Gå til innhold

Legen ba meg bytte jobb (har problemer med leddsmerter)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Idag har jeg vært hos lege + tatt ultralyd av armen og hånden. Hun som tok ultralyd sa flere ganger at det var noe som ikke stemte helt i armen min, men det var ikke betennelse. Det siste hun sa var at hun lurte på om det kunne være leddgikt.

 

Så kom jeg til legen og hadde med et skriv fra ultralydinstituttet. Det første legen sier er at vi kan utelukke leddgikt og at det kanskje er slitasje/ artrose. Jeg har et fysisk tungt arbeid som jeg nå har litt problemer med å gjennomføre. Det gjør veldig vondt i hendene/armen etter jobb.

 

Da sa legen at jeg får vurdere om jobben er noe for meg siden jeg ikke klarer den. Jeg sa da at når jeg allerede har sterke smerter, så er det ikke så lett å finne ny jobb. Og man slutter da ikke i jobben når man blir syk! Han trakk da bare på skuldrene og sa at jeg får selv vurdere om jeg klarer jobben.

 

Jeg ble ærlig talt utrolig, utrolig sjokket og lei meg! Jeg får skikkelig vondt i hendene og armen bare av å sykle, så skal jeg jobbe med fysisk arbeid hver dag ELLER si opp jobben og bli arbeidsledig?!!

 

Får en lege si noe slikt? Han mente at jeg uansett ikke kom til å bli noe bedre av en sykemelding på en uke, tre mnd eller seks mnd. Jeg bare gråter og gråter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bytt lege! Seriøst, skal du gå i økonomisk ruin fordi legen ikke GIDDER å skrive ut sykmelding når du tydelig er syk? Hvis alle måtte si opp jobben med en gang de ble rammet av sykdom, hadde det vært svært mange folk på suppekjøkken rundt omkring etterhvert. Makan! Jeg hadde klaget på legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her bør du undersøke med nav om mulighet for omskolering.

Du skal uansett ikke måtte si opp fordi du er syk - sykemelding først og så ev. over på omskolering til en jobb du kan utføre. Dette burde legen ha informert om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt. Jeg sliter også med leddsmerter, som legen kaller giktsmerter. Har fått 100mg voltaren som jeg tar før jeg legger meg, det hjelper litt, men merker at jeg ikke yter mer en 60-70% på jobb. Tror det skal mye til før en lege sykemelder folk med "bare" leddsmarter, uten en skikkelig diagnose. Har du fått noen medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har sikkert helt rett når det gjelder jobben (forutsatt at han er en kompetent lege).

 

Men han burde informert deg bedre om rettighetene dine. Du har RETT til å være sykemeldt ett år hvis du ikke er i stand til å gjøre jobben din og arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. I løpet av kort tid bør du kontakte NAV for å få attføring. Du må ganske enkelt få deg en utdannelse som leder til en jobb du kan greie med de plagene du har. Etter det første året har du krav på arbeidsattføringspenger resten av tiden utdanningen du (og NAV, du får bare ta utdanning som NAV vurderer du lett kan få jobb med) har valgt tar.

 

Skaff deg en time på ditt lokale NAV-kontor og få en generell informasjon om dine rettigheter hvis sykdommen din er av en slik art at du ikke kan tilbake til din nåværende jobb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uproft av legen å ikke fortelle deg at du har visse rettigheter også når helsa gjør at du ikke kan utføre jobben mer. Du kan jo jobbe! Bare ikke med det du gjør nå...

 

Først må du bli sykemeldt sånn at du får en sjans til å komme ovenpå når det gjelder symptomene dine. Så er det ut og søke ny jobb. Du vil hele tiden ha penger :-)

 

Ta kontakt med nav og forklar de situasjonen. Ta deg også tid til å sette deg inn i regelverket (nav har nettsider :-) så står du sterkere i møtet. Du havner ikke i økonomisk ruin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det er riktig det legen sier jeg. Hvis man ikke klarer den jobben man har fordi den krever at man er fysisk sterk nok, burde man jo vurdere om man burde bytte jobb. Hva vil du selv da? Bli sykemeldt og uføretrygde deg?

Man kan jo jobbe med andre ting selv om man har smerter og vondt i armene og leddene.

