Gå til innhold

Lar dere barna arve sko/ støvler?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hørt at man ikke skal arve sko så det har jeg vært nøye på. Har to jenter med 1 år mellom så mange som kunne gått i arv egentlig..

Eneste jeg har latt neste arve er bunadsko som har vært brukt èn gang og gummistøvler som har stått så og si ubrukt på hytta feks

Men nå leste jeg et sted (husker selvfølgelig ikke hvor) at det kun gjaldt de minste barna og at det ikke er så farlig å arve sko...

Jentene blir nå 8 og 9 år så da lurer jeg på om de kanskje kan arve litt likevel? Har feks Ecco vinterstøvler fra i fjor som er lite brukt av eldste- kan neste bruke de i år om de passer tro?

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pensko, badesko, hyttetøfler, skistøvler, skøyter ol som ikke brukes så mange timene i uka arves. Hverdagsskoene får de nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi

Det er slik jeg har gjort det også, men så nå på vinterstøvlene fra i fjor og de ser jo like fine ut.. Synd å kaste de også hvis det ikke er så farlig å arve mener jeg;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt et par nye som ble brukt daglig og så spart arvestøvlene til reserve. Det er veldig godt å ha et per ekstra når de blir våte eller har glemt støvlene et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn arver sko etter sine søsken hvis skoene ser bra ut (ikke er slitt). det finnes INGEN forskning som kan fortelle at det er skadelig å arve sko. Det er ikke galt så lenge skoene er ordentlige. det finnes mange påstander om at det er feil å arve sko, men ingen dokumentasjon. Så da sitter vi igjen med synsing. Og slik synsing bygger igjen opp i mot unødig bruk og kast mentalitet.

 

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article470902.ece

 

http://fpn.dk/liv/born_unge/article2120334.ece

 

Prøv å søk opp det på ulike forskningsdatabaser...finner dere noe?

Inntil det kan dokumenteres, har jeg ingen tro på denne hysteriske synsingen.

 

Må sitere en passende kommentar på nettet: "Når jeg google arve barn + arve + sko, så er 90% av treffene fra foreldreforum", Da er troverdigheten på disse påstandene enda mer svekket.

 

Og paradoksalt nok...vi skal på død og liv ikke la barna arve sko, men det er greit å sende brukte sko til barn i fattige land. Vet om foreldre som selger brukte sko på finn fordi de ikke vil at søsken skal arve de. Men det er greit å selge de og få penger for de. Da er man samvittighetsfull, ja.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg en tjukk ullsåle i skoen.

Grunnen til noen fraråder arving av sko er at alle har forskjellig form på foten, men viss en legger en ny såle i skoen vil sålen forme seg etter en ny fot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja min unge arver sko!

jeg kjøper også brukte sko om de er pent brukt og det er skikkelige sko.

jeg hadde nesten aldri nye sko da jeg var liten.. og har ofte kjøpt brukte sko etter jeg ble voksen også..

jeg har aldri hatt problemer med føtter eller hva det måtte være..

 

som hun over her sier så finnes det ingen dukumentasjon på at dette er skadelig.

hva skal liksom skje da?

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg er helsepersonell og fraråder det ikke med mindre skoa ikke er veldig slitte. Så alt av helsepersonell fraråder det da ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden advarselen mot å arve sko i bunn og grunn er hentet fra ulike foreldrefora, mistenker jeg heller at de egentlig er et argument for shoppeglade mammaer til å få kjøpe nye lekre sko til barna hver sesong. Det er et argument jeg FINT kunne brukt mot mannen min, fordi jeg elsker å handle klær ol. til barna mine. Men forunftigst er å la de arve sko som ser ubrukte ut. Dessuten er det jo miljøvennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

yngste jenta mi kan godt arve sko av storesøster. så lenge de er pent brukt så legger jeg bare en ny ullsåle i dem. joggesko blir som regel helt utravet i løpet av en sesong her, så det er ikke mye å arve egentli, ikke så dyrt heller. men vintersko arver hun. De bytter jo hele tiden på ecco sko,skistøvler og cherrox om vinteren likevel, så mange ganger er de pent brukt ja! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummistøvler ol, pensko, skisko, skøyter og sko som er lite brukt av en eller annen grunn ( feks har eldstejenta mi ganske sær smak, så det har vært flere par hun knapt har had på beina som lillesøster har fått arve). Ellers så kastes det meste av sko som utvokst, som regel er skoa også slitt uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har jo litt med at sko som blir brukt mye, former seg etter foten til barnet, å du har vel prøvd andre sine sko selv? det er ekkelt /ubehagelig å gå i so som er formet til en annen fot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet ikke, men med enkelte unntak. F.eks tar vi gjerne i mot veldig pent brukte støvler fra nabojenta og har som reserve. Det tar hun ingen skade av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

neivel.... når man har utdannelse innenfor fotpleie, og er fotterapaut så anser jeg de som "eksperten" på området.

 

men vil du la dine barn bruke brukte sko så værsågod.. jeg hører heller på de som jobber med føtter hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...