Gå til innhold

Mobiltlf til 4 og 5 åring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Regner med leserne her inne RASER pga overskriften.

Men dette er så enkelt at vi har ikke hustlf. Og jeg er alenemor til to små. Jeg tenker ofte på hva hvis noe skjer med meg, å det er ingen der til å hjelpe verken meg eller barna.

Jeg vil derfor ha en "nødtlf" så barna kan læres opp på. en helt enkel, gjerne med mulighet å legge inn hurtigtaster, har stort tastatur og ikke no annet dill dall egentlig. Da kan de ringe bestefar, pappa, onkel osv HVIS det skjer noe. Og eventuelt at 5 åringen kan ta den med når hun er ute å leker, så jeg kan ringe å "sjekke" opp hvor hun er. Så den skal heller ikke være dyr, for hun er en vimsete sjel ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det første som faller meg inn er DORO telefon. Den er jo ment til gamle folk da, men funker sikkert for barn og. Store nummertaster. Du kan kun ringe og sende sms med den. Selve oppsettet på telefonen er enkelt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å han en gammeldags enkel mobil som nødtelefon er ingen dum ide, har vært inne på tanken selv da de moderne smartphonene er vanskelig for de små å ringe med.

 

Men å sende den med 5 åringen ut synes jeg ikke du trenger. Ha den liggende på et fast sted hjemme, men når hun er ute bør hun heler lære og komme hjemom innimellom og si ifra hvis hun går til nye steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær henne å bruke din, slik at hun kan ringe med den om det er noe. De trenger ikke sin egen.

 

Og hva den med ut når hun leker? hmm.... blir nok fort gjenstand for mye annet rart, ja.

 

Vi har heller ikke hustelefon, men det er ikke dermed sagt at jeg må utstyre ungene med mobiltelefon når de skal ut å leke av den grunn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ingen dum ide! Blir jo som en hustelefon. MEN - er 5 åring ute og leker alene? Er jeg helt fjern eller dette faktisk vanlig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle til å si det, det er helt unødvendig at en 5åring har med seg tlf ut så du kan sjekke hvor hun er! Hun må lære seg å si hvor hun går og du må lære deg å slippe taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser at det kan være greit å ha en tlf hjemme som barna kan mestre. Doro er en lur tlf da ja. Har de på Clas Ohlson:)

Men jeg ville ikke ha sendt med en 5-åring en mobil! For det første så er vel ikke 5-åringen ute å flyr uten at du vet hvor h*n er? For det andre-hva tror du h*n forventer når h*n da blir eldre? Kommer jo til å forvente å ha egen mobil fra 1.klasse da? Jeg tror også at andre foreldre fort vil reagere litt på deg om barnet ditt kommer på besøk og har mobil i en alder av 5 år. Alenemor eller ei- såpass kontroll har du vel på 5-åringen?

Jeg er ikke nazi når det kommer til barn og mobil. Her fikk eldste og mellomste mobil da da var 7 år.Ganske tidlig, men det var pga vi ikke har hustlf og fordi de var hjemme alene litt etter skolen.

Veldig lettvindt når barna har mobil for da kan du bare ringe når de skal hjem, men jeg mener at barna først burde lære klokken og at de må lære å følge klokken og komme hjem til avtalt tid før de får mobil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bor i en "rolig" by og meget rolig bydel med null gjennomgangs trafikk.

så hun får være ute sammen med venninnene på samme alder å lek, og i tillegg gå til de på besøk. Bodde i Trondheim før, og da var det for meg utenkelig. Nå er det bare helt fantastisk herlig å se hvor morro barna har det, selv om de er små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp dere en mobil som kan fungere som en hustelefon, som ligger på en fast plass i huset. Det jeg ikke skjønner er hva en 4-5 åring skal trenge en tlf til hjemme uansett...Er ikke du der med barna alltid? Du går vel ikke i fra når de er så små?

Og når barna er ute og leker - så SKAL du som voksen ha såpass kontroll på hvor de er i den alderen!!!! Barna må jo lære seg visse regler - om å si i fra at de går videre fra ett sted til et annet.

Synes det derfor er hårreisende å skulle kjøpe mob til et så lite barn!!!! De har overhodet ikke bruk for det.

 

Du skal også vite at det forskes mye på barn og mobilbruk, og forskerne går faktisk ut og advarer barn mot bruk av mobil frem til de er 12 år. Dette fordi barnets hjerne ikke er ferdig utviklet før da...og de kan ikke enda si noe om skadeomfanget det "kan" gjøre....

Så hvorfor utstyre de med det når de er 4??????

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...