Gå til innhold

Inspirert: Hva er dine beste tips for å spare inn på dagligvarer? U/t


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kjøper billigproduktene der JEG ikke merker noe forskjell.

 

Jeg kjøper maskinoppvask fra landlord til 10 kroner, men jeg kjøper skikkelig vaskepulver. Europris er bra her.

 

Jeg kjøper Rema kaffe, da den er like god som andre. Rema dopapir my type, like bra som lambi.

 

Mais, hakkede tomater, bønner, kjøper også landlord tomatsuppe, og pastasauser, sursøt saus etc. Ferdigsaus er ferdigsaus, og ikke verdt. Store prisforskjellen.

 

Jeg kjøper også billig hvitost, til bruk i mat. Jeg er glad i oster, men som en sånn masse ost bruker jeg likegjerne billig, da tine er like dårlig.

 

Jeg bruker også billig olivenolje i pastavann og til dreining, men bedre oljer til salat.

 

Juice kjøper jeg også billig, jeg kjenner lite forskjell. Tviler jeg hadde passert en blind test.

 

Kjøper Nordfjord kjøtt, for det kjennes nemlig ikke på smaken.

Jeg styrer unna økonomiskinkene til brødskiva for de byr meg i mot.

 

Coop sin eggepasta er GOD og rimelig.

 

Vi kjøper ikke brus, men hadde kjøpt billigtype om vi drakk det, smaker ingen forskjell, men mange er sikkert uenig der.

 

Firstprice, xtra har gode billige pizzaer, halve prisen på granska, men mye bedre.

 

Renholdsprodukter merker ikke jeg kvalitetsforskjell på, så der kjøper vi landlord. Samme med poser, bakepapir og sånt.

 

Spiser alltid rester, og lager armeriddere etc om brødet ikke er ferskt.

Vet noen kurtter ut middag et par ganger i uka. Det er sikkert effektivt.

 

Ellers kjøper vi nøtter og popcorn som salt snacks. Peanøtter er billig, og poppe elv i panna popcorn like så. Sunnere også :-)

 

 

Vi lever billig og greit, og vi mangler aldri noe, og har mer til å bruke på andre ting og andre matvarer. Vi har ofte spekeskinker, fenalår, salater, røkelaks etc. uten at det er fest, for vi sparer mye sånn, og kan bruke pengene der vi merker det positivt :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så heldig at jeg har de fleste storkjeder (matvareforretninger ) på min kjørerute, så da pleier jeg å hamstre , f.eks på 10 kroners markedet til spar, coop obs, prix , mega, ica osv. Handler inn stort på når det er gode tilbud runt om kring, og særlig tørrvarer med god holdbarhetsdato og varer som man kan ha i frysen i en stund, som f.eks kjøttpølse og karbonadedeig, fiskevarer , brød osv.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar alltid en sving innom "kort dato" hylla til Mega, der er det ofte ellers dyre varer til halv pris.

 

Lager nesten all mat fra bunnen av. Halvfabrikata er dyrt.

 

bruker altså heller ikke posesupper, gryter eller sauser. Dyrt og dårlig

 

Steker store kjøttbiter og bruker restene til pålegg. Da behøver jeg ikke kjøpe dyrt kjøttpålegg.

 

Kjøper gjerne hele eller halve slakt og parterer selv. Akkurat nå har jeg et lam og en hjort i bestilling.

 

Kjøper hel laks og fileterer selv.

 

Bor nær grensen og passer på å storhandle i Sverige en gang i blant.

 

Plukker mye bær og sopp selv. selvforsynt med saft, syltetøy og alle slags soppretter.

 

Målet er å dyrke de fleste grønnsakene selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storhandle 1 dag i uken, helst uten at barna er med. Slik slipper man unna alle de fordyrende impulskjøpene. Sjekk kjølediskene for produkter til halv pris pga kort holdbarhetsdato og frys det ned. Sjekk kilopris da stykkpris kan være misledende pga ulik mengde av produktet. Benytt deg av medlemstilbud dersom du er coop-medlem og handler der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym 08:17 her -

 

Planlegg alltid middagene slik at middagsrester enten kan benyttes i neste dags middag, eller at restene spises samme kveld, eller brukes til varmlunsj neste dag på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storhandel! Mye mer lønnsomt å handle middager og det viktigste du trenger for ei hel uke, enn å handle hver dag, da blir det dyrt...Og prøv ut de ulike billigmerkene, for hemmeligheten er ofte at disse billigmerkene egentlig produseres av de samme som står bak de dyre, men at produsenten sparer inn prisen på embalasjen og designet på embalasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi storhandler i sverige,

Fryser ned hjemmebakte rundstykker eller kjøpte brød.

Kjøper ikke ny frukt før det vi har er spist opp.

Lager omelett ca en gang i uka da den aldri smaker det samme fordi restene gjør smaken.

Sender mannen i butikken om det er noe vi mangler fordi jeg alltid finner noe jeg vil ha hehe.

Lager tunfisksalat , eggesalat , og rekesalat selv.

Plukker sopp selv og fryser ned.

