Gå til innhold

Katten bæsjer ikke i kassa si! Hjelp!


Trollmora86 - to fine gutter

Anbefalte innlegg

Jeg begynner å bli fortvilet nå. Vi har hatt katten i 2,5 uke. Vi har prøvd å ta ut bæsj av kassa ofte, og sjeldent. Vi har prøvd forskjellige typer sand og to forskjellige typer for. Vi har prøvd å vise katten bæsjen på gulvet og deretter sette han i do. Vi har kuttet ut mat i to dager og samtidig gitt magestabiliserende medisiner fra dyrlegen for å få bukt med den løse magen hans. Jeg har gitt han ormekur. Ingenting hjelper! Han bæsjer likevel på gulvet utenfor kassa flere ganger, og han har satt masse stygge flekker på gulvbelegget på vaskerommet pga det som jeg ikke får vekk. I går klarte han til og med å prestere å bæsje oppi sakkosekken på soverommet til guttungen!!! Jeg blir så fortvilet! Jeg er så lei av bæsj over alt, og disse stygge flekkene på gulvet som ikke går bort! Nå er det sånn at vi vurderer avliving om ikke han slutter med dette tullet snart, men det er jo litt leit også. Han er jo så søt og god. Men at han skal ødelegge gulvbelegg og legge igjen bæsj over alt går ikke. :( Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner jeg må svare her, for jeg klarer ikke tanken på at dyr skal bli avlivet :)

 

1. Har du brukt kattedoen til noen andre katter før denne katten? - Andre katters lukt sitter godt igjen, og kan gjøre at din nye katt ikke ønsker å benytte seg av doen

 

2. Er det en do med lokk og luke? Da vi fikk våre katter måtte vi ta vekk luken i et par uker til kattene skjønte at det var inni doen de skulle gjøre fra seg

 

3. Det kan rett og slett hende at katten enten vil ha åpen do (uten lokk), eller at den ønsker å bruke en do MED lokk fordi den da kan gjemme seg bort

 

4. Har dere vurdert å sette doen et annet sted? Katter ønsker å gå på do i rolige omgivelser, og kan være ganske sære i forhold til doforholdene. Kanskje hjelper det å bare flytte doen?

 

5. Vi tar ut bæsj og rører rundt i sanda hver morgen (bruker "katteperler" - som forutsetter at vi rører rundt i doen for at perlene skal trekke til seg urinen). Hvis dere ikke gjør det så ofte, så prøv det. Hver morgen. Hvis dere allerede gjør det, så sjekk doen flere ganger om dagen. Kanskje katten rett og slett blir forvirret over at det er en "brukt" do der, og derfor gjør fra seg andre steder

 

Og sist, men ikke minst: Katter ØNSKER å gjøre fra seg i kattesand/katteperler. Den ønsker virkelig ikke å gjøre fra seg på gulvet eller andre steder. Den vil gjemme og grave vekk avføringen, derfor er det mest sannsynlig noe som er "galt" med doforholdene dens.

 

Så prøv litt forskjellige ting, og vær så snill prøv å omplassere den før evt avlivning. Uff. Det er så fælt. (men jeg skjønner deg veldig godt, det er fryktelig frustrerende med kattebæsj over alt).

 

Forresten, én ting til: Vi har to katter. Da den ene kom i "puberteten", fikk den så sterk lukt på urin/avføring at den andre katten ikke ønsket å bruke den felles kattedoen. Derfor tisset og bæsjet han i senga vår istedet. En mann i en dyrebutikk foreslo da å anskaffe oss to doer - en til hver katt. Etter at vi gjorde det, har det ALDRI vært problemer med avføring og urin på andre steder enn i doen. Bare et tips dersom dere har mer enn én katt :) Viktig da at den nyeste "problemkatten" får sin EGEN do, og blir vist inn i den.

 

Sånn. Dette ble langt :) Håper det er verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en katt fra før også, men vi kjøpte en do til når vi fikk kattungen. Kattungen bruker begge doene, og gjør fra seg utenfor begge to også. Den ene doen er med tak og luke, den andre ikke. Å bytte plass på doene har heller ikke hjulpet. Har prøvd å tømme doen og røre i sanden hver eneste dag. Det har absolutt bedret seg den siste uka, men jeg ble så fortvilet igår når det plutselig var bæsj i sakkosekken til guttungen. :( At det er mulig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...