Gå til innhold

Er det feil å ikke invitere alle jentene i klassene men litt her og der?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren min har bursdag neste mnd(6år). Hun går i B-klassen. Hun har egentlig lyst til å invitere alle hun kjenner men det er jo ikke mulig, bor jo ikke i et palass heller. Men vi kom frem til hennes nærmeste og som hun leker mest med.

 

Det er da 1 gutt+ 1 jente i hennes klasse.

1 jente fra a klassen

1 jente fra c klassen

1 jente fra 2.klasse

+ 3 barn av venninner av meg som bor andre steder i byen+ i nabobyen.( dette er barn hun er vokst opp med og har et godt forhold til)

De blir da 9 barn til sammen.

Er det greit å gjøre det slik?

 

Altså føler jo ikke at vi stenger noen ute på en ekkel måte. Altså det er jo ikke som om vi inviterer 10 av jentene i klassen hennes og utelukker 5. (de er 15 jenter i klassen).

 

Hun har liksom ei bestevenninne i klassen pluss en gutt i klassen hun har kjent i mange år som hun er mye sammen med. Det samme gjelder de to jentene i pararellklassene+ hun som er ett år eldre.

 

Eller er det en gyllen regel om at man "må" be alle jentene i klassen og ferdig med det?

Er det greit å gjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en gylden regel frem til de fyller iallefall 10 at du inviterer alle fra klassen, bestevenner eller ikke. Sånn er det bare, og for de aller fleste er det den beste løsningen. Med mindre det er alvorlige tilfeller av mobbing ser jeg ikke at det er noe stort påroblem. Bor selv heller ikke i et palass men klarer fint å ha 23 gutter i november. Ingen utenfor, lærer de på skolen hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres egentlig greit ut det der, men er du sikker på at det ikke er mer klassesammholdskapende, eller hva vi nå skal kalle det, å ha selskap med de hun går i klasse med? Hun er jo kanskje til og med første jente ut i klassa til å ha bursdag?

 

Husker ikke hva vi gjorde ang venner jeg ikke gikk i klasse med da jeg gikk i første selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du inviterer under halvparten av jentene i klassen, har ingen grunn til å føle seg utfrosset. Og da er det helt greit.

 

Inviterer man over halvparten kan det bli sårt for en del av dem som ikke blir bedt, og da er det ikke greit.

 

Det er min mening, i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I skolen her jenta min går er det bestemt at man må invitere alle jentene, alle guttene, alle sammen eller ingen.

 

Så siden de nettopp har startet og vi bare kjenner to venter vi til neste år og inviterte kun ungene hun leker med i gata rundt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er overhodet ikke noe "regel" om at man må innvitere ALLE i klassen. Og er overhodet ikke vanlig å innvitere 23 stk.... Ihvertfall ikke hos oss. Her er det mere enten alle jentene eller alle guttene, men hvis man gjør det sånn som det syns jeg det er helt greit. Da blir det jo over flertallet som ikke blir innvitert. Men litt enig med en over her som sier at det kan være lurt å innvitere utenom skolen, send de heller i posten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 23 gutter i klassen??? Her er det 15 jenter i klassen. Ber vi alle de så kan hun ikke be de andre vennene, dvs de hun har utenom klassen. Det har vi ikke plass til. Vet at det er fler i klassen som har gjort dette allerede så det var der jeg fikk dette "tipset".

 

Men når du sier ingen utenfor, så er jeg redd for at hennes nærmeste venner vil føle seg utenfor når de ikke blir invitert. dvs de vennene på skolen i andre klasser som hun er mye sammen med. Tror neppe alle 15 jenter i klassen hennes vil bry seg så veldig, nei jeg vet ikke helt...

 

Handler jo ikke om å stenge noen utenfor. Vil jo bare at det skal bli en hyggelig bursdag. Ikke så lett når barnet har gode venner på tvers av alderstrinn og klasser. Vært litt lettere om alle hadde vært i samme klasse.