Kjøper melk for en hel uke.

Bruker sparepærer , de varer også lenger.

 

Hvis jeg vet at jeg trenger en frisørtime snart eller har lyst til å gå ut å spise med familien , så følger jeg med på groupon. For der er det alltid noe nytt spennende og billigerer.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst lag maten selv.

 

Kjøper gulost fra Landlord eller First Price. Nesten halv pris i forhold til merkevarer. Egg fra First price.

 

Bak brød og rundstykker selv. Hvis man kjøper brød, del det opp i skiver og frys ned. Før da vi ikke gjorde dette ble alltid noe av brødet liggende og bli gammelt.

 

Dopapir kjøpes på tilbud på Coop OBS. Kaffe pleier jeg kjøpe på tilbud. Ellers er Rema-kaffen ok. Følger med i tilbudsaviser generelt nå som jeg er i permisjon.

 

Laksefilet uten skinn og bein (frossen) koster 60-70 kr per pakke, med skinn uten bein koster 37. På Rema. Der har de også 4 laksefileter som ikke er frosne til kr 44 ca, mye billigere enn jeg har sett andre steder.

 

Hvis man har for eksempel fiskepudding i hvit saus eller tomatsuppe med egg og hjemmelagde rundstykker til middag så er det ganske billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag ukemeny. La hver dag i uka ha sitt tema, så slipper du å bruke mye tid på dette

 

Eks

Mandag: billigmiddag (suppe,pannekaker, ostesmørbrød, omelett)

Tirsdag: fet fisk

Onsdag: ovnsrett i form (varier med kylling, svinekjøtt og storfekjøtt)

Torsdag: mager fisk

Fredag: taco/pizza

Lørdag: kylling

Søndag: rødt kjøtt

 

Kjøp inn alt på mamdag, suppler med frukt, brød og ukens go' helgtilbud på fredag. Bruk dette produktet i neste ukesmeny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11:36 - ostesmørbrød er IKKE middag, ei heller posesuppe alene. Har du barn, bør du lage middag med kjøtt/fisk og/eller grønnsaker hver dag, ikke pøse på med brød til alle dagens måltider. Usunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem har sagt noe om posesuppe?

 

Forøvrig: jeg har også skrevet kylling, heller ikke middag alene, ei heller rødt kjøtt eller fisk.

 

Dette var temaene, ikke en full meny. Ostesmørbrød kan forresten utmerket godt være en del av et balansert kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen snakket om pølser i innlegget :) Jeg serverer aldri brød som middagsmat for mine barn, siden de bør få i seg grønnsaker og kjøtt/fisk daglig. Og jeg antok det var posesuppe siden du skrev "billig" middag - det koster en del penger hvis man kjøper inn råvarer til suppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle inn en gang eller to i uka ( der bør vi bli flinkere enn vi er), benytte seg av gode tilbud, medlemskort i feks kop, trumf ol. er kjekt, ikke mye man "sparer", men det blir penger av det i det lange løp.

Mye billigmerker er faktisk bra, men her må man prøve seg fram. Handler inn feks store pakker med oppvasktabletter, vaskepulver osv på feks Euorpis, samme med toalettpapir osv.

Planlegg middager, benytte seg av gode tilbud, feks er det kjekt å hamstre inn litt når det er gode tilbud på ting man pleier å bruke mye av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvert imot. På mandag kjøpte jeg frossen blomkål brukte kraften som var igjen fra søndag og en melkeskvett, nydelig blomkålsuppe, billigere enn pose.

 

Lager også tomatsuppe, fersksuppe og spinatsuppe fra grunnen, billig som fy. Det samme med potet- og løksuppe.

 

En dag i uka uten kjøtt/fisk/kylling går helt greit når man er bevisst på hva de spiser ellers om dagen. Det går mye i makrell i tomat til frokost, alle brødskiver blir pyntet med grønt, har alltid med frukt i matpakkene og gulrøtter er kjempepopulære å spise som mellommåltid her, "fordi de knaser så herlig".

 

Det er dumt å disse noen andres kosthold basert på en middag en gang i uka..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel den eneste i denne verden som ikke kjøper mat billig.

 

Jeg er glad i tilbud, men har ikke behov for å kjøpe det billigste brødet bare fordi det er billig. Jeg kjøper det jeg liker best. Men all ære til dere som liker "billig-merkene". Jeg er ingen snobb, men synst det finnes så mye dårlig mat. Billig mais smaker plast - så da spanderer jeg heller på meg en dyrere mais og bruker 4,50kr ekstra her.

 

Mitt tips er å gjøre storhandel en gang i uken, og da kjøpe den maten du liker og har råd til.

 

Ser ikke poenget med å kjøpe inn micropopcorn fordi det er billigere enn chips. Det billigste er jo å ikke kjøpe inn noe av delene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke den eneste nei :) Jeg orker ikke knaske på kneipp til 6 kroner eller tørke meg med sandpapir fra Europris BARE fordi det er billig. Folk i Norge bruker svært lite på mat og husholdningsartikler i løpet av måneden sammenlignet med folk i andre vestlige land. Likevel skal det helst spares på alt, og kjøpes kun de billigste alternativene.

