Gå til innhold

Hva synest dere om min sønn sine leker, og min filosofi på dette...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt går siste år i barnehagen han har følgende leker:

Ute:

-Sklie

-Ulike baller

-Fotball mål

-Basketball hoop

-Et tre med stiger, husker, og lite trehus

-Flere trer som er egnet som klatring

-Sandkasse med tilbehør

-Badminton og Tennis

-Sykkel

-Løperhjul

-Rollerblades

-Ski

-Kjelker

Inne:

-Bøker

-Leketelt

-Perler

-tegneskaer

-Maleskaer

-Noen brettspill

-Flere puslespill

-Biler og traktorer til teppe på gulvet

-Brio tgbane

- en buz light year

-en lynet leke

- en robot

-nesten ikke CDer

-Nesten ikke filmer

-Fire bakugan med bane

-En ninjago

-To bayblade med bane

-Han har også nintendo og får leke på data og ipad som om de var hans.

Jeg føler meg som den kjipe mammaen, når vi er på besøk hos andre er det så vanvittige mengder med leker, Gjerne en bag med bakugan, og en hel eske med bayblades, pokemons, mye dill og dall, mengder med lego, ridder borger, de har dobbelt så mange brettspill, og mange slike mini pc ting, roboter og alt mulig.

Jeg føler ikke at vi har plass til mere, og dessuten leker han nesten ikke med tingene sine, bortsett fra utelekene, men der også er det hovedsakleig klatring som er tingen.

Jeg synest det koster mye, penger vi heller kan bruke på opplevelser.

Hvorfor leker han ikke med tingene? De finnes ikke intressante for han.

Skrevet

Han har rett og slett for mye, ta bort halvparten en periode og finn det fram igjen når han "kjeder" seg av de lakene som er igjen. DA er de populære igjen vettu :)

Skrevet

Jeg tror også han har altfor mye leker...

Min filosofi med leker til barna, heller mye leker innen få kategorier enn mange kategorier med kun noen leker.

Og når jeg ser det er leker han ikke leker mye med, gjemmer jeg det vekk litt - også kan jeg heller ta det frem igjen om ei stund.

Skrevet

Enig i at dette er mye. Det er sikkert normalt å ha så mye og mulig mer, men barna trenger ikke så masse.

Har du minst10-15 hobbyer?

Skrevet

Du mener det er for mye? Det var en intressant tanke, for jeg har inntrykk av at det er for lite, for som sagt når vi er på besøk hos andre så flyter det med leker, det er flere bøker på hylla, mange cd'er, og dvd'er. Mye mote leker, men også veldig med lego etc.

Det er liksom ikke måte på hva som står på hylla, og i alle mulige bokser og kurver.

Jeg føler faktisk et stort press på kjøping av mer leker, men har faktisk ikke lyst til det. Har vurdert å kjøpe inn en liten ninjago hær, og flere bakugans, samt en ridder borg. Men har egentlig ikke lyst å bruke penger på det, og er redd for at det ikke blir brukt.

Har ei jente også, hun er flinkere til å leke med alle lekene sine, hun er veldig på dukker og barbie.

Men takk for svar :-)

Skrevet

Var intressang tanke det med at det er greit å ha mange i en kategori, og ikke litt i alle kategorier, og det med at man ikke greier å intressere seg for så mange ulike ting.

Skal begynne å organisere det bedre.

HI

Skrevet

Synes vi også har litt mye, men når jeg sammenligner med nabobarna har vi ikke i nærheten engang!

Jeg har mange ganger lyst til å kaste enkelte ting og gi vekk masse, men så får jeg dårlig samvittighet overfor barna, så da får det ligge.

Lykke hver gang de vokser fra noe:-) Kjøper lite leker til de, ihvertfall slike småtterier med hundrevis av smådeler og plastikk fantastic, men det dukker jo innimellom opp gaver fra besteforeldre og sånt, og det kan jeg jo ikke styre.

Skrevet

Jeg tror jeg havner litt i samme kategori som deg, jeg opplever at jenta vår har lite leker sammenlignet med andre, men likevel har hun mer enn nok. MYE mer enn nok. Og det verste er kanskje at det ikke er orden i lekene, så hun mister oversikten! Akkurat nå styrer vi med å rydde vekk ubrukte leker og få alle andre leker i et godt system, håper det gjør at hun ser at hun kan bruke dem mer aktivt.