Han kunne kanskje ha sagt det på en litt mildere måte, neste gang burde du heller snakke med han om omskolering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en dust! Greit at du kansje må vurdere yrkesvalg. Da har du ofte krav på omskolering gjennom NAV. Du skal heller ikke si opp jobben din, før dette er avklart.

Jeg er selv frisør, og kjenner godt til lignende plager. Snakk med NAV! Og bytt lege!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at man skal si opp jobben og sitte og sutte på labben fordi man har vært så uheldig og blitt syk? Eller enda verre, fått slitasjeskade på jobben? Det er vel det sykepengene er ment til, for å dekke syke folks utgifter når de går sykmeldt! Omskolering er noe NAV (ikke legen!) vurderer etter at man har vært sykmeldt i ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her.

 

Selvsagt må jeg vurdere å bytte jobb. Det sier seg selv at denne jobben ikke er bra for meg. Jeg begynner gjerne å se meg rundt etter annet, men hvor lett er det å få en annen jobb (uten utdanning) når jeg må fortelle at jeg har plager i hele den ene armen? Alternative jobber pr idag er jo da; bhg (kle av og på barn, løfte barn etc.) eller butikk (lempe esker, rydde i hyller etc.). Ikke så mange andre optimale valg.

 

Det legen hintet til, eller sa i ganske klartekst, er at jeg uansett ikke får sykemelding og rett og slett må si opp jobben. Han sa at jeg kan bruke egenmld på syv dager siden jobben min er en IA-bedrift (jobber i kommunen) og deretter vurdere om jobben er noe for meg. Han var jo enig i at det ikke er lett å få annen jobb når jeg allerede har plager, men han fortsatte å hevde at jeg må vurdere om jeg klarer jobben etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ba deg vel ikke si opp for å bli arbeidsledig men ba deg vel finne en ny jobb. Selv om du får vondt av ting som å sykle nå betyr ikke det at du kommer til å få vondt av alt mulig hvis du skifter jobb. Det er kansje totalbelastningen du ikke tåler.

Du kan uansett ikke være sykmeldt i det uendlige så om du ikke tåler jobben er jo det eneste alternativet å skifte jobb. Hva skal du ellers gjøre? En annen ting er jo at du selvfølgelig ikke bør si opp den jobben du har før du har funnet en annen, men det var vel ikke det han mente heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et alternativ er jo å ta utdanning siden du ikke har gjort det før. Da får du støtte av Lånekassa mens du studerer og så kan du søke annet arbeid etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her. Helt ærlig føltes det som han mente det. At det var bedre å si opp enn å fortsette å jobbe der siden jeg ikke får til jobben med disse plagene. Og uansett er det da ikke bare bare å bytte jobb! For det første er det som sagt få alternativ som ikke er like belastende. Dessuten skal man jo få den andre jobben da og jeg kan ikke ljuge for evnt ny arbeidsgiver om noe så vesentlig som sterke plager i armene og hendene! Vis meg gjerne den arbeidsgiver som vil ansatte en allerede syk arbeidstager som bytter jobb fordi hun ikke har kropp som fungerer i den nåværende jobben.

 

Omskolering gjennom nav er noe jeg ikke er fjern for når det nå ble som dette.

 

Ang at jeg burde ta utdanning, så burde jeg det ja. Men vi eier en leilighet og har planer om å prøve å få til at samboeren tar utdannelse fra neste høst. Vi har ikke råd til at begge gjør det samtidig tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det haster mer med deg, slik situasjonen din er? Uansett, ta et møte med NAV, er ikke sikkert du trenger å ta opp studielån, du kan kvalifisere for attføring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende, men vanligvis skal man vell ikke få utdanning som er høyere enn den man har fra før på atføring. Andre må jo ta lån så da blir det rart om man skal få det gratis bare man velger å utsette utdanningen og ta det tyngste arbeidet man kan finne en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke snakk om å ta det tyngste arbeidet jeg kan finne for å få utdannelse. Dette er et helt normalt arbeid innen hjemmetjenesten som de aller fleste klarer finfint. Jeg har dessuten begynt på høyskole nå, tar et fag. Nettopp for å komme meg unna denne jobben, men det var jo mer en 5-årsplan og jeg hadde ikke sett for meg at kroppen skulle svikte så snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...