Gå til innhold

Har du vært sykemeldt pga svangerskapskvalme?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Leste akkurat på helsenett.no at svangerskapskvalme ikke er gyldig grunn til sykemelding. Kan ikke forstå dette, da jeg selv var sykemeldt nesten hele forrige svangerskap pga dette. Var aldri innlagt på sykehus, men var i elendig forfatning og spydde mye. Jeg brukte blant annet nesten alle kreftene mine bare på å komme meg til soverommet i 2.etasje, og skjønner ikke hvordan man da skal kunne jobbe. Kvalmen er nå nok en gang i full anmasj, og vet ikke hva jeg gjør om jeg blir like dårlig og ikke kan få sykemelding pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror de mener normal kvalme ikke er grunn nok, men ekstremkvalme er det jo. Jeg har akk vært sykemeldt pga dette. Men jeg var innlagt to ganger også, men var jo sykemeldt før jeg ble lagt inn første gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg også var sykmeldt p.g.a kvalme og svimmelhet. Hadde jo ikke fungert i det hele tatt på jobb uansett. Har heller ikke vært innlagt, spydde ikke en gang jeg. Men det er jo forferdelig og være kvalm, oppblåst, svimmel. Syns absolutt det er en gyldig grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo være "vanlig" kvalme, a'la morgenkvalme de mener. Har selv hatt to svangerskap med hyperemesis hele veien og jeg følte jeg holdt på å stryke med. Hadde jeg vært alenemor under mitt andre svangerskap måtte bare barnevernet kommet å henta barnet, for jeg var overhodet ikke istand til å ta vare på henne da jeg var dårlig med barn nr.2.

 

Ønsker deg god bedring og lykke til, vet hvor fælt du har det:-(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært 100 % sykemeldt i alle mine tre svangerskap, og nå kjennes det ut som fjerde blir akkurat like ille - jeg må jo være gal:))

 

Samme hvor mye de sier at graviditet ikke er en sykdom og at kvalme må må man regne med - når man ikke holder på hverken vått eller tørt, får blodtrykksfall så man besvimer og må ha spybøtte med i dusjen - da påstår jeg at man er ganske syk, altså.

 

Trøsten er at det er ikke farlig, det går over og gevinsten er enorm:) Men ikke alltid det nytter å hente frem de positive tankene når man ligger på kne forran doskåla for ørtende gang:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sinnsykt dårlig midt i eksamensperioden, men dette mente legen ikke var gyldig nok grunn til å sleppe, så jeg møtte opp for å ikke få stryk. Jeg spydde ned hele lokalet, og blei sendt hjem av eksamensvakter som sa jeg fikk ta den igjen til neste vår...

 

Dette var jo "bare" en eksamen. Ute i arb.livet kunne jo dette vært direkte sårbart for f.eks en bedrift.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var sykmeldt pga kvalme. Når jeg måtte ut for å brekke meg fordi en kollega hadde drukket kaffe og jeg merket ånden i møter, hadde jeg ikke noe på jobb å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man må kunne bli sykmeldt av ekstremkvalme. Jeg har hatt det selv og fungerte ikke i det hele tatt, klarte ikke å stelle meg engang. Bare kastet opp hele tiden, svimmel, hjertebank, sår på spiserøret+++. Tålte ikke lyd, sterkt lys eller noen som helst lukter. Lå på et mørkt og kjølig rom med bøtta ved siden av hele dagene i mange måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men så var jeg så syk at jeg var innlagt på sykehus også pga hypermesis. Var litt verre en normalt svangerskapskvalme da jeg spydde opp alt vått og tørt jeg fikk i meg og raste ned i vekt, pluss var kraftig dehydrert. Så de må jo bruke skjønn her, noen blir jo fryktelig syke, mens andre er litt småkvalme i perioder og klarer seg bare ved å ta det litt med ro når det står på, men fungerer ellers fint meste av dagen.

 

Så legen avgjør om man er syk "nok".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var konstant kvalm og kastet opp, men var heller ikke innlagt. Var likevel sykemeldt! Hvem går vel på jobb når de har spysjuka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en svigerinne som ble innlagt pga svangerskaps kvalme. Hun lå der i 3 mnd, fordi hun klarte ikke å spise noe. Bare spydde. Og hun ble sykmeldt ja,hehe.

 

Det er nok som hun første anonym som svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var ekstremt kvalm.. spydde flere ganger daglig og orket ingen ting. Ble også lagt inn på sykehus pga dette.

Rart du ikke kan få sykemelding.. har det blitt nye regler :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sykemeldt alle 3 svangerskapene mine med kvalme. Og det har ikke vært vanlig morgen kvalme *I wish*. Det har vært sånn at jeg spøy flere ganger i døgnet, og tok av meg 10 kg.. Og jeg er til vanlig ikke ei "stor" jente, så de 10 kg var veeeldig synlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nå sykmeldt nettopp pga dette akkurat nå selv, så det kan nok ikke stemme. Jeg har ikke hyperemesis, men spyr halve dagen, er kjempekvalm hele dagen, og generelt så dårlig at jeg ikke hadde fungert på noen jobb.

Og legen min skjønner heldigvis dette, og har sykmeldt meg med nettopp den diagnosen du nevner.

 

Om jeg ikke akkurat har en sykdom, så er jeg jammen meg ikke frisk og opplagt heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at dette avhenger veldig av hvilken lege du har. Jeg har hatt hyperemesis i alle mine tre svangerskap. I det første fikk jeg ikke sykmelding, men da hadde jeg jo ikke barn fra før så da kunne jeg ta det med ro resten av døgnet. Litt synd for mine kolleger, fordi jeg tilbrakte mesteparten av tida på jobb med hodet i doskåla, men...

 

I det andre svangerskapet ble jeg enda dårligere, men fikk ikke sykemelding. Men så dro legen på ferie og jeg traff en vikar som øyeblikkelig sykmeldte meg. Jeg hadde fram til da stort sett brukt tida på jobb til å henge over do...

 

I det tredje svangerskapet hadde jeg ny lege, og fikk sykemelding med en gang. Og dette var det enkleste svangerskapet sånn sett, og jeg gikk nesten ikke ned i vekt.

 

Jeg mener at det har gått for langt i forhold til at "graviditet er ingen sykdom" og "svangerskapssymptomer gir ikke grunn for sykmelding". Er du så dårlig at du ikke greier å utføre jobben, da MÅ du få sykmelding. Det er jo det beste for kollegene også, da kan de få inn en vikar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...