Jeg blir litt overveldet når jeg ser at jenta vår, som er 4, har så mye (en del ting er arvet fra mannen, meg eller søskenbarnet):

Ute:

-Ulike baller

-Frisbee

-Sykkel

-Sparkesykkel

-Ski

-Blåsebobler

Inne:

-Noen klær å kle seg ut i, sjørøver, prinsesse og løvekostyme

-Masssse bøker

-Perler

-Plastelina

-Tegnesaker, hobbybøker

-Malesaker

-Noen brettspill

-Flere puslespill

-Biler og en garasje/parkeringshus

-Bondegård (Fisherprice)

-Dukkehus

-Duplo sjørøverskute

-Lego

-Brio togbane

-Flere bamser (tror vi må gi bort noen av dem..)

-Lekefigurer (dyr, mennesker, actionhelter)

-En Barbiedukke

-Tre babydukker og dukkeklær

-Dukkevogn

-Trille til dukkene

-Dukkeseng

-Stellebord, badebalje, bleier

-Lekekjøkken med tilbehør

-Tavle og kritt

-4-5 CDer, hører MYE musikk

-4-5 filmer, bare til bruk på lange bilturer

-Diverse småting, jojoer, sprettballer, trappetroll, lekemobil, superagentklokke etc.

-Hello Kitty "PC"

-Magnetisk tegnebrett

Det er egentlig skremmende. Jenta vår har mer leker enn jeg hadde da jeg var dobbelt så gammel! Og det verste er at jeg kjenner flere som har MER leker enn dette...

Plutselig føler jeg meg gammel, jeg husker at vi lekte med kongler da jeg var lita, og det var helt topp!

Skrevet

En gutt på fem år må bare ha Lego. Ingen leker i verden er så utviklende og har så mange muligheter, det er dessuten en viktig felles referanse for barn fra småbarnsalder og opp til ungdomstiden.

Ser heller ikke noe poeng i at et barn skal ha få CD-er og filmer. Kunne like gjerne legge restriksjon på antall bøker. Musikk og film er viktige kulturopplevelser for barn, akkurat som det er det for voksne. Det samme kan man forsåvidt også si om spill, både brettspill og videospill.

Skrevet

Barn leker fortsatt med kongler, pinner og stein. Når jenta di blir voksen, kommer hun til å se på haugen av leker som HENNES unger har, og tenke på da hun var liten: da lekte de med kongler...

Skrevet

Gutten min er like gammel, men har mye, mye mer. Men han er veldig flink å leke seg med det igjen da.. Så det lønner seg å finne noe de liker veldig godt og samle på det.

Vi samler på togbane, bakugan, biler fra cars og star wars lego. Har også veldig mye bøker, siden vi leser til han hver dag.

Småtteri og "skrot" som han får i gaver etc. blir som regel kastet eller gitt bort innen 6 mnd. jeg samler ikke på ting han ikke leker med, eller har verdi for han.

Skrevet

og en ting til. Hvis du kjøper mye av noe, tror du ikke det blir artigere for han da? Da har han jo litt å vise frem til kompiser osv.

Bakugan, disney og beyblade kan du kjøpe veldig billig på ebay ;-)

13:56

Skrevet

Oi, ja dette var mye - men antagelig ikke unormalt. Kjenner du noen som har flere leker kan jeg garantere at også dem ikke leker så myemed lekene sine. Fjern noe og bytt på er mitt tips.

Ellers er det jo alltid sånn at det andre har er populært- :)

Skrevet

oi, jeg ser at dere har mye mer leker enn mine barn har. De har:

ute:

huske, sandkasse,sykkel. (noen få småleker i sandkassen)

dokkestue som vi fikk av svigerinnen min (gammel)

inne:

En dukke hver, seng,badebalje,stellebord,klær (etter min dukke), cd spiller, 4 cd (barnesangskatten), bøker (etter meg og min svigerinne), 2 utkledningskjoler, 4 barbie med litt klær. Så har de 2 barbiehester og 10 my little ponny. ja, og en dukkevogn.

De har mange filmer da. Jeg samler på Disney klassikere og de har alle barbiefilmene.

Det meste er leker de har fått i gaver. dukker har de fått i bursdagsgaver, og tilbehør ønsket de seg til jul. Eldste er frelst i hester og leker kun med disse my little ponnyene og barbiehestene.

De har også tegneblyanter og en boks med perler fra ikea! synes de har enormt lite leker i forhold til andre. men hva mer trenger de?

Skrevet

Det er jeg som skrev lista 13:14. Jeg må bare kommentere at det virkelig hjalp å skrive liste over lekene, plutselig så jeg hvor utrolig mye jenta år har. Hun trenger virkelig ingenting nytt med det første, hun trenger en opprydning!

Skrevet

La barna deres få finne på noe selv.

Barn er utrolig lite kreative om dagen, nettopp fordi alle leker er "ferdige", og nesten all "lek" er voksenstyrt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...