Gå til innhold

Hei,har desverre blitt alenemor


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og holder nå på og lete etter leilighet, jeg har søkt på stønader for endelig mor da jeg ikke er helt ferdig med utdannelsen min, jenta mi går i barnehage og jeg vil gjerne finne leilighet her i omårdet hvor hun går i barnehage, har ikke lappen. Men hvor mye kan jeg regne med og få i bostøtte? Det er veldig dyrt og leie her i området så må nok opp i 10000-12000 i husleie. Har ikke rett på kommunal leilighet, søkte men fikk avslag men har sendt inn klage men tviler på at jeg får det om.

 

Skal jeg få billigere husleie må jeg ut av kommunen og lenger ut på landet for og få noe billigere og da må jeg jo også begynne og bytte barnehage og siden det ikke går Ann og søke overflytting mellom kommuner så må jeg jo vente på plass og da må jeg enten finne dagmamma eller avslutte utdannelsen og begynne igjen når jeg har barnehage, leiligheten vi bor i koster 15000 i mnd pluss strøm,tv og Internett så tror det blir litt vel dyrt for meg og beholde den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men nå kan du jo få overgangsstønad, det vil jo hjelpe veldig mye! Om du er student så tror jeg ikke lån/stipendet går utover overgangsstønaden. Og du kan tjene opptil 3300 kroner i mnd før os blir redusert. Og du kan få utvidet barnetrygd også har du jo krav på barnebidrag.

Det burde jo gjøre så du klarer deg dette?? Jeg er selv blitt forlatt nylig og venter barn om to mnd og det er mye å sette seg inn i. Men vi er heldige som bor i dette landet og har krav på en del støtte.

Har selv en husleie på 9000 kroner i måneden og er virkelig ikke sjans å finne seg noe billigere med mindre jeg vil ha en bitteliten hybel.

 

Lykke til og en god klem til deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar;) har fått innvilget overgangsstønad og dobbel barnetrygd og får minste sats på barnebidrag, får også dekket barnehagen trenger bare og betale matpenger. Så det hjelper jo på hvis jeg får stipend vil jeg ikke få overgangsstønad og man får mer fra NAV enn fra Lånekassen.

 

Er bare redd det skal bli vanskelig men har kontaktet NAV og skal få snakke med min saksbehandler, sette opp et budsjett og se om det går så får jeg søke om bostøtte når jeg finner meg en leilighet så håper jeg alt går greit;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Så det hjelper jo på hvis jeg får stipend vil jeg ikke få overgangsstønad og man får mer fra NAV enn fra Lånekassen. "

 

Skjønte ikke denne.. Får du ikke os hvis du får lån/stipend.. Trodde heller det var slik at du fikk full os siden lånet ikke er pensjonsgivende??

 

Hilsen meg som svarte over her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og alenemor og har leie på 13 000, og det går greit. Som hun over meg nevner så vær obs på at stipendandelen på lånet fra Lånekassa blir mindre siden OS blir sett på som trygd, og inntektsgrensa dermed blir lavere. Så må du også budsjettere for at en god del av OS går til skatt. Har du kun OS å leve av, og ikke noe annet er OS skattefritt, men det er slik at de trekker deg hver måned uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Posta litt for tidlig her.

 

Har hørt at man kan søke om frikort, men det har ikke funka for meg. Har bare hatt OS i noen måneder, så skal avtale et møte med skatteetaten for å få klarhet i ting. Får i alle fall mye igjen på skatten neste år.

 

Er jo et eget forum for aleneforeldre her, så det er bare å skrive der. Er lite aktivitet der (noe som jo egentlig burde være bra), så velkommen skal du være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er alenemamma og student. "Inntekt" er (etter skatt):

 

Os:11000,-

Barnetrygd: 2600,-

Barnebidrag: 1060,-

Stønad til barnetilsyn: 1400,-

 

Utgifter er:

 

Husleie (inkl. internett og kabel-tv): 5500,-

Barnehage: 2400,- + matpenger: 190,-

Forsikringer: 400,-

+ strøm, telefon, bensin

 

Er ikke fett, men vi klarer oss bra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke stipend når jeg var alene med mitt barn. 2 år siden.

Jeg fikk til svar fra lånekassen at jeg hadde for stor inntekt til å kunne få stipend.

Da fikk jeg os, dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn og bostøtte.

Ellers så hadde jeg en husleie på 6500 og fikk dekt ca 2500 i bostøtte og stønad til barnetilsyn fikk jeg dekt litt over 1000 kr. Barnehagen kostet 2500.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er bare for dumt!(ikke av deg altså) for all del klag til du får bostøtte!

du har som student rett på bostøtte hvis du får barn i studietiden.

 

Så det alenemor har rett på er alt fra nav, os, barnetrygd, dekket barnehage, barnebidrag osv...fra husbanken bostøtte, noen også får invilget extra penger til boUTGIFTER (kommer an på situasjonen) og du har rett på det du egentlig skulle ha fått fra lånekassen (stipenddelen blir redusert, men dette er også det gunstigste lånet å få der ute, så lønner seg å ta det uansett og sette det av på en høyrentekonto feks så har du en del renter etter endt utdanning!)

I tillegg til dette kan du skaffe deg en deltidsjobb. Du kan tjene ca 3300 i mnd før os blir redusert, dvs en ca 20% stilling på de lavlønnede jobbene...(ca 1 dag i uken)

 

støtte ordningene til alenemødre og spesielt hvis de velger å gå på skole er veldig god. så du klarer deg skal du se.

Har selv en mann som ikke er i jobb og er selv student økonomien blir nok bedre for deg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...