Gå til innhold

Har jeg gjort nok?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min stefar sa i dag at han skulle ta livet av seg, jeg fikk vite det gjennom en annen person. Jeg ringte ham opp med en gang, stefaren min altså, for å høre om hva han har sagt og hvorfor.

Han påstod selv at han ikke hadde ment noe med det og at han ikke visste hvorfor han hadde sagt det (han er deprimert og går gjennom en del ting nå). Før vi la på sa jeg at jeg kom til å ringe ham flere ganger i kveld og hvis han ikke tok telefonen så komme jeg til å ringe politiet. Hittil har han tatt telefonen og sist gang jeg ringte var han litt irritert på meg.

Har ringt legevakten men de kunne ikke gjøre noen ting.

 

Jeg tror ikke han kommer til å gjøre noe drastisk, jeg tror han sa det fordi han syntes synd på seg selv og fordi han ville ha oppmerksomhet.

 

Vi har ikke verdens beste forhold og jeg kan ikke reise dit.

 

Har jeg gjort det jeg skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

VIL han virkelig dø, så greier han det, samme hva du gjør.

 

Syns du ikke skal plage deg med dette. Han sier det jo helt klart fordi han ønsker ooppmerksomhet, så hvis dere hadde hatt et OK forhold ville jeg heller ha konsentrert meg litt om hva lags positive ting du kan gjøre - ta en kaffe med ham av og til, be han med på en tur eller en konsert.

 

Men hvis dere ikke sees ofte, ikke har noe godt forhold og bor langt fra hverandre, så er det ikke så mye du kan gjøre for å bedre hans livskvalitet. Han må gjøre det sjøl, og han må sjøl ta ansvar for sin psykiske helse: søke hjelp mot depresjonen, be om medisiner, terapi, aktiviteter osv.

 

Jeg høres kanskje ut som en kald person, men broren min bor mange mil unna, og har lenge vært syk (bipolar/depressiv med innslag av alkoholisme) og jeg har måttet innse at jeg ikke kan hjelpe. Selv ikke når det er som verst. VIL han en vakker dag dø, klarer han det, om han så var under overvåksning av meg. Vil han det ikke, må han heller finne en måte å leve på - og det uten at jeg er en stor del av livet hans. Jeg bor sånn at jeg ikke klan være til stede jevnlig, og det må vi begge godta. Han må hvile på et annet nettverk nå, og det må din stefar også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...