Gå til innhold

Frustrert leietaker!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Nå vil huseier sette opp leien med 1500 kr innen 1 år. Dette vil huseier gjøre fordi andre leiligheter i området blir leid ut til den summen. Det er vel ikke lovlig ?? Eller?

 

Vi valgte å bo langt unna byen og jobben/studiestedet vårt da vi trodde det var billigere, men nå stiger prisene her også. Det tar 1 1/2 time med buss inn til sentrum/ mitt studiested.. Leiligheten er 80 kvm og huseier vil ha 10 000 kr i månden i leie. Skulle ønske jeg var ferdig med utdanningen så vi kunne ha tatt opp et lån og kjøpt oss noe eget...

 

Vi eier et lite hus langt oppi gokk, 4 timer herifra, som har en verdi på 200 000.. Det huset har vi arvet. Vurderer nesten å flytte dit, men da må vi jo starte helt på nytt med jobb osv. Huff... Dessuten har vi ingen venner der. Nå bruker vi huset som hytte.

 

Hva ville du gjort ?

 

Det var dagens utblåsning. Takk for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Nå vil huseier sette opp leien med 1500 kr innen 1 år. Dette vil huseier gjøre fordi andre leiligheter i området blir leid ut til den summen. Det er vel ikke lovlig ?? Eller?"

 

Det er lovlig. Man kan regulere husleien etter markesprisen i nærområdet. Så lenge du får 6 mnd. varsel på økning i husleie så er det fullt lovlig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dette huseieren tenker å gjennomføre, tror jeg:

 

"Husleien kan tilpasses «gjengs» leie

Hvert tredje år kan utleier og leieboer kreve at husleien reguleres til såkalt «gjengs» leie. Dette kan være aktuelt i perioder der leiemarkedet ikke forandrer seg i takt med den generelle prisstigningen (leieprisen stiger markert mer eller mindre enn prisstigningen).

 

Leieforholdet må ha vart i minst to år og seks måneder uten andre endringer enn indeksregulering før krav om tilpasning til «gjengs» leie fremmes. Fra kravet fremmes og til husleien endres må det gå seks måneder (derfor kun regulering hvert tredje år).

 

Kravet om tilpasning til «gjengs» leie må fremmes skriftlig og tidligst ett år etter at tidligere indeksregulering av leien er satt i verk.

 

Får du som utleier ny leieboer, kan du selvsagt regulere husleien til markedspris, selv om det er mindre enn tre år siden forrige regulering."

 

Vi har bare bodd her i 2 år, så derfor vil de øke den når det har gått 3 år. Men kan de øke husleien med 1500 kr på en gang ? Eller øker de leien litt etter litt ? Huff, jeg føler virkelig ikke for å betale mer i husleie enn jeg tjener (får i stipend) i månden...

 

HI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det kunne faktisk vært interessant å prøve å leie det ut. Jeg tviler egentlig på at noen vil bo der. Huset ligger på en veldig liten plass - men det kan være verdt et forsøk :) Takk for tipset!

 

Jeg har sagt i fra nå om at vi leter etter en ny plass å bo.. Spendt på svar. Håper de tar det pent. Vi har jo egentlig et veldig godt forhold til de vi leier oss. De er nesten blitt våre venner...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...