Gå til innhold

Kommer jenta mi til å begynne å stamme, har det allerede begynt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Igår kveld våknet min jente på snart 2 år, og siden hun er syk akkurat nå, så fikk hun lov å komme opp. Hun var oppe en times tid, før jeg bestemte meg for at vi måtte gå å legge oss. Før jeg tok henne med på soverommet, så spurte jeg om hun skulle si god natt til de andre som var her. Hun sa god natt, + navnet, helt til hun kom til min søster.

 

Når hun skulle si god natt, så sa hun "go go go go go gonatt *******".. Vi begynte å småle litt, da vi aldri har hørt dette før, og da sa min mor at vi ikke måtte le av henne, for nå stammet hun.. Min far stammer, dette er noe han ikke er født med, og alle vi søskene har stammet litt som små.. Vi har vært plaget med dette.

 

Så nå lurer jeg på.. Tror dere at dette er stamming, eller kan det være ett lite "spillopp" fra hennes side? Har av ren nyskjerrighet spurt min datter om hun kan si god natt, og hun har vel "stammet" to ganger av kanskje 30? Det virket som om hun tullet begge gangene.. Har aldri hørt dette før, heller ikke noe idag.. Hva tror dere? Går det ann å oppdage stamming blant så små barn? Hun er 21 mnd..

 

Takk for svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være 1 av 3 mulige:

 

- At hun tuller

- At hun blir så ivrig at hun ikke helt klarer å få ut ordene

- At hun stammer

 

Alle 3 er det mulig å rette opp og gjøre noe med så ta tiden til hjelp og se hvordan det utvikler seg eller om det forsvinner av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror LITT at det kan være at hun ble ivrig og, hun var veldig trøtt når hun sa dette, og det var 3 stykker å si god natt til, ingen av de har enkle navn..

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at barn blir ivrige og sliter med å få ut ordene;) Så se det an du og du kan forsøke å be henne trekke pusten og snakke litt saktere når hun blir alt for ivrig. Det kan hjelpe henne.

 

Lykke til:-)

 

18:21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett bør du ta det hele med knakende ro. Det er faktisk ikke uvanlig at barn i to tre års alderen stammer en periode, for så å slutte helt. Niesa mi gjorde det samme, stammet ganske mye i et år fra 25 til 3,5 og nå er det helt vekk igjen. Barnehagepersonalet hadde sett "fenomenet" flere ganger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan godt være det er begynnende stamming. Det vil gjerne komme til syne i denne alderen - og siden både faren din og dere gjorde det, så kan det være nærliggende å anta det.

Om dere gjorde det bare en periode, så er det godt mulig det er det med henne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at barn kan stamme litt i den alderen. Faren er at hvis man fokuserer på dette for at hun ikke skal stamme så kan hun begynne å anstrenge seg og stramme stemmebåndene og DA begynne å stamme. Ikke fokuser på det og slapp av, så kommer det nok til å gå over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...