Har også lagt merke til at usunne ting ofte koster mindre enn sunne. Rent kjøtt, grønnsaker med god kvalitet, seterrømme, juice osv koster mye mer enn halvfabrikata, light-produkter med tilsetting av aspartam, pålegg med palmeolje og brus. Så for å spise sunt må man nødvendigvis legge ut litt money :) Men for meg er helse til meg og min familie ganske viktig, og har man råd til å kjøpe god mat, er det ingen vits i å kjøpe noe av dårligere kvalitet kun fordi det er billigere. Virker som om man har gjort sparing til livsstil i mange familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt leve sunt og likevel ha et fokus på økonomi.

 

For eksempel er grønnsaker i sesong billigere enn de som er utenfor sesongen. I tillegg er de sunnere, fordi de har flere næringsstoffer i behold, og smaker MYE bedre.

 

Frysedisken er full av grønnsaker som er like sunne som de ferske etter at de har ligget i butikken en dag. Billig er det også.

 

Sei er av en eller annen grunn mye billigere enn torsk, sikkert på grunn av fargen. Den smaker mer og er mer miljøvennlig (ikke mye overfiske på sei, nei..)

 

Å lage supper og sauser fra bunnen av er billigere enn å kjøpe posesaus, og mye sunnere.

 

Som du påpeker kan man spare mye på å droppe potetgull og brus.

 

Å lage saft og syltetøy selv er rimelig, og kvaliteten står ikke tilbake for butikkjøpt. Enda bedre er det å dra på bærtur for så å levere bærbøttene til bestemor og få ferdige flasker tilbake. Ungene elsker saft fra oldemoren sin.

 

Det er ingen kvalitetsforskjell på Coop soft dopapir og lambi, men prisen er det stor forskjell på. Derimot kjøper jeg aldri det grå, resirkulerte papiret.

 

Jeg kjøper colgate karies kontroll pluss, fordi den koster halvparten av annen tannkrem (sett bort fra first price, som jeg har prøvd og overhode ikke likt).

 

Jeg kjøper butikkens egne merkevarer på oppvaskmidler og rengjøringsmidler generellt. Spesielt kluter og oppvaskbørster er prisforskjellen stor på.

 

Fisk kjøper jeg fra frysedisken stort sett, særlig etter at jeg oppdaga at det som ligger i ferskvaren de fleste steder slettes ikke er ferskt, men fryst og tint. Da tiner jeg heller fisken selv og sparer halve prisen. Den upanerte fisken er både bedre og billigere enn den panerte, så jeg kjøper mest av det.

 

Kylling kjøper jeg i store forpakninger og fryser det jeg ikke bruker. Om jeg skal ha kylling i en gryte kjøper jeg en nygrillet. Billigere enn to fileter og kjøttet blir saftigere når det er stekt på skrotten. Jeg bare fjerner skinnet og rensker ut de gode bitene, legger dem så i gryten de siste to minuttene før servering.

 

Jeg leser tilbudsaviser og planlegger ukemenyen ut fra dem. Benytter meg også mye av go'helgproduktene til kiwi.

 

Har funnet noen kosmetikkprodukter som er like gode i dagligvaren, det gjelder deodorant og shampo.

 

Jeg liker meg absolutt best på fullsortimentsbutikkene, men har vent meg til å gå i lavprisbutikken først, for så å gå på fullsortiment og supplere det jeg ikke fikk tak i.

 

Dette sparer jeg ikke på: Dusjolje (kjøper på apoteket), bonylotion (parfymeri, biotherm eller elizabeth arden) ansiktskrem (apotek). Sikkert andre ting også, men det er de to jeg kommer på i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 10.18 lenger opp her. Jeg liker å holde husholdningsbudsjettet ned e jeg, men tørker meg ikke med sandpapir. Du får bra Lambi-papir på tilbud og vet du. Jeg spiser heller ikke dårlig mat, men mye fisk og rent kjøtt og grønnsaker. Lager nesen all mat fra bunnen. Spiser heller ikke billigkneipp, men baker grovt selv da det er billigere enn å kjøpe de groveste brødene i butikken. Leste i et blad at gulostene fra billigmerkene er sunnere enn flere av merkegulostene. Og for å ta et annet eksempel så kjøper jeg kjøttpølser fra et billigmerke. Har sammenlignet hvor mye kjøtt de inneholde i forhold til merkevare før jeg kjøpte det, og det var minst like mye. Men sånt som vaskepulver og oppvaskmiddel kjøper jeg aldri fra billigmerkene, bruker bare parfymefritt vaskepulver for eksempel.

 

Alle som liker å være bevisste på pengebruken spiser ikke søplemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke nater på å spare, men måtte ta grep når dagligvareutgiftene skled ut. Begynte ganske enkelt å se på prisen på det jeg handlet. Oppdaget til min store overraskelse at zalosprayen kostet 45 kroner. Blir ikke kjøpt igjen, for å si det slik. Nå blander jeg ut vanlig oppvaskmiddel i sprayflaska..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...