Gå til innhold

Vil dere si at jeg har utdannelse?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gikk to år på videregående. Helse og miljø samt barnepleierlinja.

 

Gikk 1,5 år på kveldsskole to dager i uken (IT-kurs).

 

Har alltid sett på meg selv som uten utdannelse og vært ganske flau over det, siden "alle" rundt meg har bachelor og mastergrader...

 

Men ut fra innlegg her inne så har jeg utdannelse? Litt i hvert fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du fagbrev eller vekttall/studiepoeng, har du utdannelse. Førstnevnte på videregående nivå, sistnevnt høyere utdannelse.

Kurs uten studiepoeng regnes ikke som utdannelse i dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja- har du noe fagbrev da?

Selv har jeg 3 år på videregående,men strøk i 2 fag så ikke komplett vitnemål.

I tillegg har jeg barne-og ungdomsarbeider kurset fra nki og bestått privatisteksamen i dette- skal snart ta fagbrev- vil ikke si at jeg har noe særlig utdanning før jeg har tatt fagbrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ikke fagbrev eller studiekompentanse så har du jo ikke bestått vidergående skole, og du har dermed ikke (vidergående) utdannelse.

 

Kurs regnes ikke som formell utdannelse, men du er kurset, og du har dermed en kompetanse :-)

 

Hva er det som egentlig plager deg med dette? Føler du deg underlegen i forhold til andre eller føler du at du ønsker en utdannelse?

 

Er det førstnevnte så må du jo gå inn i deg selv og gjøre noe med holdningen din. Det er slettes ikke sikkert at noen ser ned på deg av den grunn- det er jo noe du føler! Er det sistnevnte som er problemet så er det bare å gå igang! Det er aldri for sent med utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan egentlig regne videregående som en del av grunnskolen, i og med at de fleste har videregående opplæring i bagasjen.

 

Der jeg jobber skiler vi mellom ufaglærte, fagarbeidere og utanningsgruppene (flere forskjellige profesjoner her, alle til felles at de har 3-årig høyskole og evt. videreutdanning i tillegg).

 

Har du fagbrev er du faglært, uten fagbrev/vitnemål fra videregående er du ufaglært..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh..

 

Det tar ett år mer enn å få generell studiekompetanse, som heller ikke er å ha utdanning. To av årene får man opplæring parallellt med arbeid, og får 50% lønn. Så å påstå at det er 4-årig er i beste fall misvisende, det er i høyden 3 års utdanning, altså det samme som videregående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14:26..hehe nei du har helt rett i at jeg ikke har fagbrev, jeg har derimot en bachelor, men regner da ikke mine tre år på videregående som utdannelse av den grunn.,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vaskedamer" har en utdannelse ja. Ikke høyere utdannelse via høgskole eller universitet, men de har en utdannelse og papirer på at de har lært seg et fag og kan praktisere faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du en fagutdannelse, og er sikkert bedre egnet til blomsterdekorering enn de fleste.

 

Men det er fortsatt videregående, det man regner med er minimum i dag (om ti år regner man med at bare 3-5% av jobbene er tilgjengelig med kun grunnskole).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke noe som plager meg, selv om jeg føler meg litt underlegen. Jobber som advokatsekretær og tjener 435 000,- i året. Det blir en timelønn på kr 223,-. Synes det er bra mtp min mangel på utdannelse...

 

Det var bare snakk om i en tråd her hvor mye de uten utdannelse tjener. Jeg kunne visst ikke svare på det siden jeg visst har noen år på videregående følte jeg.

 

Ble derfor bare nysgjerrig på om dere så på meg med en med utdannelser eller ikke. :-)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://no.wikipedia.org/wiki/Utdannelse

 

Yrkesutdannelser med fagbrev er utdannelser det og. Utdannelse betyr at en har en kompetanse innen et område. En elektrike med fagbrev er jo utdannent til en elektriker.

 

Men vi har forskjellige grader av utdanning. Noen har lange masterutdannelser andre kortere yrkesutdannelser.

 

Jeg mener at å "rakke" ned på andre som har korte utdannelser, eller "simple" utdannelse er veldig feil. Vi trenger faktisk tømrere, rørleggere og elektrikere like mye, om kanskje ikke mer, enn noen med en bachelor i retorikk...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handler ikke om hvilke yrker som er mest verdt, vi trenger alle yrkesaktive i norge, uavhengig av hvor lite og mye utdannelse.

 

Og når noen spør om utdannelse, er et fagbrev svært relevant. Det er på spørsmål om utdanningsnivå det blir et definisjonsspørsmål om man har utdanning eller ikke. Da faller man i kategorien "ingen utdannelse utover videregående". Forøvrig ingen skam i det, jeg er samboer med en som har fagbrev og han klarer seg utmerket....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagbrev ER på videregående nivå, og regnes ikke som høyere utdannelse. Man kan ta fagbrev mange steder uten å ha tatt videregående skole, men har man allmenfaglig artium og fagbrev, så har man da et ekstra år med spesialisering på videregående skole- nivå innen en retning (enten det er helse/ sosial eller regnskap).

 

Lånekassen gir støtte til fagbrev ut fra at det er på dette nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...