Gå til innhold

Barnehage, hvor mye er det vanlig at de går ut på småbarnsavdeling? Kan jeg klage...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vesla har gått i barnehage siden midten av august. De har vert ute 3 ganger siden det. Det sier de har værforbehold siden de små barna ikke har glede av å være ute i dårlig vær og regn. Vi bor i bergen... selv på fine dager har de ikke gådd ut, alltid en eller annen bortforklaring, om at ungene først må bli trygge inne før de går ut etc etc.

 

Er dette vanlig?

Jeg for min del syntes det er viktigere å gå ut enn å sitte inne å lage håndavtrykk og male på doruller.

De er 4 vokne på 11barn fra 1-1,5år. Min er blandt de elste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der våre gikk var de bestandig ute så sant det ikke var kaldere enn -15 og ikke blåste mer enn kuling. I fint vær var de ute en gang før og en gang etter soving. Hvis det regnet mye eller var kaldt var de ikke ute mer enn kansje en halvtime en gang, men det var ikke mer enn kansje 3 dager i året de ikke var ute i det heletatt.

Jeg ville forsøkt å skifte barnehage om de holdt ungene så mye inne, selv om den ellers var bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor også i Bergen i har sønnen vår på 1 år i bhg. Der er de ute hver dag tror jeg.... Siden sønnen vår ikke kan gå ennå har de han i vogn eller på fanget dersom det er for vått på bakken. Men har inntrykk av at han får utfolde seg ganske fritt, slik ser det hvertfall ut på dressen hans når vi henter han :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst de ikke går ut på høsten, når det tross alt ikke er så VELDIG kaldt å bli litt våt...Hvordan blir det i november/desember da?? Trenger de ikke ta med utetøy??

 

Jeg hadde klaga...

 

Det er greitt nok at noen ganger blåser&regner det sånn at det IKKE blir NOE gøy å ta med små barn ut.... (Snakker om Vestlandet nå.."ut mot havet" her JEG bor..) Men det er i snitt få dager de likevel ikke er ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er en barnehage med barn fra 1-2 år. har vært ute nesten vær dag siden august. på fine, varme dager er vi ute så mye som mulig.

d er 2 som ikke kan gå.. de krabber på bakken, sitter litt i vogna, sitter på huska eller i sandkasse med voksne rundt seg! litt variasjon så de ikke blir lei og kald.

 

d har vært 2 anledninger der vi har tatt ut de største på tur bare.. men hovedregel hos oss er at alle SKAL ut en tur vær dag, så fremt d ikke går på helsa løs;)

 

ingen unnskyldning å ikke gå ut!

du må så absolut si fra!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I vår bhg, så gikk småbarna ut hver dag. Uansett om det regnet eller sol. Det har skjedd noen ganger at jeg leverer sønnen min i storebarnsavd. litt sent, og da er allerede småbarna ute og leker.

 

Men om vinteren når det virkelig er kaldt, da blir alle barna holdt inne. Da blir det for kaldt å gå ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres rart ut. Her har de vært ute hver dag, og det pøsregner.

Ofte er det slik at de minste går sist ut og først inn igjen. Også vinteren er de ute her. Men bikker det 15 minus er de inne (kald trekk ved barnehagen) men etter stort press fra foreldrene fikk noen av de eldste være ute en stund.

 

Synes det skal være et minimum at de er ute 30 min om dagen. Ingen har vondt av litt regn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk heller med leder før du skifter barnehage. For en liten unge så er det ikke bra å bytte barnehage. Må man, så må man. Men snakk heller med de som styrer og ta det evt. med kommunen før de bytter barnehage.

 

Og hvis ungen er blid og fornøyd, så burde det ikke ha så mye å si at de har vært lite ute.

 

Jeg skjønner ikke foreldre som på død og liv skal ha ungen ute hver dag. La barnehagen styre dette selv litt. De er tross alt de som ser barnet i barnehagen og vet hvordan det fungerer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er minste avdelingen ute hver dag! De elsker jo å være ute i regn, så skjønner ikke den unnskyldningen! Det samme med at de må bli trygge inne først, her er det omvendt! De er mye te for de virker som de føler seg tryggere ute! Alle 1-åringene vil ut med en gang de kommer i bhg sier de! :)

 

Hadde klaget hadde jeg vært deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å få gått ut en gang per dag med også de miste barna, det er like viktig å bli kjent med det fysiske miljø i uteområdet som i inneområdet i en tilvenningsprosess. Så dette hørtes veldig lite ut. Ville gitt en tilbakemelding til barnehagen om det.

 

Hilsen barnehageansatt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes lite ut. Da jentungen var på småbarnsavdeling var de ute minst 1 time om dagen. Barn trives stort sett i regn og snø så lenge de har rikitge klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da barnet mitt gikk i småbarnsavdelingen, så var dem ute en gang på morgen, rundt kl. 9. Så går dem ut en gang til utpå ettermiddagen, rundt 2-tiden. Er det sol og deilig vær ute, kan dem være ute nesten hele dagen. Og barna elsker å være ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

høres ikke bra ut synes jeg. Alle barn trenger frisk luft, uansett om været er bra eller dårlig. Jeg har selv jobbet 3 år på småbarnsavdeling nå og min erfaring er at de fleste småbarn faktisk liker å være ute i regnet. De som ikke liker det trenger å øve seg litt, bli vist at man kan finne på ting osv. De fleste barn liker å leke med våt sand, plaske og fylle bøttene sine under takrennene. At de kanskje ikke kan være så lenge ute når været er dårlig er en annen sak.

