Gå til innhold

Enda et spørsmål om leie :)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når det står i kontrakten at dyrehold ikke er tillatt uten samtykke fra leieselskapet, hva hvis man får familie på besøk, som må ha med seg dyr? Da tenker jeg besøk av 1 ukes varighet? Det kan da ikke regnes som "dyrehold"? Eller kan man ikke en gang motta besøk av folk som har dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det ikke er lov til å ha dyr er ikke det bare for å slippe den ekstra slitasjen. Sporene etter dyret sitter i lenge og leiligheten er da ubeboelig for enkelte allergikere i lang tid etterpå.

Så en uke går under dyrehold og må søkes om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke snakk om leilighet i borettslag, men om en del av firemannsbolig. De som bodde her tidligere, hadde 3 stk katter, så det med dyrespor er vel slik at det allerede har satt seg der fra før?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, da kan du ikke ta i mot langtidsbesøk av dyr.

 

Husleieloven regulerer dette ganske så klart.

 

Du som leietaker kan bryte denne paragrafen hvis du har gode grunner for det.

Disse gode grunnene er stort sett kun blindehund, og hvis en psykriater bekfter at du har dyr som selskap og blir værre uten, samt rene tjenestehunder.

 

Besøk er IKKE god nok grunn til å bryte et husdyrforbud.

----------------------------------

 

 

 

http://www.dinbaby.com/forum/thread/143579029

§ 5-2. Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

 

Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utleier selv. Så vidt jeg vet kan man ikke forby vanlig dyrehold med mindre det er snakk om allergier.

Mine leietakere har spurt pent om de kan ha dyr der de gangene det har vært aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med utleier og fått beskjed om at det var standardformulering i kontrakten, og at de ikke var imot dyrehold generelt. Ble veldig glad for å høre det, for vi tenkte på sikt å skaffe oss en mellomstor hund, bra at utleieren var positiv til dette allerede før situasjonen ble aktuell.

 

Takker forresten for svarene.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...