Gå til innhold

Dere som kan noe om oppusing ,hjelp meg! Jeg er helt grønn og skal pusse opp barnerom


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal rive tapet. Hva slags verktøy trenger jeg? gode råd om å få tapeten til å løsne greit tas imot med takk.

 

Tenkte jeg skulle prøve meg på å tapetsere selv etterpå og,men kanskje litt vågalt siden jeg har ti tommeltotter.

 

Kan jeg beise vinsuskarmer i mørkt tre lyse?

 

Vil ikke male dem.

 

Håper noen vil ta seg tid til å svare meg,og forklare som om jeg var 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tapetesering bør du kanskje glemme ;) Du kan fjerne gammel tapet(eller er det strie), men du må sparkle, og det er vanskelig å få bort alt det gamle). Hvorfor å du fjerne det gamle? Hvorfor ikke bruke heftgrunning og så male rett på? Eller lime ny tapet rett på den gamle. Får du ikke helt slette flater, så vil dette vise gjennom ny tapet. Kjøp heller sånne ferdigmalte panelplater i den fargen du vil ha. Eller mal dem i den fargen du vil etter å ha satt dem opp.

 

Hva er gjort med vinduskarmene fra før? Er de beiset mørkt? Jeg har en del av det som var lutet tre i møbler(sånne typiske seksjoner fra 90-tallet). Og de har jeg bare malt med ett strøk lys maling, Og da viser treet gjennom, så de ser ikke malte ut. Lys beis på meget mørk overflate vil jeg tro blir en krasj....(husk å vaske med salmiakkvann før du gjør noe. Der finnes andre vaskemiddel, men salmiakk er best). Og puss med fint sandpapir før du vasker.

 

Men du sikter egentlig litt høyt, selv med forklaringer som om du er 12 år ;) Si meg... har du gjort noe som kan ligne på sånt arbeid før i hele tatt? Har du malt vanlige flater? Har du snekret, har du sparklet eller noe som helst? Dersom du tenker å gjøre dette helt alene første gangen, så hadde jeg bare gjort det enklest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

 

Jo altså jeg har malt både vinduskarmer,dørkarmer og vegger og tak før.

 

Må fjerne tapeten under pga av at den er løs mange steder.

 

Plater har jeg tenkt på og,men en av de største veggene er mur,så da blir ikke det så lett.

 

Vinduskarmene er i sin opprinnelige trefarge,bare oljet tidligere.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt noe å spraye på tapetet i malebutikken som løsner det (hvor putter jeg komma i den setningen? :) )

 

Å tapetsere kan gå helt greit det, litt kluss er det alltid når man skal forsøke noe nytt, men jeg synes ikke du skal la det stoppe deg! Velg en vegg til tapet kanskje?

 

Vinduskarmene kan du pusse ned, men det enkleste er kanskje å male dem - med mindre du føler deg kallet til å bytte foringer og lister da.

 

Dersom du har en god malebutikk kan de forklare deg hva du trenger og hvordan du gjør det. Jeg har hatt mange fine stunder i malebutikken ihvertfall :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...