jeg fått litt nok, barna setter ikke pris på ting lenger, åpner en pakke å legger den bort å går videre på neste. Jeg vil at barna skal hoppe og juble over det de får. Virkelig sette pris på ting.

Vår og familiens feil, VI vet det. Men har dere råd til en fortvilt mamma uten å skyte meg først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kutt ned på godene, bruk energien på å gjøre ting sammen framfor å kjøpe "lykke". Barna vil elske og huske en fisketur lenger enn tusen leker. Flytt fokuset bort fra ting og over på opplevelser som ikke nødvendigvis koster noe å gjennomføre, sykkeltur med pølser på termos ol.

Bryr treåringene seg om klærne har merke eller er fra kappahl? Tviler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har litt av det samme problemet, vi har bare begynt å kutte ned på ting de tidligere fikk. Kjøper vi nye klær legger vi dem bare i skapet uten at de ser, for å ikke gjøre de bevisst på alt det nye de får.

Vi kjøper mindre, sier nå at de får ønske seg til jul og bursdag. Er tøft å si nei men vi prøver så godt vi kan og det har blittlettere nå enn tidligere, da syns jeg bare synd på dem.

 

Lykke til, du kan snu dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ganske kravstor til ungene dine! Det er vel bare en ting å gjøre, du må krympe garderoben og stramme tøylene. Sortere og gi vekk leker og sykler og klær og begynne på nytt. De blir sikkert sure som potter en lang stund, men det går nok over. Bit tenna sammen og stå i det, men sørg for å være på lag med barnas far så dere ikke motarbeider hverandre. Gi fattighuset et kjempelass med saker og ting og start på nytt. Men ikke forvent at ungene skal juble og hoppe av glede med det første. Dessuten tror jeg du må belage deg på at endringen ikke bare gjelder ungene, men dere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna merker ikke hvor klærne kommer fra direkte men de får fort med seg ting. At det feks ikke er rette kjolen eller de rette skoene.

De har meninger og vet hva de vil ha. Men som sagt de har ikke bare merkeklær.

Vi er ofte på turer, bondegårder, rir, går tur på stranda, i skogen.

De storkoser seg da, maser ikke da utenom da hun ene spurte pappa om å få hest. Pappa ser på meg å sier at det må han prate med mamma om først. Ehh nei jeg vil ikke ha hest :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det hos de fleste. Man har mer penger mellom hendene.

Ungene får det de trenger og mye mer.

 

Hvis enn ikke gjør det blir man sett på som gjerrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en skikkelig opprydning og fjern alt ungene ikke leker mye med. La dem ha bare en sykkel hver tilgjenglig osv. Når de har veldig mange ting blir det vansklig for dem å se hver enkelt og det kan til og med bli vansklig for dem å finne noe å leke med når det er for mye å velge i.

Innfør en regel i fammilien om at barna bare skal få gaver til jul og fødselsdag, og da bare en gave fra hver person. Hvis det er viktig for noen å gi mer kan dere lage en "u-hjelpskonto" der venner og fammilie kan sette inn penger i barnas navn og så kan dere snakke om hva pengene skal gå til. for eksempel: "nå har bestemor satt inn så mye penger at et barn som ikke har noen ting kan få lov til å gå på skolen" Fine leker og klær som barna ikke bruker lengre kan dere også gi til innsammlinger, la barna være med, det er jo deres ting. Det kan hjelpe dem til å forstå hvor heldige de er.

 

Penger på konto tror jeg ikke er noe problem bare dere passer på å sperrre kontoen eller ha den i deres navn slik at de ikke plutslig får tilgang på masse penger på 18 årsdagen. Da har de lett for å forsvinne fort uten at barna har så langvarig glede av dem.

 

Det viktigste er nok likevel at dere lar barna ønske seg ting og ikke kjøper alt med en gang. La dem bruke opp fargeblyantene før de får nye. Om et hjul faller av yndlingsbilen så la dem leke med den med tre hjul, ikke kjøp en ny. Om de mister en DS så var det synd. Da har de ikke DS lengre men kan ønske seg ny til jul osv. Det kommer sikkert til å ta litt tid før de venner seg til at det er sån det er, men om noen månder kommer det nok til å bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som foresten er lurt er å innføre samme regler for både voksne og barn. Rydd vekk overføldige ting dere har også, ikke bare ungenes, ikke kjøp så mye nytt til deg selv og mannen heller med mindre dere virklig trenger det. Ting blir mye mer naturlig for barna om dere voksne også er litt forsiktige med hva dere unner dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først, pass på hvor mye penger de har sånn at overformynderiet ikke trer inn!

 

Og så er det bare å begynne å fjerne ting, eller i alle fall slutte å kjøpe så mye! Større ting KUN til bursdag og jul og lang tid mellom små ting. Klær og sånn får du bare kjøpe når de trenger det og ikke gjøre noen sak ut av det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er "bare" å begynne å stramme inn. Ikke kjøpe-kjøpe-kjøpe.

Lær dem også å takke hver gang de får ting. Vi forklarer vår på samme alder om dette med at ting koster penger (på enkelt vis) og vi snakker med henne om det å ønske seg ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det er bare å begynne å stramme inn.. å la ungene få hvite hva penger er.. å hvis det er noe de ønsker seg, en leke etc. så la de spare selv.. da blir leken mye artigere å leke med..

ikke bare kjøpe den til de.. da ender de tilslutt opp med å ikke gidde å gjøre noe for pengene, å dere vil vel ikke at barne deres skal skal leve på at "pappa betaler" når de er 30 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å lære seg gledenm ved å GI noe!

Så skjønner de også hvordan man gjerne vil se dem reagere når de FÅR.

 

F eks, ta dem med på å bake og pynte en fin kake, og så la dem avlevere den som gave til mormor eller farmor. (Det går an å ringe mottakeren og avtale at dere nå "jobber" litt med emnet gi og få, og hvordan sette pris på den som gir noe) og la ungene oppleve at mormor blir glad, og klemmer dem.

 

Det er mye forventning knytta til det å lage en gave, glede seg til å gi den og se mottakerens glede. Det kan unger også være veldig spente på, og jo flere ganger de opplever dette, jo bedre vil de skjønne at det å åpne en gave er fint, ikke bare for dem selv, men også viktig for den som gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...