Jeg tror grunnen her er at de ansatte ikke trives ute når været er dårlig og at de synes det er slitsomt å skifte på og vaske våte og sølete barn. Synes dere foreldre bør ta dette opp med barnehagen og si at dere ønsker at barna deres skal få være mer ute. Synes det er viktig at særlig småbarna får vært mye ute nå på høsten mens de kan, det kommer mer enn nok av lange innedager og dager hvor det er for kaldt til å gå ut med de minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i nord-Norge og snuppa begynte i barnehagen midt i august. Var ute fra dag 1 og de er ute minst en gang om dagen, hver dag hele uka.

 

Barn trenger frisk luft, de trenger å være ute, å leke ute og være i aktivitet ute.

Jeg ville absolutt klagd på alt for lite ute-tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bur i Bergen, og guten min har gått i bhg sidan i fjor haust då han var 15 mnd. Dei er ute kvar dag, både før og etter lunsj dersom det er greit ver. Det var nokre gonger i fjor vinter, då det var rett over null grader og regn sidelengs at dei minste ikkje var ute. Då det var under -10 heldt dei seg og inne, men ellers er dei altså ute minst ein gong om dagen. Guten min elskar å vere ute, så eg har vore litt skuffa dei dagane dei berre har vore ute ein gong, men eg skjønar at eg er godt vant :)

Dette ville eg ha klaga på. Det har då vore ein god del fine dagar no i haust, så ingen grunn til å sitte inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er de ikke ute?

vi er ute en gang hver dag minst, regner det, tar vi på rengklær.

noendager spiser vi tilåmed ute, lager mat på grill/bål...

dette virka som en slapp barnehage!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i følge rammaplan er vel bhg pliktet til å gå ut 1 gang til dagen, så langt som været tillater det. dvs om vinteren går de ikke ut dersom det er mange minus.

 

det at de nye må bli trygge er jo viktig, men de er jo like viktig at de må bli trygg på uteområdet:)

 

jeg ville tatt dette opp med leder evt fau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er også en av da mamma`ne som ønsker at ungene skal være mest mulig ute... Og også lære seg å være ute i vær og vind!

Men på småbarnsavdelingen i vår bhg har de samme formening som i deres! Og jeg er enig med de... For i en oppstart for nye barn er det viktig å bli kjent - og de trenger tid for å bli trygge. Dette velger da bhg å gjøre på den måten hos dere (og i vår bhg). Nå har det jo gått litt tid - og jeg er sikker på at snart begynner de med de vanlige rutinene for å være ute...

Snakk med de om det - det er jo den beste måten å få svar på ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg jobbet en stund i en bhg., der tok de ut barna hver dag også på regnværsdager, så lenge ungene er kledd så har jo de det morsomt ute i regnet. Der tok vi med oss barna ut også om det var veldig kaldt, da var vi ute i bare korte perioder riktignok, men det er jo viktig at de får litt frisk luft.

Virker nesten som det er de voksne som ikke orker å gå ut her synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i Finnmark, og her er småtrolla ute hver dag. Hvis det er kaldere enn 20 minus, er de minste barna inne, mens eldste er ute en liten stund. Hadde vi måttet være inne når det var kaldt og blåst, hadde barna kun vært ute fra juni til september :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kunne forvente et par timer ute hver dag minst etter min mening. De eldste kan jo være mer ute enn de yngste også. Så mildt som det er nå, kan de være ute stort sett hele tiden.

 

Vi tok opp dette med barnehagen en rekke ganger, og det hjalp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SELVFØLGELIG skal du klage!

 

Jeg jobber selv som assistent på en storebarnsavdeling, og vi er glad i å være ute. Vi har to småbarnsavdelinger på huset, og der er de ansatte ganske bedagelig anlagt, de liker å sitte inne og kose seg, de synes det er stress å kle på barna, de har ikke gode nok klær til å være ute osv.

 

Både vi assistenter og de pedagogiske lederne på storebarnsavdelingene reagerer på hvor lite småbarna er ute (det er omtrent like mye som hos dere...), men så lenge de pedagogiske lederne på småbarna mener det er riktig å gjøre det slik (de er jo så små, noen kan ikke gå enda, de trenger tryggheten osv...) og foreldrene IKKE klager er det lite som skjer...

 

KLAG til de pedagogiske lederne, få de andre foreldrene til å klage til de pedagogiske lederne og om dere ikke kommer noen vei med det må du klage videre til styrer i barnehagen.

 

(innimellom møter jeg noen av de eldre småbarna i garderoben når vi er ute, da spør jeg om de vil bli med ut til oss - og det er de alltid kjempeglade for og løper bort for å ta på skoa sine. De koser seg MASSE ute, enten det er sol eller regn! De får også løpt av seg masse energi og er roligere og sover bedre resten av dagen når de har vært ute er min erfaring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...