Gå til innhold

Spørsmål om avklaringspenger og sykdom


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på avklaringspenger.Men har ikke vært i noe tiltak den tiden jeg har mottatt avklaringspenger.Jeg fikk innvilget tidbegrenset ufør men gikk automatisk over på avklaringspenger når de nye reglene kom.Nå fyller jeg ut at jeg er syk på meldekortet og ikke følger noen tiltak.Også lurer jeg på dette med overgangsstønaden da.Gutten min fyller 3 år i januar.Vil jeg ha krav på forlenget overgangtønad hvis jeg begynner i tiltak kanskje en gang i uken?Klarer ikke å være i mere aktivitet..Og hvis jeg ikke har krav på forlenget overgangsstønad når vil den siste utbetalingen på overganstønad komme da?Håper på svar fra noen som vet dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan gå på arbeidsavklaringspenger i inntil 3 år. Sjekk dine vedtak. Innvilges normalt for 1 år av gangen.

 

Vet ikke med overgangsstønad, men tror at også det er for 3 år. Sjekk med din kontakt i nav da vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke krysse av at du er syk på meldekortet. Nav vet at du er syk, det er jo derfor du får støtte i utgangspunktet. Men dersom du er i tiltak og får influensa (f.eks) og ikke får deltatt i tiltaket, så skal du krysse av som syk på de dagene du ikke fikk med deg. Det fikk jeg beskjed om hvertfall.

 

Vet ikke om du skjønte noe av dette, men...

Vet desverre lite om OS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk beskjed av en som jobbet på nav at jeg skulle krysse av på den måten.Har det noe å si på utbetalingen?Får jeg mindre penger når jeg er i aktivitet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er rart ingen har nevnt noe om dette til meg.Hva skal jeg gjøre nå?vil det få konsekvenser for meg ?Jeg ble fortalt hvordan jeg skulle krysse av på skjema av en nav ansatt.så dere som er i tiltak (,ikke lønnet arbeid).Hvordan fyller dere ut meldekortet?Må jeg tilbakebetale penger.Det er jo ikke min skyld at de på nav sier feil til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23:18 her...

 

Hmm, da har vi fått forskjellige beskjeder. Hva mener du med at du er i aktivitet?

 

Jeg er i tiltak nå og krysser aldri av for at jeg er syk. Dersom det ikke er sykdom som gjør at jeg går glipp av noen dager i tiltaket, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke hatt noe oppfølging av nav .Har vært utenfor arbeidlivet i ti år.Jeg kan vel ikke fylle ut at jeg følger tiltak når jeg ikke gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe å si på utbetalingen min hva jeg fyller ut?Nå får jeg 9000 kr hver 14 dag brutto.hva får dere andre?Her er vi anonyme så bare si det.litt nyskjerrig her..Vil jeg få mindre utbetalt hvis jeg fyller ut at jeg ikke er syk??er alene forsørger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skal ikke fylle ut at du er i tiltak. Men jeg tror egentlig ikke du skal skrive at du er syk heller... Mulig det er annerledes i din situasjon. Men jeg tror jeg ville ringt nav så er du sikker på at det blir riktig. Det kan forandre utbetalingene dersom en krysser feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er alvorlig synes jeg.Jeg reiste faktisk ned på kontoret der for at nav ansatt skulle vise meg hvordan jeg skulle fylle ut.har fylt ut at jeg er syk i to år nå.Ikke min feil at nav sier feil.men kjenner jeg blir stressa..Har lest mye rart i media om nav og reglene i systemet.Hva får dere i mnd da dere som bare er i tiltak,ikke noe form for jobb??Og ikke har jobbet masse før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er individuelt hvor mye man får. Det blir beregnet ut fra tidligere inntekt osv. Ikke stress deg opp om dette nå. Du har sikkert gjort riktig og du har jo gjort som de sa tidligere. Men ring og hør med de en gang til, så vet du at du får det du skal ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk begynnt i tiltaket krysset jeg nei på alt utenom det siste, som spør om du fortsatt vil være registrert hos nav.

 

Føler det er min feil at du stresser deg opp nå...beklager. Kan hende det er helt riktig det du gjør. Men jeg gjør ikke likt som deg hvertfall. Men nå er jo jeg i tiltak også. Veldig mulig det er en forskjell der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mye har du utbetalt hver 14 dag brutto?HVis du vil si det.kan jeg miste mange 1000 kr ved å ikke skrive syk i meldekortet.?Uff....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke mer enn rundt 4000 kr hver 14 dag. Men ei venninne av meg får ca det samme som deg. Som første anonym skrev, så tror jeg det er slik av dersom du skriver syk så trekker de deg for de dagene. Så du har i såfall fått for lite... Men jeg skjønner ikke det heller. Du får jo endel utbetalt, så du har sikkert gjort det riktig. Men det er ikke verre enn å ringe dem i morra, så forsikrer du deg hvertfall om at det er riktig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000 kr hver 14 dag???????????????Er det mulig ,såå lite..??Hvordan er det lov ,å overleve på noe sånt.Ja jeg får ringe å høre i morgen.Er litt redd for å ringe også .uff jeg har bare gjort det jeg trodde var riktig og som jeg ble fortalt.av en nav ansatt.Jeg må legge meg nå.tidlig opp i morgen.Natta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg jobber i NAV, og som saksbehandler på arbeidsavklaringspenger (AAP), så kan prøve å hjelpe deg i forvirringen:)

 

Du behøver ikke å bekymre deg for hva du har krysset på meldekortene så langt: det er riktig som en under her skriver at spørsmålet om du har vært syk, forvirrende nok kun menes som "syk ifra tiltak du gjennomfører i avtale med NAV", altså ikke syk som da du fikk innvilget TU/AAP i utgangspunktet. Så her behøver du ikke krysse noe med mindre du blir "mer" syk, altså ikke kan delta på avtale aktiviteter (utdanning/kurs/arbeidspraksis etc) som er satt opp i aktivitetsplanen din. Uansett hva du krysser på dette spørsmålet, har det ikke noen konsekvens for hva du får utbetalt i AAP-penger, da dette kun er et spørsmål ment for å hjelpe saksbehandleren din følge opp hvordan det går med deg i tiltak. Du skal heller ikke krysse for tiltak hvis du som du beskriver ikke er i noe tiltak for tiden. Men heller ikke dette spørsmålet styrer noe med pengene. Det er spørsmål der du fører arbeidstimer, samt spørsmålet om ferie/annet fravær, som kan ha betydning for utbetalingen.

Håper dette hjalp litt! Kan dessverre ikke hjelpe deg når det gjelder OS, da jeg ikke jobber med dette.

 

Skjønner ellers at folk blir frustrerte når man får høre ulike svar fra saksbehandler, dessverre har det vært slik at vi saksbehandlere har hatt ufattelig mye nytt å sette oss inn i i forbindelse med AAP-en også, og iblant sliter med å gi riktig svar. Men da mener jeg man heller bør be om å få sjekke opp hva som er riktig, og ringe tilbake med et bedre svar, men det er nå meg:) Vi er alle mennesker!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...