 

H.I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge innbydelsene blir levert i postkassa i stedet for på skolen, er det opp til sunn fornuft. Og da må det være greit med nen få fra klassen, aldri så mange at det blir sårede følelser blant de som ikke er bedt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi har invitert 23 gutter i november er det fordi de er 23 gutter i klassen! Altså: Ingen utenfor. Det er to stive timer med selskap, det er det ingen tvil om, men det er det eneste rette. På vår skole( i by med store klasser) er det en regel fastsatt på foreldremøter at vi enten inviterer alle guttene/jentene eller ingen. Nå er det tredje klasse det er snakk om i år, og antakelig siste året vi inviterer alle. Spesielt på de minste trinnene er det kjempeviktig, synes jeg, og kan ikke se en eneste grunn til at noen skal ekskluderes.

Anonym 14.10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ville ikke funnet på å levere invitasjon på skolen. Kjenner alle foreldrene til disse barna godt så tar bare en tlf eventuelt.

 

Huff synes dette er så vanskelig. Ender vel opp med at alle må få komme, men da blir det mer kaos enn hyggelig. Da må halvparten stå og spise...ufff...var lettere der vi bodde før.. hadde litt mer plass. Nå bor vi på 60 kvm og gubben har invistert i en sofa som tar 3/4 av stua, og der får ikke unga lov å sitte i følge han..hehe.. tenk om de søler i den fine sofaen..jaja.. nei det skal ikke være lett..

 

H.I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge det bare dreier seg om å initere en eller to fra hver klasse ser jeg ikke problemet, men om det blir snakk om 4-6 fra en klasse for å få plass til andre også blir det fort galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta dem med ut;-) I parken eller skogen eller på lekeplassen! Håp på pent vær, men kle dere om det er dårlig. Ha med kakao på termos, og ellers kjør på som vanlig. Ikke noe problem! Så hiver du bosset på veien hjem og tar deg en deilig kaffekopp i den rene sofaen mens bursdagsbarnet puster ut;-)

14.10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønner, som sagt det blir to fra hennes klasse. og en fra a klassen, og en fra b klassen. og ei fra 2.klasse. resten av ungene er barn av mine venninner som bor andre steder i byen og andre byer.

 

Nei jeg må tenke litt på hva jeg skal gjøre. Har IKKE lyst til å ta en mc donalds bursdag men vis det er virkelig er så ille å ikke invitere klassen så hva gjør man ellers liksom. Kan ikke trylle frem plass her heller. Er vel ikke noe koselig at ikke alle ungene får sitteplass når de skal spise.

GRRRRRR.....hater at vi måtte flytte...blææææææ...sukk... men takk for alle dere som svarte... er desverre ikke blitt noe klokere, trodde jeg hadde landet på at det var greit å invitere et par fra klassen, men blir usikker. Vil ikke at noen unger skal bli lei seg.

 

H.I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et helt genialt forslag. Eneste som bekymrer meg med det er at jeg kun kjenner en av jentene i klassen til datteren min. Tør jeg virkelig ha ansvar for 15 jenter ute, som jeg ikke vet verken navnet på eller husker ansiktene ,altså du skjønner? Jeg har bare litt hetta for at ungene skal stikke av, eller at foreldrene skal komme å hente og lurer på hvor kari er, å så vet jeg egentlig ikke hvem kari er, eller hvordan hun ser ut eller hvem hun er..hahahha...vet at min unge aldri ville funnet på å stikke av fra meg, men hvordan er de andre.. hmmm.. sikkert rare tanker jeg har men.

 

I verste fall blir det over 20 unger tilsammen(sikkert noen som ikke kommer også da). Jeg som har nok med en unge ute liksom..hahaha... nei jeg får bryne det lille hodet mitt på dette. Det var jo ingen dum ide da. Vi har jo en flott park her med lekeplass rett oppi gata, men bursdagen blir i slutten av oktober så det er jo fare for øs pøs regn. Nei jeg får gnage og tygge litt på dette fremover. Vil bare unngå mc donaldsbursdag eller lekeland bursdag...

