Gå til innhold

Kan jeg ta alle videregående fag som privatist og få plass på høyskolen selv om jeg ikke gått på vgs i det heletatt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så lenge fagene du tar som privatist vil gi deg generell studiekompetanse så kan du søke og komme inn på både høgskole og universitet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan du:) jeg holder på nå. Tar alt i eget tempo, kan jobbe så nye jeg vil ved siden av. Pluss at jeg slipper å forholde meg til skoletid og lærere!:) husk at i dag er siste påmeldingsdag for eksamen til jul....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man går opp som privatist for å få bedre karakter, MÅ man studere gjennom en skole/nettskole og betale tusenvis av kroner, eller kan man bare lese på egenhånd og ta eksamen og spare de pengene? (kjøper jo selvfølgelig bøker og sånt da).

 

Og hvordan vet man evt hvilken bøker man må kjøpe og lese og HVA man skal lese/studere??

 

Er helt grønn på dette jeg altså, og nå haster det jo siden fristen går ut i dag!

 

Ikke meningen å kuppe tråden altså ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du må ikke studere gjennom en skole/nettskole.

 

Du melder deg opp i de fagene du mangler og du vil da få generell studiekompetanse når disse er bestått.

 

Er du over 23 år og har vært i jobb/utdanning/hjemme med barn de siste 5 årene kan du søke på Høyskole/Uni på grunnlag av 23/5 regelen.

De fagene du da må ta er:

 

Norsk hovedmål

Norsk sidemål

Norsk muntlig

Engelsk

Matematikk

Naturfag

Samfunnsfag

Historie

 

http://www.samordnaopptak.no/info/poengberegning/23_5_regelen/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, jeg innfrir alle de kravene :))

 

Mangler ingen fag, har bare dårlig karakterer ;))

 

Men hvordan vet jeg HVA jeg må lese på? Og hva som liksom er pensum til eksamen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matte heter noe annet i dag enn tidligere.

Kjøp skolebøker, da finner du ut hva du trenger å lære.

Norsk er egentlig veldig greit å ta i en klasse. Greit å få en oppfriskning i hvordan man skriver analyse, artikkel osv.

Historie er historie ifra antikken og oppover.

Samfunnsfag er et fag du kan lese deg til, samme med engelsk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...