 

H.I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er de jo overtall av jenter i klassen. De er 7 gutter og 15 jenter. Så planen før hun begynte på skolen var jo å egentlig invitere alle jentene pluss de vennene utenom. Men så fikk jeg se at det var 15 jenter i klassen og da ble saken annerledes.

 

Da hun gikk i barnehagen inviterte vi alltid alle på avdelingen(12 stk) men da bodde vi et annet sted og hadde plass. Nå har vi flyttet og har mindre plass.

 

H.I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner dilemmaet.

Da jeg vokste opp, gikk jeg på en annen skole enn hvor jeg hadde gått i barnehage. Jeg hadde derfor to selskaper, ett for jentene i klassen ( vi ble da 7 stk, lite sted, og har ikke kontakt med noen av disse nå) og ett for de andre vennene mine ( fra barnehage, fritidsaktiviteter og andre klassetrinn).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda bedre vil jeg si! At du ikke kjenner dem, altså! For en super anledning til å bli kjent! Til å treffe de andre foreldrene og alt! Jenter er greie på tur stort sett, se om du kan finne på leker som dere kan gjøre sammen, slå på ring eller noen av de gamle klassiske. Navn lærer du deg fort. Og tenk så deilig for jenta di om hun har en mamma som synes det er ok å ta med alle og bli kjent. Det åpner for mye hygge senere! Er det noen av de andre jentene som har bursdag nesten samtidig kan dere jo slå dere sammen? Alle jentene i klassen plus noen til fra hver jente?

14.10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, i slutten av oktober? Den aller siste lørdagen? I såfall kan dere jo ha halloweenbursdag! Rydd vekk alle møblene og ha heksesamling på gulvet, slukk lys og tenn lykter! Da får du plass til så mange du vil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser noen sier at det ikke gjør noe så lenge det bare er snakk om å invitere 2-3 stykker fra klasse, fordi da blir ingen utenfor. Eneste problemet med denne holdningen, er at man kan oppleve at noen da aldri blir invitert i selskap. Er mye derfor det er kommet en uskreven "regel" om at man inviterer alle jentene/guttene i klassen (evt hele klassen), fordi da blir alle invitert i bursdager, og ingen faller utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke siste helgen. Men var et godt forslag da :) men vi har ingen steder å gjøre av alle møblene..hehe.. sånn er det å bo i en trang liten leilighet, hvor det er like spennende hver gang man kjøper et møbel. Får man det inn, og når man flytter....hvordan i h¤¤¤¤ var det vi fikk det inn og hvordan får vi det ut igjen???

 

Jeg har vært inne på tanken å dra på ikea å kjøpe sånn små bord og stoler så kan vi sette de sammen i stua så det blir langbord. Men gubben syns det er bortkastet penger. I fjor løste vi det enkelt ved å bruke spisestuebordet hvor det er plass til 6 stk+ 2 stk på enden og så satte vi kjøkkenbordet inntil og vips var det et langbord hvor vi fikk plass til 13 barn :) men da hadde vi såpass stor stue at det gikk ann å sette det slik. Nå har vi ikke kjøkkenbord lenger kun spisestuebordet, og det er veldig knapp plass i stua pga den svære sofaen. Så den eneste muligheten som jeg ser er at vi hadde kjøpt sånn små barnebord på ikea så får de heller sitte litt trangt.

 

H.I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt med på den tankegangen. Men vil ikke at de andre vennene hennes i de andre klassene skal bli lei seg heller(hun har alltid blitt invitert i deres bursdager og omvendt). Så da får vi bare be hele bunten.

 

Men hvis vi da inviterer alle jentene i B-klassen(som datteren min går i). Det blir vel ikke teit ovenfor de andre i de andre klassene å invitere ei fra A klassen og ei fra C klassen? Hun fra 2.klasse er det jo greit, ingen kan jo ikke si noe på at vi må drive å invitere hele 2.klasse fordi hun vil invitere ei liksom. Huff.. føler jeg lager mye styr pga dette her..hehhe men man er jo så redd for å gjøre noe feil. Var mye lettere når vi hadde god plass og inviterte alle vi måtte og ønsket :)

 

H.I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...